Fj/ Gondolkodst, beszdet fejl.jtk
2008.07.24. 14:08
(12.rsz)
A gyermek gondolkodst s beszdt fejleszt, vodban alkalmazhat jtkok
„Cselekedtet jtk:
A jtk lnyege a mozgs, a cselekvs. Az vodapedaggus adja a utastsokat. Pl. Tedd a labdt a szkre! A kk szkre tedd a labdt A labdt tedd a szk mg! stb. A gyermekek a feladat vgrehajtsakor ismteljk el a feladatot!
Fejlesztsi lehetsgek:
Trpercepci. Trbeli irnyok ‚viszonyok megismertetse a krltte lev trgyakkal.
A tri viszonyokat kifejez verblis kifejezsek megtantsa.
„Azt gondoltam, hogy...”
Az vodapedaggus kezdi a jtkot. Azt mondja: „Azt gondoltam, hogy ...“ s Utna valamilyen cselekvst vgez. Pl. helyben szkdel, kockbl pt valamit, stb. A gyermekeknek, miutn felismertk az vodapedaggus cselekvst, be kell fejezni a mondatot. Pl. Azt gondoltam, hogy ugrlok. Aki kitallta, az gondolhat. Ettl kezdve mr a gyermekek jtsszk el illetve fejezik ki szban gondolataikat.
„Mondd el, mi a szablya!”
A gyermekek krben llnak, lnek, az vodapedaggus kzpen egy labdval. „Jl figyeljtek meg, hogy hogyan adom tovbb a labdt.” Aki rjn a szablyra, elmondja azt, utna llhat be a krbe, tallhat ki j szablyt.
Szably p1. minden msodik gyermeknek dobja a labdt, csak a lnyoknak gurtja, stb.
„Szobor jtk”
Kivlasztunk kt gyermeket. gy lltjuk ket, hogy ne lssk egymst! Ezutn egyikk „szobrot” alakt. gy ll, ahogy szeretne. A msik a gyermekek irnytsval megprbl ugyanolyann vlni. A csoport mondja, hogy mit tegyen. Pl. Emeld fel a karod s hajltsd be!, stb. Ha sikerlt s a kt szobor ugyanolyann vltozott, a szereplk cserldnek. A gyermekek csak szval irnytsk trsukat!
„Ellenttpr jtk”
Az vodapedaggus egy szt mond a gyermeknek, aki annak az ellenttt mondja. Pl. tl-nyr, keser-des, kemny-puha, fent-lent, fekete-fehr, lass- gyors, tbb-kevesebb, stl-fut, stb.
Fejlesztsi lehetsgek:
o Trpercepci. A tri viszonyokat kifejez verblis kifejezsek megtantsa.
o Verblis fejleszts. Cselekvsek, trbeli viszonyok-irnyok, formk, sznek, mret, klnbsg, ellenttessg.
„Mi hinyzik?”
Nhny trgyat az asztalra tesz az vodapedaggus, kzsen megnevezzk. (Mondatokat is alkothatunk velk.) Ezutn a gyermekek becsukjk szemket, az vodapedaggus „elvarzsol” egy-egy jtkot. Ki kell tallni a gyermekeknek szemk kinyitsa utn „Mi hinyzik?” Nehezts: egyszerre tbb jtkot dug cl az vodapedaggus. Jtszhat gy is: egy-egy gyermek egy jtk nevt mondja, az vodapedaggus sorba rjuk mutat, egy gyermeket kihagy, minek a neve maradt ki?
Fejlesztsi lehetsgek:
o Auditv memria fejleszts.
o — Vizulis zrtsg. —
o Verblis fejleszts: a trgyak neve.
„Bumm- jtk” Labdzs szmolssal
A gyermekek labdjukat a fldre pattintjk, szmolnak is hozz: egy, kett, hrom stb minden tdik szmnl azt kell mondani: Bumm! Ez a jtk alkalmas a beszd s a mozgs koordinlsra. Mozgsfejlesztsre, szem-kz koordincira s a figyelem fejlesztsre.
„Nem ltjuk jtk”
Gyermekek az vodapedaggussal szemben helyezkednek el. Az vodapedaggus szbeli instrukcit ad, de ezzel ellenttes mozgst vgez. Csak a szbeli instrukci alapjn szabad a gyermekeknek cselekednik, mozogniuk. Az vodapedaggus mozgst nem szabad utnozni. Pl. azt mondja futs s lel. Gyermek is lehet a jtkvezet.
(Figyelemfejleszts, koncentrcis gyakorlat.)
„Nem halljuk jtk”
Az elz Jtk ellentte, a mozgst kell utnozni.
Fejlesztsi lehetsgek:
* Nagymozgsok: jrs, futs, ugrs, mszs, kszs. Instrukcinak megfelelen.
* Testrszek ismerete valamilyen trgyat megrintve (p1. szk), rlve, rllva, tbjva rajta megtapasztalni a klnbz testhelyzeteket a testrszek s a trgy viszonylatban. (A mozgs s az instrukci szerint)
o Verblis fejleszts: cselekvsek neve, testrszek neve, tri irnyok.
„Vidm tltzs”
Egy gyermeknek megnzzk az ltzkt. Majd kimegy s valamit vltoztat a ruhjn (fel vagy levesz valamit). Amikor bejn, a gyermekek megmondjk, mi vltozott meg rajta. Nehezts: egyszerre tbb gyermek is kimehet (2-3) ruhadarabot cserlni.
„Ne Te vlaszolj!”
A gyermekek krben lnek. Brmit krdez az vodapedaggus, az a gyermek nem vlaszolhat, akire rnz s rmutat, csak a tle jobbra, majd balra l gyermek.
Fejlesztsi lehetsgek: -
* A test koordincis s szemlyi znjnak alaktsa, az oldalisg kialakulsnak segtse.
* Verblis fejleszts (a krds s a vlaszok fggvnyben).
RTELEM FEJLESZT JTKOK
HALLSFEJLESZT S HANGKPZ JTKOK
Hol ketyeg?
Jtszhatja: 3 eves kortl 3—25 gyermek Kellk: hangosan ketyeg ra
Egy gyermeket kldjnk ki a szobbl. Rejtsk el az elg hangosan ketyeg rt gy, hogy ne lehessen ltni. csak hallani, p1. ajt, knyv mg. szekrny al stb. Hvjuk be a kerest, aki a legnagyobb csendben krbejrja a szobt, s figyeli az ra hangjt. Ha mr meghallotta s tudja az irnyt. akkor igyekszik megllaptani az ra helyt. Erre csak egsz nagy Csendben lesz kpes. Ha megtallta. ms megy ki helyette.
Hangkeress
Jtszhatja: 3 ves kortl 2—25 gyermek
Egy gyermeket kikldnk a szobbl, egy msikat pedig elbjtatunk valahov pI. szk mg, asztal al, sarokba stb., hogy ne lehessen ltni. Behvjuk a kerest, aki megll az ajtban, s figyeli, hogy merrl hallja az elbjt gyermek hangjt. Aki elbjik, az nhny hangot nekelve Jelzi holltt, pI. „itt vagyok” vagy „keress meg” szavakat nekelve mondja, esetleg nyvog vagy ugat. Addig jtsszk, mg a keres r nem tall. j szereplkkel lehet folytatni. Kis gyermekek kedvelt jtka, nagy rm s sikerlmny, ha megtalljk a bjt.
Hol szl a cseng?
Jtszhatja 3 ves kortl 3-25 gyermek
Hrom gyermeknek kendvel kssk be a szemt, s vigyk ket a szoba hrom klnbz pontjra. Mindegyiket forgassuk meg jl a tengelye krl, hogy ne tudjon tjkozdni. Valahol a szobban, lehetleg a hrom gyermektl egyenl tvolsgra megszlaltatunk egy csengt. A bekttt szemeknek oda kell mennik, ahol a cseng szl. Aki elszr r oda, az a gyztes.
Csprg az es
Jtszhatja: 3 ves kortl 3—40 gyermek
A gyermekek egyenes httal asztal mellett lnek, kezket az asztalra fektetik. A jtkvezet klnbz veznyszavaira meghatrozott ujj- s kzmozgsokat vgeznek, amivel hangutnz6 zrejeket hoznak ltre. gy a csendes estl egszen egy nagy viharig fokozhatjuk a jtkot. A sorrendet nem szksges betartani, kedvnk s beltsunk szerint vlogathatunk a felhasznland veznyszavakban. Csprg az es: felhzott ujjakkal felvltva tgetik az asztalt, hogy a krmk is odarjen mintha zongorznnak.
o Szitl: nyjtott ujjakkal zongorznak
o Esik: kt mutatujjat felvltva tik az asztal szlhez
o Jges: az ujjpercek csontos vgvel kopognak
o Szlvihar: kezeket fej felett lbljk, mintha fkat fjna a szl
o Hvihar: kezeket fel-le mozgatjk, mintha a h szllingzna
o Mennydrg: kllel drmblnek
o Villmlik: mindenki felemeli a kezt
o Bumm: egyszerre lecsapjk a tenyereket az asztallapra
o Kist a napocska: egy kezet a magasba nyjtanak s az ujjakat sztfesztik, mintha napsugr lenne
o Lemegy a nap: klbe szortott kezket lassan lkbe engedik.
Ha mr jl ismerik a jtkot, behunyt szemmel mg jobban figyelhetnek a hangokra. Asztal mellett lve, hosszabb ideig tart vrakozsnl, pl. ebd eltt jl alkalmazhatjuk ezt a jtkot. A kar- s a kzizmokat ersti, a finom ujjmozgsok begyakorlsa klnsen az rs-elksztsnl fontos, ehhez nyjt segtsget ez a jtk. A veznyszavakat fokozatosan tantsuk meg a gyermekeknek, s szigoran tartassuk be velk a mozdulatokat, nehogy fegyelmezetlenn vljk a Jtk.
Kismadrka
Jtszhatja: 3 ves kortl —25 gyermek
A gyermekek flkrben helyezkednek el, nhny lpssel elttk, nekik httal l az egyik jtkos. A jtkvezet gy ljn a kzps gyermek mell, hogy fejt az lbe hajthassa, gy biztos, hogy nem tud majd leskeldni. Amikor a kzps gyermek azt mondja, hogy „Kismadrka, adj egy hangot!”, akkor a Jtkvezet rmutat valakire, akinek hangosan azt kell vlaszolnia, hogy „Kukurikij!”. A krdez anlkl, hogy htranzne, Igyekszik kitallni, hogy melyik gyermek szlt. Ha eltallta, helyet cserlnek, s gy folytatjk tovbb a Jtkot. Ha nem tallta el, akkor a jtkvezet mg ktszer mutathat r ugyan- erre a gyermekre. Amennyiben a krdez most sem tallta ki, akkor ms gyermekre kell mutatni. Csak akkor jtszhatjuk ezt a jtkot, ha a gyermekek mr jl ismerik egymst s kpesek a hangokat megklnbztetni.
Nehezthetjk a jtkot gy, hogy ms madrhangot adnak ki vagy pedig elvltoztatjk a sajt hangjukat.
Sziszegs
Jtszhatja: 2 ves kortl 1—40 gyermek
A gyermekek tiszta, szp kiejtst, beszdt fejleszti ez a kedvelt jtk. A gyermekekkel szemben foglal helyet a jtkvezet, akinek krdsre kzsen vagy egynileg vlaszolnak a gyerekek.
o Hogyan sziszeg a kgy? sz-sz-sz
o Hogyan zmmg a lgy? z-z-z
o Hogyan hvjuk a cict? c-c-c
o Hogyan pfg a mozdony? s-s-s
o Hogyan bg a replgp? r-r-r
Mg sok hasonl krdst tehetnk fel a gyerekeknek. Sztagokkal is gyakorolhatjuk a helyes kiejtst. A jtkvezet mindent hromszor ismtel, s a gyerekek azonnal utnamondjk, Illetve vele- mondjk a kvetkezket.
Szi, sz, sze, sz, sza, szo, sz, szu, sz
Isz, sz, esz, sz, asz, osz, sz, usz, sz
Zi, z, ze, z, za, zo, z, zu, z
Iz, z, ez, z, az, oz, z, uz, z
Ci, c, ce, c, ca, co, c, cu, c
Li, l, le, l, la, lo, I, lu, l.
GYORS REAGLKPESSGET FEJLESZT JTK
Kaparsz egerek
Jtszhatja: 3 ves kortl 6—25 gyermek
KelIk:1 asztal
Egyik jtkos a macska, asztal al bjva vrja az egerek megjelenst. 4—5 gyermek mint egrke krlllja az asztalt, s krmkkel kaparsznak a lapjn. Elvigyzatosan teszik ezt, mert a macska egy vatlan pillanatban felkaphat, hogy elfogja az egyik egeret. Akit elfogott, azzal helyet cserl, ha nem kapott el senkit, tovbbra is marad lent. Ha tbb a jtkos, mint ahnyan elfrnek az asztal krl, akkor csoportonknt cserljk le az egrkket.
|