Az integrlt nevels - oktats bevezetsnek felttelei
2008.07.24. 14:11
Az 1993.vi LXXIX. Oktatsi trvny kimondja:
A fogyatkos gyermeknek joga, hogy klnleges gondozs keretben llapotnak megfelel pedaggiai elltsban rszesljn attl kezdve, hogy a fogyatkossgt megllaptottk.
Az integrlt nevels - oktats bevezetsnek felttelei
Az 1993.vi LXXIX. Oktatsi trvny kimondja:
A fogyatkos gyermeknek joga, hogy klnleges gondozs keretben llapotnak megfelel pedaggiai elltsban rszesljn attl kezdve, hogy a fogyatkossgt megllaptottk.
A 2003. vi trvny mdosts adott elszr lehetsget a sajtos nevelsi igny tanulk egytt nevelsnek - oktatsnak gyakorlati megvalstsra p trsaikkal. A 2003. vi kzoktatsi trvny 30. 2. pontja szerint, a sajtos nevelsi igny gyermek vodai nevelse, tanul iskolai nevelse s oktatsa az e clra ltre hozott gygypedaggiai nevelsi- oktatsi intzmnyben, vodai csoportban, vodai tagozaton, iskolai tagozaton, osztlyban, csoportban, vagy a tbbi gyermekkel, tanulval egytt, azonos vodai csoportban vodai tagozaton, illetve osztlyban kln vagy kzs nevelsben oktatsban trtnhet.
Mit jelent az integrci?
Az integrci ltalnosan azt jelenti, hogy a srlt (fogyatkos), akadlyozott, azaz sajtos nevelsi igny gyermekek, fiatalok beilleszkednek p trsaik kz.
Az integrlt nevels - oktats bevezetsvel a kvetkez krdsek merlnek fel.
Hogyan lehetsges a tanulsi folyamatban minden gyermek kzremkd rszvtelt biztostani egyni kpessgnek s fejldsi temnek megfelelen?
Miknt lehet a gygypedaggiai tudst a pedaggiai egyttmkds segtsgvel a tbbsgi intzmnyekben hatkonyan felhasznlni?
Azoknl a gyermekeknl, akiknek a nevelhetsge eltr a tbbiektl, sajtos nevelsi ignyrl beszlnk. Az e csoportba tartoz gyermekeknek eredmnyes nevelsk - oktatsuk rdekben a szoksostl eltr, nagyobb mrtk pedaggiai segtsget kell nyjtani.
A sajtos nevelsi igny tanulk pedaggiai elltsa llapotuknak megfelelen klnbz szervezeti keretek kztt trtnhet: szegregltan gygypedaggiai nevelsi- oktatsi intzmnyekben integrltan p trsaikkal egytt a "befogad" iskolkban.
Magyarorszgon a nemzetkzi gyakorlatnak megfelelen az integrlt nevelsnek - oktatsnak tbbfle gyakorlata alakult ki / alakul.
Loklis integrcinak nevezzk, amikor kzs pletben folyik a sajtos nevelsi igny gyermekek fejlesztse p trsaikkal, de a gyermekek kztt nincs kapcsolat (csak kln csoport vagy osztly mkdik egy - egy iskolban, vodban)
Szocilis integrcinl a sajtos nevelsi igny gyermekek fejlesztse a tanrkon kln csoportokban folyik, de a tanrkon kvli idben egytt vannak p trsaikkal (napkziben, szakkrn, tkezsnl, szabadids s sporttevkenysgeknl stb.)
Funkcionlis integrci esetn az egyttnevels, az egytt fejleszts minden tanrra s foglalkozsra kiterjed (lehet rszleges integrcit is szervezni)
A pedaggiai gyakorlatban megjelenik az inklzi (befogads) fogalma is melynl jra gondoljk a tanterv megvalstsnak szervezeti kereteit s azokat a feltteleket, amelyekkel valamennyi tanul haladst biztostani tudjk.
Tallkozhatunk sajnos olyannal is, amikor az akadlyozott gyermek a tbbsgi iskolba jr, azonban az iskola kln segtsget, szakembert specilis megsegtst nem biztost, ezt hideg integrcinak nevezzk. Ilyen krlmnyek kztt nem tud megfelelen, egyenletesen fejldni.
Elfordulhat fordtott integrci is amikor nem az akadlyozott gyermek kerl egy tbbsgi iskolba.
A sikeres integrci bevezetst segt felttelek.
Az integrcival kapcsolatban az rintett pedaggusok - gygypedaggusok tbbsge, a szakirodalom, valamint a kzoktatsi trvny egyarnt felttelekrl beszl.
A kt. 86. 1. 2. pontja lerja, hogy a tbbi gyermekkel egytt nevelhet, sajtos nevelsi igny gyermekek elltsa fvrosi, kerleti feladat.
A fentiek alapjn lehetsg nylik arra, hogy a sajtos nevelsi igny gyermekek p trsaikkal val egyttnevelsnek jogi akadlya nincs, azonban ehhez biztostani kell a trvny ltal elrt szemlyi-trgyi feltteleket is, ezrt gy tljk meg, - tekintettel az ves alacsony gyermek ltszmra - hogy kerletnkben kezdetben egy esetleg kt tbbsgi iskola elegend lenne ennek a feladatnak az elltsra.
Alapvet felttelnek tartjuk, hogy az rintettek - gyermekek, pedaggusok szlk - egyttesen akarjk. Ha ez az egyttes akarat meg van csak utna szabad elkezdeni a segt tnyezk kiptst s megkezdeni az integrls elksztst.
Meg kell keresni a megfelel iskolt (elnysebb egy kisebb, csaldias hangulat iskolban elindtani) s a kedvez oktatsi felttelek megteremtshez biztostani a szemlyi, trgyi feltteleket.
Az integrcinak az egsz intzmny megvltoztatsra kell irnyulnia, ugyanis, ha a befogads csak egy vagy nhny elktelezett szakember "gye", akkor az integrlt nevels - oktats nem fog sikeresen megvalsulni. Ha az egsz intzmny felvllalja, akkor valsulhat meg olyan szint egyttmkds intzmnyen bell s kvl, amely lehetv teszi, hogy az iskola alkalmass vlik a normktl eltr, valamilyen szempontbl htrnyos helyzet, sajtos nevelsi igny tanulkkal val bnsmdra.
Az integrlt oktats kt tanros modellel mkdhet. Egy tantval s egy gygypedaggus tanrral. A sajtos nevelsi igny gyermekek nevelshez - oktatshoz gygypedaggus kell, nem helyettesthet fejleszt pedaggussal.
Amennyiben msfajta srlse van az integrlt tanulnak (lts, halls, mozgs, beszd) akkor a megfelel szakkpestssel rendelkez gygypedaggust kell alkalmazni!
A sikeres integrlt nevels - oktats kulcskrdse megtallni azokat a pedaggusokat, gygypedaggusokat, akik kpesek az attitdvltsra, elktelezettek, valamint kpesek kidolgozni az integrlt nevelshez - oktatshoz szksges innovcit, s feltteleket, amelyek kztt ltrejhet egy j, konstruktv, egyttmkd kapcsolat a gygypedaggus s a tant kztt. Erre csak a kiemelked sznvonal tantok kpesek.
A trvnymdosts 4 /9 (b) /pontja kimondja, hogy "Kzvetlen htrnyos megklnbztets klnsen valamely szemlynek vagy csoportnak olyan nevelsre, oktatsra val korltozsa, olyan nevelsi, oktatsi rendszer vagy intzmny ltestse, fenntartsa, amelynek sznvonala nem ri el a kiadott szakmai kvetelmnyekben meghatrozottakat, illetve nem felel meg a szakmai szablyoknak, s mindezek kvetkeztben nem biztostja a tanulmnyok folytatshoz, az llami vizsgk lettelhez szksges, az ltalban elvrhat felkszts s felkszls lehetsgt".
A tanulk kivlasztsa: haznkban a fogyatkossg tnyt a tanulsi kpessget vizsgl s rehabilitcis bizottsgok (SZRB) s az orszgos szakrti s rehabilitcis tevkenysget ellt bizottsgok (OSZRB) jogosultak megllaptani. A szakrti vlemny kialaktsa utn a bizottsg az intzmny kivlasztsra tesz javaslatot, majd a kijellsre is jogosult. Az iskola csak akkor veheti fel az integrlt tanult, ha a szakvlemny vgn iskolja kijellt iskolaknt szerepel!
Az eddigi tapasztalatok szerint az integrlt gyermekek nem lehetnek hiperaktvak, magatartsi zavarosak s lehetleg harmonikus szemlyisgek legyenek. rtelmi kpessgk kzeltse meg a fels hatrrtket, s j, tmogat, segt csaldi httrrel rendelkezzenek.
A tanterem: az integrl osztly szmra olyan tantermet ajnlatos biztostani, amelyben tbbfle kisebb tr kialaktsra van lehetsg. Pldul: kiscsoportos munkhoz 2 - 6 asztalbl ll csoportok, olvas- s beszlget sarok prnkkal, sznyeggel.
Az egyni tanulshoz: klnll asztalok, szabad polcok a tanulk ltal hasznlhat segdeszkzk, feladatlapok, taneszkzk szmra. Kisebb terpisa helyisgek kialaktsra is szksg lehet.
Az osztly ltszma: javaslat, hogy a befogad osztly ltszma a 20 ft ne haladja meg s legfeljebb 3 sajtos nevelsi igny tanult vegyenek fel egy - egy osztlyba.
A tanuls szervezse: az integrlt osztlyokban elkerlhetetlen a differencilt oktats, mivel a sajtos nevelsi igny tanulk el klnbz clokat tznk ki, az ismereteket klnbz mlysgben s terjedelemben, a gyermek dominns rzkszervi csatornjra ptve tesszk hozzfrhetv a szmukra. Az egyes tanulkhoz kell igaztani a tanulsi folyamat szerkezett, tempjt, eszkzeit. Figyelembe kell venni a gyermekek terhelhetsgt, fradkonysgt. Kooperatv tanulsszervezsvel lehet biztostani, hogy minden tanul lehetsgeihez mrten hatkonyan rszt vegyen a tanuls folyamatban.
A tanulk rtkelse: az integrltan oktatott tanulk a tbbsgi iskolban szoksos rtkelsi rend szerint kapnak minstst a szmukra megfelel iskolatpus s osztlyfok sajtos nevelsi ignykre vonatkoz tantrgyak s tantervi kvetelmnyek!) megjellsvel.
Taneszkzk, segdeszkzk: hasznos, ha az integrlt tanulk is - amikor csak lehetsges - ugyanazokkal a taneszkzkkel dolgoznak, mint a tbbiek. Ha szksges, ms, eltr taneszkzt is be kell szerezni, viszont fontos, hogy ezeket ismerje meg a tbbi tanul is s alkalmanknt k is hasznljk.
Az integrci ott lesz sikeres ahol az vodra, iskolra jellemz a nylt s kooperatv vezets, az rintettek szerep meghatrozsa vilgos.
Teht az integrci megkezdse eltt mg az elkszt szakaszban fontos a kompetencik tisztzsa, a kt pedaggus s a kt intzmnyvezet szoros munkakapcsolatnak kialaktsa. Ki kell dolgozni az egyttmkds ktelez formit, amelyben a kzs tervezs, a folyamatok s eredmnyek kzs elemzse, illetve az igny szerinti szupervzi is helyet kap. Az integrcit vllal pedaggusokat szervezett formban fel kell kszteni a vltozsra s munkjukat folyamatosan segteni kell. Hasznos erre pszicholgust ignybe venni, mr a felkszt szakaszban is.
A pedaggiai tbblet teljestmnyek - hiszen az integrci felvllalsa s kivitelezse a pedaggus rszrl tbbletmunkt, szokatlan jszer helyzetek vllalst is jelenti - pluszdjazst, rtkelst rdemel. A sikerhez hozzjrul, ha elre majd folyamatban is rszletesen s alaposan tjkoztatjk a szlket az integrlt nevelsrl.
Az integrcira fel kell kszlni s csak fokozatosan a szemlyi, trgyi felttelek biztostsval lehet bevezetni. Az integrcit felvllal iskolnak sokat kell hospitlni a srlt gyermekeket nevel - oktat iskolkban valamint az integrlt nevelsben - oktatsban mr tbb ves gyakorlattal rendelkez iskolkban is.
Hangslyozni kell azt is, hogy nem mindegyik gyermek alkalmas az integrcira.
Eddigi tapasztalataink azt bizonytjk, hogy a 10. vfolyam elvgzse utn - a sok egyni, differencilt, specilis fejleszt munknk eredmnyeknt - tanulink nagy rsze sikeresen integrlhat vlt a klnbz szakiskolk elvgzsre. Erszakkal nem szabad senkire se rerltetni az integrlst, ahhoz megfelel szaktuds s emptia kszsg szksges!
|