A GOMBOK matematikja,
2008.07.26. 14:04
Jtsszunk egy kicsit a gombokkal! Milyen matematikai tapasztalatszerzsi lehetsgeket, problmahelyzeteket rejtenek htkznapi egyszersgkben vagy nnepi elegancijukban?
A GOMBOK matematikja,
Jtsszunk egy kicsit a gombokkal! Milyen matematikai tapasztalatszerzsi lehetsgeket, problmahelyzeteket rejtenek htkznapi egyszersgkben vagy nnepi elegancijukban?
Kezdjk a gyjtgetst kiscsoportban! Hamarosan szert tehetnk a vlogatsokhoz szksges kszletre. Gyjtgets kzben ismerkedjnk a gombok tulajdonsgaival. Az vn a gyerekek rdekldshez igazodva, a jtkukba bekapcsoldva krdseivel irnythatja a gombokkal val tapasztalatszerzst. semmikpp sem erltetve, inkbb prblkozva.
Neked melyik tetszik? Az a nagy srga? Nekem ez a kicsi fekete. Melyik a legszebb? Melyik a nagyobb? A ruhdon melyik gomb van? Legurult az asztalrl! Hallotttok, hogyan koppant? Merre gurult? Milyen messzire elgurult! A tid mg messzebb? Hol van? Az asztal alatt? Mit lehetne bellk pteni? Te utat ptettl?
Kanyarodik is? Melyik hosszabb? Virgot lehetne belle kirakni? Milyen sznre szeretnd? Melyiket tegyk a kzepre? Szrat hogyan lehet kirakni? s leveleket? Te tornyot ptettl? Nem dl le? Milyen gomb van alul? Szeretnd felfzni? Hozom a crnt. Milyen szn lesz a nyaklnc? Felprblod a babra? Mg egy kicsit rvid. Fzzl mg hozz kt-hrom gombot!
Ki segt elrakodni? Hoztam dobozokat. Ide melyiket tegyk? A fehreket? Te melyiket gyjtd? A nagyokat? J! n meg az aprkat.
Kzps s nagycsoportban a sztvlogats alapjt a gombok sokfle tulajdonsga kpezheti. Sznk, nagysguk, anyaguk (fm, fa, csont, crna, manyag), alakjuk (szgletes, gmbly, dombor, homor, vastag, vkony), mintzatuk, lyukak szma, alulvarrs vagy tvarrs. A vlogatst jtkosan motivlhatjuk. Pldul paprbl vagy textilbl kivgott ruhra felvarrhatjk, elhelyezhetik a gombokat. Vlogathatnak szabadon, sajt elkpzelsk szerint, vagy az els gomb mintjra, amit az vn rakott ki. Szndkosan el is ronthatjuk a sztvlogatst egy-egy oda nem ill gombbal. A „kakukktojs” felhvja a gyerekek figyelmt egy-egy tulajdonsgra, s egyben emlkezetesebb is teszi ezt a tulajdonsgot. Nyithatunk gombzletet, ahol fikokba sztvlogatva rustjk a gombokat. Barkochba jtkot is jtszhatunk a gombokkal. Filcre, posztra rakosgatva „pthetnk” belle vonatot, kgyt, hzat, kertst, fkat, virgokat stb. A kpalakts trtnhet szabadon vagy valamilyen vni instrukci alapjn. A krkbl kirakott formk lehetnek pontszerek vagy vonalalakzatok. Kiegszt eszkzk - ceruzk, plcikk, fonalak - felhasznlsval mg tletesebb konstrukcik szlethetnek.
A vlogatsok elvezetnek a nagysg szerinti sorba rendezsekhez, hiszen a boltokban is kln troljk az ingekre ill kis gombokat, a ruhkra val kzepes mreteket, s a kabtokra val nagyobb mret gombokat. Kszthetnk a gombokbl „szlfrtt” is. Minden sorba eggyel tbb gomb „szem” kerljn! A sorozatok kpzsi szablya nemcsak mennyisgi tulajdonsgokon alapulhat. Lehet egszen szubjektv is a sorrend, pldul tetszs alapjn. Lehet periodikusan ismtld minsgi tulajdonsg is a sorba rendezs alapja. Kpzeljnk el egy dsztsort, amelyet folytatni lehet a szably felismerse utn. (Nehz feladat!) Kombinatorikai feladatokhoz is eljuthatunk, ha minsgi tulajdonsgok kpezik a sorba rendezs alapjt. Pldul, hrom klnbz gombbl hnyfle gyngysort kszthetnk? Nvelhetjk a gombok szmt, s egyformk is lehetnek kztk, de akkor mr nehz az sszes lehetsges sorrend megkerestetse, mert nagyon sok megolds van. Ilyenkor elgedjnk meg nhny klnbz megoldssal. Termszetesen a gyerekeket buzdthatjuk arra, hogy ki tudja mg mskppen is sorba rendezni a gombokat. Hasznlhatunk a gombokhoz plcikkat is, ezek lehetnek virgszrak, s klnbz csokrokat llthatunk ssze. (Varici s kombinci is lehet aszerint, hogy a kivlaszts utn szmt-e a sorrend.)
Gyurma- vagy agyagfldbe sznes virgknt el is „ltethetjk” a gombokat. A fehr s-lisztgyurmban nagyon jl mutatnak a gombok. Megfigyelhetik, hogy melyik gomb milyen nyomot hagy. A nyomatokbl a gombok segtsgvel ki lehet tallni egyms „ltetvnyt”. Izgalmas jtk a nyomozs, s kzben a formk azonostsa. Akkor is nyomot hagy a gomb, ha ceruzval krberajzoljuk egy paprlapon. Mg a lyukak helyt is kijellhetjk egy hegyes ceruzval. Ilyen szp autkerekeket mskpp nehz lett volna rajzolni! Vagy legyen inkbb egy gyerek feje? Vagy egy hember pocakja? Egsztsk ki szabadkzi rajzzal!
A szmfogalom megalapozst is segthetik a kvetkez jtkok. Elzetesen meg kell beszlni, hogy melyik gombon hny lyuk van. Az alulvarrs gombot egylyuknak tekintjk. rdekes az gynemre varrhat crnagomb. Hny lyuk van rajta? (Egy sem, vagy vgtelen sok.) Krhetjk, hogy vegyenek ki annyi gombot, hogy sszesen pldul 6 lyuk legyen rajtuk. Megdicsrjk azt a kisgyereket, aki ms megoldst tallt, mint a szomszdja. gy sztnzzk ket a sokfle lehetsg megtallsra.
Nagycsoportban, boltos jtkban pnzknt hasznlhatjuk a gombokat. rjen annyi forintot, ahny lyuk van rajta. Hogyan fizethetnk ki, pldul 5 forintot? 5 lyuk gomb nincs, de egy 4 lyukval s egy alulvarrssal fizethetnk. s mg hogyan? Gyakorolhatjk az tvltsokat is. Ki tudja a legkevesebb gombbal kifizetni a 10 forintot? Hnyflekppen lehet fizetni, pldul 7 forintot? Mennyit r kt darab 2 lyuk gomb?
A mennyisgek bontst gyakorolhatjuk paprbl vagy textilbl kszlt blzok, ruhk, zakk, kabtok segtsgvel is. Megadjuk a felhasznlhat gombok szmt, s a gyerekeknek kell gy elosztani, hogy mindegyikre jusson. Elhelyezhetik a gombokat a ruha elejre, ujjaira, zsebeire. Divat lehet a pros gombsor is! Ha tkrt hasznlunk segtsgl, akkor biztosan egyformn fognak elhelyezkedni a gombok a kabt kt oldaln. Megnzhetik egyms elkpzelseit, s azokat dicsrjk, akik ms-ms divat szerint helyeztk el a gombokat. sszehasonltsokat tehetnk, hogy ki hogyan gazdlkodott a gombjaival, kinek hny van az elejn, hny az ujjakon vagy a zsebeken. Hol van tbb?
Trtneteket is mondhatunk a gombok darabszmrl, melyekkel az sszeads, a kivons vagy az egyenl rszekre oszts mvelett ksztjk el. A trtneteket el is jtszhatjuk a gyerekekkel s a gombokkal, gy konkrtt tehetk a mveletek. Egyszerbb vlik a szmtsok elvgzse vagy a fejben vgzett mveletek helyessgnek ellenrzse. Pldul: Tegnap mg nyolc gomb volt a kpenyemen, de amikor levetettem, kett leszakadt kzlk. Biztosan vkony volt a crna, amivel felvarrtk. Hny gomb maradt a kpenyemen? / kivons/ Hnyat kell felvarrnom, hogy ismt nyolc legyen? /kiegszts/ Mivel elgurultak, keresni kezdtem hozzjuk hasonlkat a fikokban. Az els fikban egyet talltam, a msodikban pedig hrmat. Hny gombom lett? /sszeads/ Felvarrtam a hinyz kt gombot j ers crnval. Hny gombom maradt tartalkban? /kivons/ Keresgls kzben talltam a fikokban mg ht darab szv alak gombot. Olyan szpek voltak, gondoltam elhozom ket a Kati s a Zsfi baba ruhjra. Hogyan osszuk el igazsgosan a kt baba kztt?
Hasznos jtk lehet maga a gombvarrs is. A trbeli tjkozds fejlesztst segti az ellenttes irnyok - fl-le - figyelembevtele.
A gomb s a gomblyuk sszehasonltsa rdekes problmahelyzetet teremt. Milyen a lyuk alakja? Hogyan fr t rajta a gomb? Lapos vagy gmb alak, kicsi vagy nagy gombnak mekkora lyuk szksges? Becslsekre s prblkozsokra j lehetsget knlhatunk. Ruhadarab s oll segtsgvel gyeskedhetnek a gyerekek. Kiprblhatjk, hogy melyik gombot knnyebb begombolni, a szgleteset vagy a kereket. Mirt? Tudnnak-e ehhez hasonl pldkat mondani, ahol megfigyeltk, hogy egy trgy alakja azrt ilyen vagy olyan, hogy knnyebben lehessen hasznlni. Mikor j, ha gurul valami, mikor baj, ha nem?
A gombfoci, a gombok karikba pcklse, gomb-hokizs alkalmi fatkkel vagy a hozzjuk hasonl jtkok lehetsget adnak a gombok sokfle mozgsnak megfigyelsre. A mozgsok klnbzsge visszavezethet a gombok alakjra. gy a „nyer” formk kiemelnek bizonyos geometriai tulajdonsgokat. rdekes jtk a crnra felfztt gomb prgetse a crna feszesre hzsval, majd lazra engedsvel. A forgsszimmetria jelensgt szemllteti.
Trsasjtk jelleg a kvetkez grfelmlethez kapcsolhat feladat. Ha rdekli a gyerekeket a trkp, esetleg krnyezetismeretbl foglalkoznak thlzattal, akkor gombok s plcikk segtsgvel pthetnek tvonalakat. A gombok lesznek a csompontok, a szably pedig, hogy annyifel gazhat mindig az t, ahny lyuk van a gombokon. A plcikk lehetnek egyarnt hosszabbak s rvidebbek. A ksz thlzattal kapcsolatban krdseket tehetnk fel. Hny klnbz tvonalon lehet eljutni az egyik helyrl a msikra? Melyik tvonal a rvidebb? Hol van krforgalom? Hny csompont van, amelyikbl pldul 4 irnyba lehet elindulni? Van-e zskutca? Bejrhat-e ez a „vros”, hogy nem megynk vgig ktszer ugyanazon az utcn?
Trsasjtkok bbuiknt is hasznlhatjuk a gombokat, de a darabszmuk is rsze lehet egy szablyjtknak. Pldul piros s fekete sznekkel dobkockt ksztnk a szoksos pttyzssel. A jtkosoknak 6 sajt gombjuk van, a tbbi pedig az asztal kzepn lv „bankban” van. Ha a dobkocka piros oldala van fell, akkor annyi gombot vehet ki a bankbl, amennyit a kocka mutat, ha fekete van fell, akkor fizet a banknak. Az nyer, akinek tbb gombja marad. Ktszn kocka helyett ktszn korong s egy norml dobkocka egyttes hasznlatval is jtszhatjuk.
A hagyomnyos malomjtk mellett hozz hasonl „kiszortsdi” jtkokat is mutathatunk a nagycsoportosoknak. Egy ngyzetnek hzzuk be a kt tljt, s trljk ki az egyik oldalvonalt. A kt jtkos 2-2 gombot helyez a vonalak tallkozsi pontjra, s cssztatva lpnek felvltva a vonalak mentn. A jtk addig tart, amg az egyikk „beszorul” vagy „kiszorul”, vagyis nem tud mr tovbb lpni. Kzps csoportosoknak is rdemes megmutatni, mert knnyebb, mint a malomjtk. Fejleszti a problmamegold gondolkodst, az elreltst, hiszen szmba kell vennie a lehetsges lpseket, s ki kell gondolnia, hogy ezek kzl melyik lesz a legjobb.
Jtkok
I. A tevkenysgek matematikja
1. KERESS S TALLJ MEG! /nekes krjtk/
Matematikai tartalom, kpessgfejleszts:
-
formai tulajdonsgok felismerse
-
azonossgok, klnbzsgek felismerse
-
sszehasonlts /eredmnyeknt megvalsulhat a trgyak, szemlyek...osztlyozsa, rendezse.
-
forma s nagysg, forma s szn egyidej szlelse
-
figyelemmegoszts, emlkezet fejlesztse
-
szimmetria rzkeltetse, felfedeztetse
A jtkhoz szksges eszkzk:
csukldsz, nyaklnc, fejdsz – ksztnk klnbz krtykat attl fggen, hogy milyen tmban szeretnnk ismereteket nyjtani a gyermekeknek – pl. szerepelhetnek a krtykon gymlcsk, zldsgek, skmrtani formk, sznek szimmetrikus alakzatok... Ezutn a krtykbl elksztjk a csukldszt stb.
A jtk menete
Elszr a csukldsszel indtjuk a jtkot, hogy a gyermekek szinte llandan figyelemmel tudjk ksrni a krtyjukon lv kpet.
Az eszkzk kiosztsa utn eljtsszuk az Ennek a kislnynak nem jutott prja... kezdet dalt. A krjtk vgn a gyermekeken lv forma dnti el, hogy ki kinek a prja. A kvetkez jtk eltt elg csak megfordtani a csukldszt, melynek a msik feln is van valamilyen kp. Ezutn viszont mr cserlgetni kell a dszeket. A csukl utn a nyaklnc kvetkezzen, amely mr kicsit nehezebb, hisz csak a krjtk eltt, s a prvlaszts eltt nzheti meg a krtyjt. Nehezebb ennl is, amikor fejdsz a krtya, hisz a krjtk elejn kell megfigyelnie a formjt, s a dal vgn ez alapjn keresi meg a prjt.
Varicis lehetsgek:
-
sznt s formt is kell figyelni /piros alma a piroshoz, pttys eserny a pttyshz stb.
-
kicsit a naggyal prostani
-
eszkz nlkl vlasztanak egymsnak prt, s elmondjk miben azonosak /pl. lnyok, barna a hajuk, ugyanaz a kedvenc jtkuk, sznk...../
-
dal nlkl krtyaknt hasznljuk a kpeket. Ksztnk egy olyan lapot, amin pl. kukacos alma van. Osztanak a gyerekek egymsnak 5-5 krtyt, a tbbibl hznak. Ha prosat tallnak, leteszik. Akinl a kukacos alma marad, mondjuk, fel kell sorolnia 5 zldsgflt, vagy ktlb llatot... Ez a fajta jtk klnsen akkor rdekes, ha szimmetrikus alakzatokat rajzolunk kis eltrssel
2. EZ N VAGYOK! /kapcsolhat a krnyezethez/
Matematikai tartalom, kpessgfejleszts:
-
memria
-
figyelem, nfegyelem
-
azonosts, hozzrendels
-
azonossgok, klnbzsgek felismerse
-
kreativits, verblis fejleszts
A jtkhoz szksges eszkzk:
meseprnk, vagy szkek, vagy a sznyeg, klnbz tmj kpek /pl. vszakok, llatok../
A jtk menete
A gyerekek elhelyezkednek tetszs szerinti alakzatban, de gy, hogy a megfigyel jl lthasson mindenkit. A jtsz gyerekek kzl mondkval kivlasztunk valakit, aki a jtkot kezdi, illetve aki az els megfigyel lesz.
Ezutn a megfigyel vlasz ki magnak valakit, gy, hogy ez ne tnjn fel senkinek sem, majd szp lassan elkezdi sorolni a kivlasztott kls ismertet jegyeit. Amikor a kivlasztott magra ismer felll, s ha jl dnttt helyet cserl a megfigyelvel, s most lesz a kivlaszt. Aki nagyon figyel, az hamar magra ismer. A megfigyelnek pedig arra kell gyelnie, hogy jtk kzben ne nzzen feltnen a kivlasztott gyerekre.
Varicis lehetsgek:
-
aki felismerte magt, mieltt jtkvezet lesz, fel kell sorolnia a csaldja tagjait, vagy apa, anya foglalkozst...
-
bels tulajdonsgokat kell felsorolni
-
a tulajdonsgok felsorolsa kzben brki kitallhatja a kivlasztott gyereket
-
szemlyek helyett trgyakat, llatokat, virgokat... lehet kitallni
-
kpeket nzegetnek, s azt kell kitallni melyikre gondolt a jtkirnyt. Lehet versenyszeren is jtszani, ki gyjti ssze a legtbb kpet.
3. A CSIGA S A KGY /vizulis nevelshez/
Matematikai tartalom, kpessgfejleszts:
A jtkhoz szksges eszkzk:
Kt nagymret lapra rajzolunk csigt, illetve kgyt. Az egyiket mindegyikbl feldaraboljuk krtya mretre, a msik egy darabig alaplapknt funkcionl.
A jtk menete
Egyik asztalnl a feldarabolt kgyt, a msiknl a feldarabolt csigt rakjk ki a gyerekek az alaplap felhasznlsval. Utna cserlnek. Kis gyakorls utn egy asztalnl az sszekevert llatokat rakjk ki szintn kzsen.
Amikor mr tbbszr kiraktk a csigt is, meg a kgyt is, akkor a szintn sszekevert krtykat gy kell kirakni, hogy a jtkosok sorban haladnak, mindenki csak egy darabot vesz el a paklibl, s azt prblja helyezgetni. Ha nem tallja meg a helyt, vissza kell tennie a pakliba.
Varicis lehetsgek:
-
az alaplapot nem hasznljk a gyerekek
-
kt csapat jtszik kt asztalnl, mindegyik azonos csigt kezd el kirakni jelre. Egy csapat hrom-ngy gyerekbl lljon.
-
egy vonalbl kszlt, felvgott kgyt, illetve csigt raknak ki alaplap nlkl
-
elzleg nem ltott kpet kell kirakniuk
-
sajt kszts rajzukat vgjk szt, cserlnek egymssal, s ezutn rakjk ssze
4. MEMRIAJTKOK /kapcsolhat megfelel krtykkal az irodalomhoz is/
Matematikai tartalom, kpessgfejleszts:
-
kombincis kszsg, figyelem
-
szmkpek, szmlls, azonosts
-
sszehasonlts, azonosts
-
memria
-
logikus gondolkods
-
relcik
A jtkhoz szksges eszkzk:
Klnbz skmrtani formkra rajzolt kpek
A jtk menete
A krtykat lefordtva, megkeverve az asztalra tesszk. A lefordtott krtyk prjt kell megkeresni az albbiak szerint. Az els jtkos megfordt mondjuk egy hromszg alak krtyt, amin egy hember van.
Ezutn megfordt mg egy hromszg alak krtyt abban a remnyben, hogy azon is hember van. Ha igen, maga el teszi mindkt krtyt, ha nem mindkettt visszafordtva az asztalon hagyja. Ezutn sorban prblkoznak a jtkosok. Ha sikerlt megtallni mindegyik krtynak a prjt, akkor meg lehet szmolni, ki gyjttte a legtbb krtyt.
Varicis lehetsg:
-
alapsznt adunk a kpeknek, gy nem elg az, hogy a skmrtani forma s a kp is egyezik, az alapsznnek is egyeznie kell
-
a forma, alak szn mell a nagysgot is variljuk, pl. a kis hemberhez a kis hember, a nagy hemberhez a nagy hember tartozik
-
nehezthetjk a jtkot mg azzal, hogy a kp prja nem az azonos formn van, teht pl. az egyik piros alma a hromszgben van, a msik piros alma a krlapon
-
kapcsolhatjuk az irodalom-foglalkozshoz gy, hogy a krtykra mesefigurkat, vagy mesejeleneteket rajzolunk, s a kt krtyt akkor tehetik maguk el, ha felismerik a mest, verset
5. DOBJ, PTS /vizulis nev. szocializci/
Matematikai tartalom, kpessgfejleszts:
-
vizulis helyzet felismerse
-
trbeli viszonyok
-
osztlyozs, megfigyel-kpessg
-
trbeli irnyok, viszonyok felismerse, alkalmazsa
-
relci, kisebb, nagyobb
-
sszehasonlt kpessg fejlesztse
-
kreativits, tervezs
A jtkhoz szksges eszkzk:
/varicis lehetsgekhez fakockk, rajzolt ptmnyek klnbz mret dobozok/
A jtk menete
Tlcra kirakunk nagyobb mennyisg plcikt, majd a gyerekek az asztal kr lnek. Amennyiben parkettn fogjk jtszani, tbben is rszt vehetnek benne. Az egyik dobkockn sznek, a msikon a hagyomnyos pontok vannak. Az els jtkos elszr a sznt jell dobkockval dob, mely meghatrozza, hogy milyen szn plcikkat vehet majd el a tlcrl.
Ezutn dobhat a hagyomnyos, szmokat jell kockval, s vehet annyi plcikt, amennyit dobott. Ezutn kezddik az ptkezs, mikzben a tbbiek is dobnak sorrendben. A jtk elszr csak 5-6 dobsig tart, majd kvetkezhet annak eldntse, hogy ki ptette a legtletesebb formt. Ezt mindig kzsen teszik, s a kvetkez fordulban az dobhat elszr, akinek a legrdekesebb az ptmnye, azaz aki a legtbb szavazatot kapta.
Varicis lehetsgek:
-
elre lerajzolt ptmnyt kell lemsolniuk, de ebben az esetben csak a hagyomnyos, szmossgot meghatroz dobkockt hasznljk. Ki kszl el legelbb, s hibtlanul.
-
egy nagy vrat ptenek kzsen kisebb-nagyobb dobozokbl gy, hogy mindenki annyi kockt pthet be a vrba, ahnyat dobott. Meghatrozhatjk a jtk kezdete eltt, hogy tletekkel segthetik-e egymst a jtkosok.
6. SEGTSNK HAMUPIPKNEK
Matematikai tartalom, kpessgfejleszts:
-
tbb, kevesebb, ugyanannyi fogalmnak megrtetse
-
becsls (szemmel)
-
vlogats, azonosts, sszemrs
-
kisebb, nagyobb, ugyanakkora
-
koordincis kszsg (munkavgzs megtervezse)
A jtkhoz szksges eszkzk:
bab, bors, lencse, tlkk, csipesz
A jtk menete
Az asztal kzepre helyezett kzepes mret tlbl, melyben a bab, bors s lencse ssze van keverve, csipesz segtsgvel, megadott idre vlogassk ki az egyik sszetevt. Ez az id lehet, amg lassan elmondjuk, pl. Madarak voltunk... kezdet mondkt. /csak annyi gyerek vlogasson, ahny egyms zavarsa nlkl tud a csipesszel a tlhoz frni/
Varicis lehetsg:
-
versenyjtk, hrom gyerek kzl megadott id alatt ki tud tbb lencst kivlogatni /becsls, majd szmossg megllaptsa/
-
kt asztalnl kt csapat jtszik, de mind a hrom fle magot kln kell vlogatni /ha egy csapatban hrom gyerek jtszik, akkor clszer eldntenik hogyan vlogatnak. Erre adjon idt az vn. Lehetsgek: kijellik melyik tlba melyik magot teszik, s eldnthetik azt is ki melyik magot vlogatja/
7. FNYZS
Matematikai tartalom, kpessgfejleszts:
-
hossz, rvid kzel, tvol
-
kicsi, nagy
-
skmrtani formk ltrehozsa
-
reaglkpessg
-
irnyok gyakorlsa
A jtkhoz szksges eszkzk:
A jtk menete
Az vn a terem faln mozgatja az elemlmpa fnyt szp lassan, s a gyerek, gyerekek a sajt lmpjukkal prbljk minl pontosabban kvetni azt.
Varicis lehetsg:
-
A mozgst s kvetst lehet gyorstani, az tvonalat pedig bonyoltani.
-
Gyerek irnyt gyereket.
-
Az vn formt rajzol s kvets kzben ki kell tallni mit rajzoltak. /vza, hal, skmrtani formk.../
-
A szekrny ajtajt rajzold krbe a lmpd fnyvel, vagy a falon lv kpkeretet hullahopp karikt.../
-
Fogcskzhat kt lmpafny: egyik a kerget, msik a fog, s ha kicsit is fedi egymst a kt fny, megvan akit kergettek.
8. AUTVERSENY
Matematikai tartalom, kpessgfejleszts:
A jtkhoz szksges eszkzk:
kt, hrom kisebb mret aut /matchbox/, nagyobb krmret spulni, 4-5 m hossz kzp-vastag crna, vagy zsinr
A jtk menete
Kt, vagy hrom autra ell a kerekeinl kssk fel a crnt/zsinrt, a vgt pedig rgztsk a spulnihoz. Tegyk az autkat a rajtvonalra, a spulnit pedig a versenyz gyerekek kezbe. Jelre a gyerekek prbljk feltekerni a crnt/zsinrt, ezzel kzelebb hozva magukhoz a kisautt. Aki a leggyorsabb, az gyz, ahhoz r leggyorsabban, s legelbb az aut.
Varicis lehetsg:
-
Nehezthetjk a versenyt azzal, hogy mindig kisebb tmrj spulnit, s vkonyabb crnt hasznlunk.
-
Egy csapat maga is eldntheti, hogy melyik mret eszkzkkel versenyeznek.
9. N VAGYOK A SZEMEM, TE LESZEL A KEZEM
Matematikai tartalom, kpessgfejleszts:
-
tri tjkozds, irnyok
-
megfigyelkpessg
-
kommunikcis kszsg
-
sznrzkels fejlesztse
-
azonosts, vlogats
-
szimmetrikus alakzatok ltrehozsa, felismerse,
-
szablytudat, trelem fejlesztse
A jtkhoz szksges eszkzk:
logikai kszlet, asztali paravn
A jtk menete
Hrom gyerek jtszhatja egyszerre. Egyik gyerek a szem, a msik a kz, a harmadik a kirak jtkos. A kirak elkezd valamilyen formt kirakni a kszletbl. A lt lpsrl, lpsre kommentlja amit lt, a kznek, pl. tedd ki a piros nagy hromszget, fl a kis srga krlapot, a piros nagy hromszg mell balra /ablak fel/ a kis kk ngyzetlapot... Termszetesen a kz ell a kirakt el kell takarni, csak halls tjn ptkezik. A vgn megnzzk azonosra sikerlt-e az ptmny.
Varicis lehetsg:
-
A kirak is egy elre megrajzolt formt msol le, ez a jtk bevezetsekor legyen minl egyszerbb, majd egyre bonyolultabb.
-
Csak kt gyerek jtszik, ilyenkor a kirak maga mondja a kznek, hogy mit is csinl. A jtk vgn mindig ellenrizzk kzsen, hogy pontos-e az ptkezs.
-
Trben is kiprblhatjk ezt a jtkot sznes fakockkbl.
10. PAPUCSOS
Matematikai tartalom, kpessgfejleszts:
-
megfigyelkpessg fejlesztse
-
metakommunikci
-
azonossgok s klnbsgek felismerse
-
prosts, sszehasonlts,
-
vizulis emlkezet fejlesztse
-
percepci-fejleszts
A jtkhoz szksges eszkzk:
paprbl kszlt, klnfle formkkal dsztett papucsok a papucsok dsztsnek megfelelen ksztett dobkocka krtyk klnfle kpekkel /gymlcsk, llatok.../
A jtk menete
A gyerekek az asztalhoz lnek, melynek kzepre tesszk az sszekevert papucsokat. Rendraks lesz a jtkban rsztvev gyerekek feladata. Elszr minden jtkos kt dobkockval dob egyet-egyet. Ha sikerlt prt dobnia, akkor megtarthatja mind a kt papucsot, ha nem, akkor tetszs szerint a kettbl az egyiket. Amikor mindenki dobott a kt kockval, mr csak egy kockval folytatdik a jtk. Mindenki keresi a papucsa prjt. Ha megtallta maga el teszi, s jbl kt dobssal kezdhet.
Varicis lehetsgek:
-
jtszhatjk dobkocka nlkl, gy a prostst gyakorolhatjk jtkosan
-
prosthat kt csapat versenyszeren, vagy melyik csapat lesz az els, vagy meghatrozott id alatt melyik csapat prostja a legtbb papucsot
-
a dobkocks vltozatnl csak akkor teheti maga el a papucsot, ha a nla lv prjt dobta, a dobkockval.
-
papucs helyett gymlcsket, zldsgeket, llatokat, trgyakat prostunk
II. Eszkzk matematikja /tletek, mit, mire hasznlhatunk/
Gyufsdoboz
Barkcsols:
-
hzak, kzlekedsi eszkzk, bababtorok, kincsesldk stb. tervezse, elksztse.
ptsek szabadon:
-
magas-alacsony, keskeny-szles hzak
-
hossz s rvid vonat
-
keskeny t, szles t... stb.
ptsek msolssal:
-
trben megptett alakzatrl
-
skban brzolt alakzatrl
Mrsek:
-
kavicsokat, termnyeket /rizs, bab.../ tesznk bele, s megnzzk melyik a knnyebb, nehezebb, vagy ugyanolyan sly.
-
melyikben lehet tbb kavics, vagy melyik tlcn van tbb, kevesebb, ugyanannyi gyufsdoboz
-
tmegmrs, sok, de knny, pl. egyik dobozban mk van, a msikban srgabors
sszehasonltsok:
-
becslssel /melyik zacskban van tbb doboz/
-
prosts, szmlls, kis szm megnevezse
-
lefedsek: knyvek, szk lkje-terletmrs
-
hosszsgmrshez mrcnek: melyik sl a hosszabb, amelyik mell egy vonalba tbb gyufsdobozt tudtunk kirakni stb.
Versenyjtkok:
-
dobozpckl
-
fj
-
vrpt
-
toronypt
Sorszmnevek gyakorlshoz:
-
vedd fel a sorban a msodik, negyedik... dobozt, s nzd is meg mi van benne. Ez vajon kisebb a doboznl, vagy nagyobb /gomb, papr zsebkend, szalvta, gyngy.../
Nvutk gyakorlshoz:
Sl
-
mrsek: hosszsg, szlessg
-
mrsekhez mreszkzknt: bsg, magassg, mlysg, szlessg, hosszsg
-
sszehasonltsok
-
geometriai tapasztalatszerzs: skbeli alakzatok ltrehozsa
-
sszemrsek, pl. fldre dobok egyenknt kt-hrom slat, vajon melyik a leghosszabb, legrvidebb. Tvolra a sltl lefektetnk
|