Mondkk a kezek megmozgatshoz, tornztatshoz
2008.08.14. 14:30
Mondkk a kezek megmozgatshoz, tornztatshoz
Szemben lnk a gyerekkel, mindketten klbe szortjuk az egyik keznket, a msik keznkkel megfogjuk az szabadon maradt kezt s ritmikusan tnk vele egyszer az klre, egyszer a sajtunkra:
Egyedem, begyedem, tengertnc,
hajd sgor, mit kvnsz?
Nem kvnok egyebet,
csak egy falat kenyeret.
Kt keznkkel elszr a combunkat tgetjk temesen, aztn a hasunkat, majd a mellkasunkat, vgl megvakargatjuk a fejnk bbjt:
Hej, Gyula, Gyula, Gyula,
szl a duda, duda, duda,
Pest, Buda, Buda, Buda,
Pattogatott kukorica.
Megfogjuk a gyerek kezt s tapsoltatjuk, az els kt sor alatt maga eltt, aztn az egyik oldalon, majd a msik oldalon:
Sti, sti pogcst,
apjnak, anyjnak,
tejbe-vajba az apjnak,
sba-vzbe a dadnak.
Sti, sti pogcst,
apnak, anynak,
sba, vzbe az apjnak,
tejbe, vajba az anyjnak.
klbe szortjuk mindkt keznket, majd elszr a ballal tnk a jobbra, aztn a jobbal a balra. Ezt ismteljk az els kt sor alatt. A kvetkez sor kzben klbe szortott keznkkel krkrs mozgst vgznk, vgl az utols sornl nyitott tenyrrel szttrjuk a keznket:
Trm, trm a mkot,
stk vele kalcsot,
icce tolla motolla,
neked adom, Marcsika!
Az els sor alatt tenyernkben (vagy a gyerek tenyerben) kavargatunk, aztn szst, paprikzst imitlunk, az utols sorra pedig tapsolunk:
Borst fztem,
jl megsztam,
meg is paprikztam,
bele, bbele, fuss!
Az els kt sornl jobbrl-balrl vgigsimtjuk az arct, a msodik kettnl tenyern kavargatunk az ujjunkkal, a kvetkeznl keznkbe zrjuk az kezt s ide-oda lendtjk, vgl gy tesznk, mintha be akarnnk kapni a kezt:
Cicuska, macuska,
mit fztl, Katuska?
Kevertem babocskt,
stttem pampuskt.
Ide raktam, oda raktam,
utoljra jl bekaptam.
Termszetesen ahol lehetsges, ott szerepcsere, miutn megtanulta a mondkt s a cselekvst, a gyermek vgzi a mozgssort.
lbe vesszk a gyereket, velnk szemben l. Megfogjuk mind a kt kezt s azzal simogatjuk egyszer az arct, aztn a sajtunkat:
Cirka, marka.
Mit fztl?
Kst.
Hova tetted?
Pad al.
Megettk a kiscick!
A gyerek velnk szemben l, soronknt ngyszer rintjk mutatujjunkkal az arct: homlokt, llt, jobb arct, bal arct. Az utols sorban hromszor a szjt, "pukk"-ra az orrt:
Ecem, pecem, pompodr,
srgarpa, kacincr,
crnra, cinegre,
hess ki madr a mezre,
l, l, l, pukk!
Mutatujjal finoman megbkjk a sajt orrunkat, aztn az vt, kpletesen vagy igazbl sszedrgljk az orrunkat, vgl gyengden sszetgetjk a homlokunkat:
n is pisze, te is pisze,
gyere, pisze, vessznk ssze!
Tenyrrel, vagy mutatujjal rintjk az arcot
Tea, (homlokra)
Kv, (llra)
Cukor, (jobb arcra)
Rum, (bal arcra)
Bumm! (orrra)
Mutat s kzps ujjunkkal jrst utnozunk.
Jr, jr, jr,
jrni tanul mr,
tipeg-topog bocskorban,
pici baba szp korban
jrni tanul mr.
Jr a baba, jr,
mint egy kismadr,
holnaputn a kert alatt
lepkt is fog mr.
Jr a baba, jr,
mint egy kis kirly,
szedegeti a lbt,
koptatja a bocskort.
Tenyert krkrsen cirgatjuk, mikzben az els sort elnyjtva mondjuk, majd a msodik sorra megcsiklandozzuk a nyakt, hnaljt, pocakjt :
Kerekecske, dombocska,
itt szalad a nyulacska,
itt a nyoma, itt a nyoma,
itt a csiklandja!
Kzmondkk
Szmolgatjuk a gyerek ujjait, az utols sornl kt keznkkel betakarjuk az kezeit:
Egy, kett, hrom, ngy,
kopasz bart, hov mgy?
Ppra dohnyrt,
Debrecenbe piprt.
Adok neked bundcskt,
takard bele a cict!
Sorra megszorongatjuk a gyerek ujjait a hvelykujjtl kezdve:
Ez elment vadszni,
ez megltte,
ez hazavitte,
ez megsttte,
s ez az icike-picike mind megette!
klbe szortott kz, egyenknt nyitogatjuk az ujjakat:
Hvelykujjam almafa,
Mutatujjam megrzta,
Kzps ujjam flszedte,
Gyrsujjam hazavitte,
A kisujjam mind megette,
megfjdult a hasa tle!
Ez a malac piacra megy,
ez itthon marad,
ez kap finom pecsenyt,
ez semmit se kap,
ez a malac vist nagyot:
U, u, hes vagyok!
Mit tud a kezed?
Ujjaimat mutogatom, /klbe szortott kz, ujjak nyitogatsa, esetleg megnevezssel/kzben vgan mondogatom, /a kt kezet sszekulcsolni az ujjakkal, gy fordigatni/
Kifordtom,
Befordtom,
Felfordtom,
Lefordtom, /ezutn cselekvs gyjts s leutnzs/
Zongorzok, furulyzok, tpek, rok, rajzolok, nyrok, gyrok, sodrok, laptok, dobok, mutatok, keverek, integetek, rzok, ciblok, gurtok, rakosgatok, fityiszt mutatok stb
gyesebb lett a kezem, a tornt befejezem. ./kz klbe, letesszk a combra, vagy az asztalra/
Itt a kezem, jobb s bal, sszeverem megszlal,
/klbe szortott kz sszetgetse/
Itt a kezem, bal s jobb, most kell vele tapsolnod!
Kzfej, majd mutatujj forgatsa:
Lassan forog a kerk, mert a vize nem elg,
Gyorsan forog a kerk, mert a vize mr elg
Ujjak mozgatsa, karok emelse fej fl, leengeds combhoz:
Esik es, fj a szl,
Nyrfa ga sszer,
jra ssze,
jra szt,
Rajta, rajta, most elg.!
Utnz mozgssal:
Hzzuk a szekeret,
Forgatjuk a kereket,
Vezetjk az autt,
Becsapjuk az ajtt.
klbe szortott kz, hvelykujj, majd a ngy msik ujj nyitsa, integets:
Hvelykujjam korn kelt, ablakomon kopogott, (kopogs)
A ngy szomszd kiugrott.
S kszntttk: J reggelt!
Mutatujj rintse a msik ngy ujjhoz kln- kln:
Hvelykujjam korn kel,
Minden ajtn bekopog,
Felkelnek a szomszdok,
Ksznnek, hogy: J napot!
Ujj bemelegt
Kzben a gyerekek mutogassk, hogy melyik ujjukrl van sz, mozgassk ket. Az ssze-szt rsznl ki-be csukogassk az ujjaikat, a krbe forog a kerknl pedig csuklkrzst vgezzenek.
Egyedem-begyedem, ez az n tenyerem.
t kis frge ujj van rajta,
bemutatom ket sorba.
Hvelykujjam itt az els,
mell msik, ez mr kett.
ssze-szt, ssze-szt,
Krbe forog a kerk.
Kzps ujjam a leghosszabb,
nem csinlok semmi rosszat!
ssze-szt, ssze-szt,
Krbe forog a kerk.
Erre gyrt fogok hzni,
ezt a kicsit gyorsan nyjtsd ki!
ssze-szt, ssze-szt,
Krbe forog a kerk.
Figyeljetek jl gyerekek,
n majd rstud leszek!
ssze-szt, ssze-szt,
rhatjuk mr a leckt!
|