mindenovi
mindenovi

 

 

 


 

 

 

 

  

 

 

 Ha gy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lv anyagokat szvesen megosztand velnk, akor prbld meg a megfelel modulba feltlteni. Ha nem sikerl, kld el mail cmemre!

Sajnos kpeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elkldd, akkor azt is felteszem! 

 Mrti

 

Mail: 

 

 Tancs regisztrcihoz:
- egyedi felhasznl nevet vlassz! 
- vrd meg a visszaigazol mailt
- ha nem sikerl belpned krj jelszemlkeztett
- nem n intzem, tlem fggetlenl mkdik 
- jra prbld meg

 

 

 

 

 

 

Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Beszlgessnk
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

Ennyien jrtak itt
Induls: 2008-07-23
 

Szvgyem:

n is rintett vagyok

Figyelj rjuk!!!!

 


 

 

 

 

Hasznos oldalak
 

 

 

 

Ha tetszik, tedd ki honlapodra!

 

 



     

 

Integrlt nevels
Integrlt nevels : Tanulsi zavarok azonostsa s kezelse az vodban s az iskolban1

Tanulsi zavarok azonostsa s kezelse az vodban s az iskolban1

  2008.08.14. 17:26

Gyarmathy va

Gyarmathy va

Tanulsi zavarok azonostsa s kezelse az vodban s az iskolban1

A szerz a hromrszes tanulmnysorozat msodik rszben a tanulsi zavarok tneteivel, felismersvel, megelzsvel s terpijval foglalkozik. Clja, hogy az vodban s az iskolban segtsget nyjtson a pedaggusoknak a tanulsi nehzsgek minl korbbi felismersben, melynek rvn elkerlhet, illetve cskkenthet a problma slyosbodsa.

A tanulsi zavarok azonostsa

Tanulsi zavarnak, rviden sszefoglalva, azt a jelensget nevezzk, amikor tlagos oktatsi krlmnyek kztt egy gyerek nem tud megtanulni rni, olvasni vagy szmolni, amikor ezeken a terleteken iskolai teljestmnye jelentsen elmarad az intelligenciaszintje alapjn elvrhat teljestmnytl.

Nem a gyerek eszvel, szorgalmval van baj, hanem az rshoz, olvasshoz, szmolshoz szksges alapfunkcik egyiknek-msiknak fejletlensge okoz nehzsget. Az iskolskorra egyes kszsgek mg nem jutottak a szksges szintre. A jelensg htterben sok, egymsra pl ok hzdik meg, melyeket a tanulmnysorozat els rszben2 rszletesen bemutattam.

Az rs, olvass, szmols klnbz kpessgek s kszsgek egyttmkdst kvnja. A szemmozgs s a kz finommozgsnak sszehangolsa csak egyik, br igen fontos rsze a teljestmnynek. A gyereknek tbbek kztt ssze kell egyeztetnie a hang akusztikus kpt a hang beszdmotoros emlkkpvel s a bet vagy szm vizulis kpvel is, mozgsi kpet kell alkotnia, s keznek finom mozdulataival mindezen mkdsek eredmnyekppen meg kell jelentenie a betket, szavakat, mondatokat, szmtani mveleteket. Ha brmely ponton akadlyozottsg lp fel, az az egsz teljestmnyt bizonytalann teheti.

Egyre szlesebb krben ismert, hogy megfelel fejlesztssel korriglhat a problma, s nem kell a gyereknek vekig elhzd iskolai nehzsgekkel kzdenie. Legtbbszr az vodban, iskolban vagy a csaldban is lehetsg lenne a rszkpessg-kiessek, -elmaradsok felismersre s megfelel fejlesztssel trtn korriglsra, ha a pedaggusok rendelkeznnek a szksges ismeretekkel, s nem kellene minden esetben fejlesztpedaggushoz, logopdushoz vagy pszicholgushoz fordulni.

A megfelel ismeretekhez tartozik az is, hogy a pedaggus tudja, meddig r a kompetencija. Slyosabb tnetekkel, elmaradsokkal mindenkppen rdemes szakemberhez kldeni a gyereket. A kompetencia kapcsn meg kell emlteni azt a problmt is, amely szakembereknl is gyakran elfordul: szrvizsglatok s egyb tesztelsek, esetleg megfigyelsek alapjn rendszeresen diagnosztizlnak vods kor gyermekeket diszlexisnak vagy tanulsi zavarokkal kzdnek. Hangslyoznunk kell ezrt, hogy csak az a gyerek nevezhet tanulsi zavarokkal kzdnek, aki a normlis, tlagos iskolai oktats sorn nem tud megtanulni rni, olvasni, szmolni. Szakmai szempontbl hibs lps tanulsi zavart, diszlexit, diszgrfit vagy diszkalklit megllaptani addig, amg a gyermek megfelel szint ltalnos iskolai oktatsban nem vett rszt. A szakmai szempont mellett a gyerek rdeke is azt kvnja, hogy vodskorban s az iskola els kt vfolyamn a cmkzst elkerljk. Termszetesen fontos, hogy minl korbban felfigyeljen a krnyezet a gyermek esetleges rszkpessgbeli elmaradsaira, de ezeket a deficiteket fejldsi sajtossgknt s a fejleszts irnynak megjellseknt azonosthatjuk csupn. Minl fiatalabb gyermekrl van sz, annl kevsb jogos brmely tanulsi zavar diagnosztizlsa. vodskorban rohamosan fejldnek a szenzomotoros kpessgek, de igen egyenltlen is lehet a sznvonaluk. A lemarad funkcik egyik naprl a msikra berhetnek, klnsen, ha a gyermeknek megfelelen stimull krnyezetet biztostunk.

A tanulsi zavarok tnetei

A tanulsi rendellenessgeket legtbbszr rszkpessg-kiessek, egyes terleteken trtnt fejldsbeli elmaradsok okozzk. Sok esetben valban csak megksett fejldsrl van sz, de gyakran igazi deficit ll az olvass, rs, helyesrs vagy szmols tern mutatott gyenge teljestmny mgtt.

A tanulsi nehzsgekkel kzd gyermek figyelmetlen, gondolatai elkalandoznak, munki rendetlenek, rajzai csnyk, a mozgsa sszerendezetlen, gyetlen. Teljestmnye ingadoz. A viselkedsbeli tnetek nagyrszt msodlagosan, a teljestmnydeficit nyomn fejldnek ki. A sok kudarc, meg nem felels, a krnyezet fell rkez negatv rtkels az amgy is nyughatatlan, sztszrt gyereket agresszvv teheti. Ms esetben szorongv, visszahzdv vlhat, ttova s bizonytalan lesz.

A tanulsi zavar gyakori tnete az egyensly-rzkels zavara s a bizonytalan testsma. A gyermek mozgsa sszerendezetlen, gyetlen. Nem tud felmrni alapvet trbeli tvolsgokat, viszonyokat. Bonyolultabb mozgsformcikat nem kpes pontosan vgrehajtani. Gyakorta megbotlik, elesik. A koncentrcis kpessg gyengesge kisgyermekkorban a mozgs tern jl megfigyelhet.

A bizonytalan testsmt jelzi, hogy a gyerek nem tjkozdik megfelelen a sajt testn. Nem tudja, milyen az, ha a bal lbt keresztbe teszi a jobb lba fltt, milyen a karkulcsols. Htt nem tudja homortani-dombortani stb. Gyakori a kzfej nem megfelel tartsa, a szablytalan ceruzafogs.

Nagyon fontos tnet a tri orientci zavara. A tri tjkozdsban a sajt test a kiindulpont, a gyermek sajt trbeli helyzetnek tudatostsa teszi lehetv a fent–lent, jobb–bal irnyok megklnbztetst. Amennyiben ebben zavar keletkezik, nemcsak az olvassban s rsban lphetnek fel problmk, hanem a szmolsi mveletek elsajttsa is nehzsgekbe tkzhet. A tnetek jelentkezhetnek akr a balrl jobbra val rs folyamatossgban, akr az irnytartsban, sorvezetsben, betk, szmok, mveletek felcserlsben.

A nagy- s finommozgs koordincijnak zavara vagy fejletlensge ltalban mr az vodskorban feltnik. A finommozgsok fejldsnek egyik legdntbb szakasza a hatves kor krli idszak. A gyermekeknl vltoz, hogy ez a fejlds milyen temben halad. Sokszor csak az els iskolai v vgre alakul ki a helyes ceruzatarts. Sokuk grcssen tartja az reszkzt, nehzsget jelent szmukra az egy sorban val marads, a megfelel vonalvezets. Percepcis zavarknt trsul a motoros deficitekhez az alakfelismersi zavar, a trbeli relcik helyes felismersnek nehzsge.

Mutatkozhat gyenge ritmusrzk, gyakori az amuzikalits. A gyermek nem rzkeli a nyelv alapvet ritmust, zeneisgt, s ez a sztagolsnl, elvlasztsnl jelentkezhet problmaknt.

Elfordulhat a beszdhangot megklnbztet kpessg kialakulatlansga, amely sszefggsben van a hallsi figyelem fejletlensgvel, a hanganalizls gyengesgvel. Ez alapjul szolglhat a zngs–zngtlen hangok nem megfelel differencilsnak.

Sok tnet mgtt az idegrendszeri feldolgozsnak a szoksostl eltr mdja, elmaradottsga llhat. A gyermek csak az egyszerre jelen lv ingereket tudja hatkonyan feldolgozni, az egymsutnisg felptse nehzsget jelent. Sorbarendezsi problmi lehetnek. Nehezen tanul meg sz szerint verseket, egyms utn kvetkez utastsokat nem tud kvetni.

Ltszlag kevs kapcsolat mutatkozik a fent lert funkcikiessek s az iskolai munka kztt, de ha alaposan elemezzk a jelensgeket, rthetv vlik a kapcsolat s ezzel a gyerek problmja is.

A tanulsi zavarok felismerse

Mr az vodskorban felfigyelhet a krnyezet a gyermek hinyossgaira. A megfigyelsek alapjn kvetkeztetni lehet a deficites kpessgre.

1. Rendezetlen, bizonytalan mozgs egyensly-, trorientcis s testsma-problmk.

2. Kialakulatlan lateralits testsma- s trorientcis zavar.

3. A gyermek nem tudja kvetni a mozgsokra vonatkoz utastsokat, mg akkor sem, ha bemutatjk neki testsma-, trorientcis zavar, elmarads a nagymozgsok szintjben.

4. Figyelmetlensg � bels rendezetlensg, az egymsutnisg felfogsnak nehzsge, elterelhetsg, sszefggsben lehet az egyenslyrendszer gyengesgvel.

5. Rossz ceruzafogs � testsmazavar, finommozgsi nehzsgek.

6. Kusza rajzok, elmaradott rajzszint, a rajzols elutastsa � trorientcis zavarok, a finommozgs fejletlensge.

7. Artikulcis problmk � beszdhang-megklnbztetsi nehzsgek, sorbarendezsi problmk.

Az vn nhny egyszer eljrssal megbizonyosodhat megfigyelseinek helyessgrl. A vizsglatok megfigyelsjellegek, a gyerekek teljestmnyt korosztlyukhoz, illetve trsaikhoz viszonythatjuk. A legtbb eljrs csoportos jtk, torna kzben is alkalmazhat, nem kvn elklntst, de ha csak gy van mdunk a gyerek megfigyelsre, szmolnunk kell ennek torzt hatsval. Egyrszt a gyerek jobban teljesthet, mert a trsak utnzsa, kvetse segti. Elfordulhat, hogy amikor egyedl kell a feladatokat elvgeznie, nem kpes ugyanolyan szinten teljesteni. Msrszt viszont sok kisgyerek csoportos feladatok esetn nem elgg motivlt, a szemlyes kontaktusban sokkal jobban tud teljesteni. Ezrt a legszerencssebb, ha tbbszr, klnbz helyzetekben figyeljk meg a gyermekeket.

Testsma

Mozgsutnzs (karemels, lbemels, fejkrzs, csuklkrzs, lbfejkrzs, cicaht-kutyaht, trkls).

Mutasson a krdezett testrszre a gyerek (fej, kz, lb, szem, orr, fl, nyak, homlok, l, csukl, knyk, hnalj, vll, trd, boka, ujjak megnevezse).

Mutassa meg a testrszeket trsn, jtk mackn.

A lateralits kialakulsa normlis esetekben is elhzdhat az iskols vekre, de ez nem felttlenl okoz komolyabb nehzsgeket. A dominancia megersdse azonban jelentsen segti a trorientcis kpessg fejldst, ezrt kiemelten fontos ismernnk a gyermeknek e tren ppen adott fejlettsgi szintjt. vodskorban elssorban a dominns kz nyjthat tmpontot, gy a kezessg megllaptsa igen fontos rsze a tanulsi zavarokra val hajlam vizsglatnak.

Lateralits

Ujj- s karkeresztezs – a dominns ujj, illetve kz van fell.

Gyufaszeds idre egy kzzel – a dominns kzzel tbbet tud gyjteni.

Villanykapcsol, kilincs hasznlata – a dominns kezet hasznlja.

Trgyak tvtele – a dominns kezet hasznlja.

Trorientci

Utasts szerint klnbz tri irnyokban mozog a gyerek (elre, htra, jobbra, balra, fel, le).

Utasts szerint krnyezeti trgyakkal val viszonylatban is elvgzi a mozgsokat (el, mg, fl, al, tle jobbra, illetve balra, valamik kz, valamin tl).

A fenti tri relcikat trgyakkal is meg tudja valstani.

A fenti relcikat meg tudja nevezni (pl. a tbla a falon a szekrnytl balra van).

Koncentrcis kpessg

Fllbon lls idejt mrjk nyitott majd csukott szemmel (egy percnl nem kell tovbb llnia).

Szavakat vagy szmokat mondunk, s egy adott sznl vagy szmnl jeleznie kell.

Nagybets meseknyvben megmutatjuk pldul az „s” betket („kgybetket”), s megkrjk, hogy nzze vgig az oldalt, s keresse ki az „s” betket.

Finommozgs

Gyngyt fz, s mrjk tz szem felfzsnek idtartamt.

Egyre szkebb cskok kztt kell a gyereknek ceruzjval vgigmennie (3, 2, 1, 0,5 cm).

Rajzoljon karikt, ngyzetet, szket, embert (ez utbbi a testsma szintjrl is sokat mondhat).

Ritmusrzk

Egyszer ritmusokat tapsolunk, amelyeket a gyermek megismtel (t-t-ti-ti-ti, ti-ti-t-t-t stb.).

Artikulci

Kevss ismert, hossz szavakat kell a gyermeknek megismtelnie (pl. tallkonysg, irgalmatlan, megszelidthetetlen, trsasgkedvel, rezonancia).

Sorbarendezs

Mozgssor megismtlse.

Szmsort mondunk lassan, s a gyermek ugyanolyan sorrendben megismtli.

Kpsorozatot kell megjegyeznie.

A gyermek megfigyelsrl rdemes rvid jegyzeteket ksztennk, ugyanis azok ksbb segthetnek a fejlds ellenrzsben. Sajnos manapsg olyan nagy ltszmak az vodai csoportok, hogy az vn nem is tudn szben tartani a gyerekek kpessgeit.

A fenti vizsglatokat az ltalnos iskola els osztlyba rkez gyerekekkel is rdemes elvgezni, hogy lehetleg mr v elejn kiderljenek az esetleges deficitek. A ksbbiekben a gyerek teljestmnyben mutatkoz hinyossgok elemzse segthet a problma azonostsban. Milyen nehzsgekkel, hibkkal tallkozik a szl s a pedaggus az iskols gyerek teljestmnyben3, s ezek hogyan kthetk egy-egy funkci gyengesghez?

1. Kusza rs, bizonytalan vonalvezets, betk nagysgnak egyenetlensgei � szem-kz koordinci, finommozgs fejletlensge, elmarads a lts- s tapintsszlelsben.

2. Betk, szavak felismersi nehzsgei, hinyos betforma, kezetelhagys, sz- vagy betkihagys � egszlts, alakszervezsi folyamat fejletlensge, elmarads a testsma- s ltsszlels terletn.

3. Az olvass olyan tpus zavarai, amikor a gyerek nem ismeri meg a megtanult betket, szavakat, ha azok ms nagysgak, sznek � alak- s formallandsg fejletlensge, testsma-, ltsszlelsi elmarads.

4. Betk, sztagok felcserlse, szkz s sorkz be nem tartsa � sorbarendezs nehzsge, trszlels hinyossga, trorientci elmaradottsga.

5. A d-b, d-p betk gyakori sszetvesztse, betk, szmok fordtott rsa � sorbarendezs nehzsge, irnytveszts, trorientcis elmaradottsg.

6. Hangok differencilsnak nehzsgei � artikulcis problmk, hallsi szlels elmaradottsga.

A tanulsi zavarok felismersnl szlni kell kt specilis esetrl. Az azonostsi munka egyik nehzsge, hogy a szociokulturlisan htrnyos helyzet gyermekek gyakran a tanulsi zavar tneteit mutatjk, pedig nehzsgeiket ltalban a kulturlis elmaradottsg okozza. Termszetesen egytt jrhat a tanulsi zavar az alacsony szociokulturlis httrrel, de a kettt meg kell klnbztetni. A szociokulturlis szempontbl alacsony sznvonal csaldbl rkez gyermek olvassi problmi, nyelvi nehzsgei a szkincshinynak, a krnyezet alacsony nyelvi kultrjnak a kvetkezmnye. Ezeknek az ldiszlexis gyerekeknek a fejlesztse elssorban verblis kpessgeik fejlesztsbl ll. Segthet az azonostsban a gyerekek fzetnek s munkjnak elemzse. A „valdi” tanulsi rendellenessgeket mutatk munkjt jellegzetes s kvetkezetes hibzsok jellemzik.

Msfle problmt jelentenek az igen j kpessg, kiemelked intelligencij tanulsi zavarokkal kzd gyermekek. Nluk nehezti a felismerst, hogy megfelel technikkkal rendelkeznek hinyossgaik elfedsre. Eszkkel megoldjk a tesztfeladatokat, de kifogstalan iskolai teljestmnyre nem kpesek. Nluk az segthet, ha mr az egszen apr jeleket komolyan vesszk. rtelmes gyerekeknl se trdjnk bele, hogy nem tud rajzolni, vagy sztszrt, esetleg „lusta, pedig tudna”, hogy rossz a mozgsa vagy figyelmetlen. Ezek a tnetek a tanulsi rendellenessg jelei lehetnek mg akkor is, ha minden vizsglati feladatot tbb-kevsb sikeresen teljestett a gyermek.

A tanulsi zavarok azonostst segtheti a szlkkel folytatott beszlgets. Rendellenessg kialakulst valsznstheti, ha terhessgi komplikcik lptek fel, a gyerek szletse nehz volt, besrgult, vagy lgzsi problmi voltak, koraszlttknt jtt vilgra. Kisgyermekkori srlsek, slyos, magas lzzal jr betegsgek szintn okozhatnak kisebb idegrendszeri eltrseket, amelyek az egybknt egszsges gyermek iskolai megfelelst akadlyozhatjk. A csaldban elfordul tanulsi zavarok vagy a balkezessg az rklhetsg miatt megjelenhetnek a gyermeknl.

A tanulsi zavarok megelzse s terpija

A tanulsi zavarok megelzse

A tanulsi zavarok elkerlsben igen fontos szerepe van a megelzsnek. Lehetsg szerint biztostani kell a kisgyermekek szlelsi s mozgsi, gynevezett szenzomotoros kpessgeinek fejldst. Ingergazdag krnyezettel, a sokfle, apr kihvssal teli elfoglaltsg biztostsval a legtbb esetben megelzhetjk a tanulsi nehzsg kialakulst vagy cskkenthetjk annak slyossgt.

A legtbb gyermek fejldshez elegend a krnyezet ingermennyisge s -minsge, de mg az egybknt megfelelen fejld kicsinyek kpessgeit is ugrsszeren nvelik a fejleszt foglalkozsok. Ezek a foglalkozsok nem jelentenek kln megterhelst sem a gyereknek, sem a krnyezetnek. Lnyegben olyan jtkokrl, szoksokrl van sz, amelyek a normlis gyerekkor rszei.

A tanulsi zavarok megelzsnek egyik legfontosabb eleme a felolvass. Mr kiscsecsemkorban nekeljnk, verseljnk a gyermeknek. A nyelv zeneisgt, ritmust egsz kicsi korban felfogja, s ez segti nyelvi kszsgeinek fejldst. A verseket, nekeket ktves kortl kezdve kiegszthetik rvid trtnetek, mesk. Az esti lefekvs eltti felolvass nemcsak a gyermek fejlesztst szolglja, hanem kellemesebb teszi az elalvs eltti idszakot, amely egybknt meglehetsen zaklatott lehet (vacsora, rendraks, tisztlkods, ltzkds, gyazs stb.). Az vodban is jl kihasznlhat meslsre a dlutni alvs eltti idszak. A mindennapra legalbb egy mese mind a csaldban, mind az oktatsi intzmnyben (teht az iskola els veiben is) szably kellene hogy legyen.

A felolvassok hatsa igen sokrt. A gyereknek nemcsak a szkincse gyarapszik, hanem az irodalmi nyelvet, az olvasott szveg fordulatait is elsajttja. Ehhez tudnunk kell, hogy a beszlt nyelv s az rott nyelv jelentsen eltr egymstl. Ezrt mikor a gyerekek az iskolban olvasni tanulnak, gyakran elzetes tapasztalatok hinyban egy j nyelvet is el kell sajttaniuk. A felolvassok msik fejleszt hatsa, hogy a gyermeknek sorban kell kvetnie az esemnyeket, vizulis ingerek nlkl sajt kpzetet alaktva a trtnet minden egyes elemrl. Ezzel a sorbarendezssel s sajt kpzet kialaktsval az olvasshoz szksges alapvet kpessgei fejldnek.

A rendszeres felolvassok harmadik, nem kevsb fontos hatsa, hogy a gyerekkel megszerettetik az irodalmat, ignyt alaktanak ki az rott vilg irnt. A televzi, a video s a szmtgpek ugyan fontos s – megfelel hasznlat esetn – fejleszt elemei a gyerek vilgnak, m a knyvek konkurensei. Az olvass irnti igny kialaktsval n a gyermek motivcija az olvass elsajttsra s folyamatos hasznlsra. ppen ezrt nagy hiba, hogy sok csaldban s iskolban megszntetik a felolvassokat, amikor a gyerek mr maga tud olvasni. A mg gyenge olvassi kszsggel ugyanis nem jut irodalmi lmnyhez, s ez kedvt szegheti. rdemes legalbb addig folytatni a felolvassokat, amg a gyerek rvidebb regnyeket nem olvas. Ez azt jelenti, hogy 8-9 ves kora eltt ne hagyjuk magra teljesen az olvassban.

A tanulsi zavarok kialakulsnak megelzsben kulcsfontossg a szles kr mozgsfejleszts. A gyereknek minl tbb lehetsge legyen teste megismersre, mozdulatai prblgatsra, tri tapasztalatok megszerzsre. Ruhzata legyen minl knnyebb, hogy szabadon mozoghasson, nyron veszlytelen helyeken hagyjuk meztlb. Msszon minl tbbet a fldn, szken, padon, mszkra s fra. Lehetsg szerint verblisan is ismerje meg testt, tanulja meg a tri viszonyokat. Erre az egyttes tevkenysgek – akr sport, jtk (pl. a jtkos birkzs is ide tartozik), akr konyhai segtsg vagy barkcsols, kerti munka – igen alkalmasak, s mind a csaldban, mind az oktatsi intzmnyben a mindennapok rszt kpezhetik.

Sok, kifejezetten fejleszt jtkot is jtsszon a gyerek. A npi s gyerekjtkok legtbbje a testsma kialakulst, a trorientci fejldst elsegt elemeket tartalmaz („Kint a brny bent a farkas”, „Erre csrg a di”, „Hol szlsz, kispajts?” stb.).

A trsas- s krtyajtkok – amellett, hogy nagy lvezetet jelentenek – nemcsak a gyerek trsas kszsgt, logikjt nvelik, hanem kezeinek finommozgsa, az irnyok megismerse, megtapasztalsa ltal szenzomotoros kpessgeire is fejleszten hatnak, s gy tttelesen az rs, olvass s szmols elsajttsban segtenek.

Mindenfle jtk, amely clzst kvn, fejleszti az szlels s mozgs sszehangolsnak kpessgt. Clba dobs, labdajtkok, gombfoci, de egy cszli is fejleszt hats. Minl tbbfle, a test klnbz rszeinek hasznlatt kvn clzjtkot jtszik a gyerek, annl szlesebb kr fejlds tapasztalhat a szenzomotoros kpessgek tern.

A koncentrcis kpessget nveli minden egyenslygyakorlat. Az iskolai kpessgek kialaktshoz tartozik, hogy a gyermek kpes legyen mozgsnak, gondolkodsnak sszpontostsra, vagyis megfelel szinten tudjon figyelni. Az egyenslyrendszer ingerlse segt a rendezettsg kialaktsban. Azok a tevkenysgek, amelyek erre a terletre hatnak, fejlesztik a koncentrcis kpessget. Az egyenslygyakorlatokon kvl mindenfajta forgs, hintzs s sportok, pldul szs, korcsolyzs, szs, torna hatkonyan segthetik e terlet ersdst.

A fenti tevkenysgek legtbbje nem szokatlan a kisgyerekekkel foglalkozk szmra. Felsorolsuk s a tanulsi zavarok kialakulsnak megelzsben jtszott szerepk elemzse azrt szksges, mert megvltozott vilgunkban ppen e tevkenysgek szorulnak httrbe a klnbz audiovizulis eszkzk nyjtotta lehetsgekkel szemben. A gyerekeket rengeteg inger ri, harmonikus fejldskhz azonban a klnbz ingerhatsok egyenslya, azok minsgnek tudatos ellenrzse szksges. Egszsges gyermekeknl ltalban nem jelent problmt, ha egy-egy terleten valamivel kevesebb tapasztalatra tesznek szert, de ha akrcsak egy kis idegrendszeri hajlam mutatkozik (s ez egyre gyakoribb, mr csak a megnvekedett kmiai terhels miatt is, amely igen ersen befolysolja az idegrendszer fejldst s mkdst), mr knnyen tanulsi nehzsgek kialakulshoz vezethet a hinyos krnyezeti ingerls.

A mindennapi fejleszts megfelel ismeretek birtokban szinte szrevtlenl bepthet a gyerek letbe. Az vodkban s iskolkban tant pedaggusoknak lehetsgk van ezen ismeretek felhasznlsra s tovbbadsra a csaldoknak, ami sajt hatkonysguk nvelst is eredmnyezheti.

A tanulsi zavarokkal kzd gyerekek terpija

Ha tantvnyaink kztt olyan gyerekeket tallunk, akik tanulsi zavarokra utal tneteket mutatnak, vagy vizsglataink, megfigyelseink alapjn rszkpessghinyokat fedeznk fel nluk, brmilyen enyhk a tnetek, foglalkoznunk kell velk. Az vnnek, tantnnek tapasztalata s felkszltsge szerint mrlegelnie kell, hogy a fejlesztst el tudja-e maga vgezni, vagy specialisthoz kldi a gyereket. Elfordulhat, hogy igen nagy megerltetst jelentene a csaldnak a gyerek megfelel szakemberhez juttatsa, esetleg egyltaln nincs md r (pl. kisebb teleplseken), vagy a hinyossgok olyan kismrtkek, hogy korrekcijuk nem haladja meg a pedaggus kompetencijt. Ilyenkor j, ha a fejlesztst helyben, az vn vagy tantn el tudja vgezni.

Ha szakemberek llnak rendelkezsre, mindenkppen rdemes konzultlni velk, mert az biztonsgot ad a tovbbi munkhoz. Slyosnak tn esetekkel felttlenl specialisthoz kell fordulni, akinek kifejezetten az a munkja, hogy ezeknek a gyerekeknek segtsen. Akr felvllalja a terpit a pedaggus, akr nem, mindenkppen biztostania kell, hogy a gyerek megfelel fejlesztshez jusson.

A tanulsi zavar eljelei mr vodskorban mutatkozhatnak, s j, ha mr akkor felfigyel r a krnyezet, mert 3–6 ves korra esik az iskolai kszsgek kialakulshoz szksges egyik igen fontos kpessgcsoport, az gynevezett szenzomotoros funkcik szenzitv peridusa. Az egyes kpessgterletek szenzitv peridusuk alatt fejldnek a legnagyobb mrtkben, s ekkor fejleszthetek a leghatkonyabban. Az vodskorban s a kisiskolskor elejn az rzkels s mozgs finom sszerendezse zajlik. A gyerekek ekkor vlnak kpess az rs, olvass, szmols elsajttsra. A fejleszts leghatkonyabb mdja pedig az letkornak legmegfelelbb tevkenysg, a jtk felhasznlsa.

vodskorban a megelzsben hasznlt tevkenysgek clzott alkalmazsval, klnbz fejleszt jtkokkal korriglhat a rszkpessgekben trtnt lemarads. Egyni, illetve kiscsoportos foglalkozsokra van szksg, vagy szemlyre szl fejlesztsi tervet kell kszteni a gyerek kpessgeinek ismeretben. A terpinak a lemarad rszkpessgek fejlesztsn kell alapulnia. A f terletek, amelyek a fejlesztsben is jelents szerepet jtszanak: testsmaszlels, trirny-szlels, egyenslyrzk, ltsi, hallsi, tapintsi szlels, tri s idi rendezettsg. Fejlesztjtk-katalgusok s munkafzetek, munkalapok llnak rendelkezsre a foglalkozsokhoz, ezekrl a tanulmnysorozat harmadik rszben, az j Pedaggiai Szemle 1998. decemberi szmban lesz sz.

A tervszeren kialaktott terpia kiegsztseknt ltalnosan fejleszt jtkokat s tevkenysgeket kell a gyerek mindennapjaiba bepteni mind az vodban, mind az iskolban. ltalnosan fejleszt hats az origami, tangram s mindenfle kiraks jtk, mozaik, labirintusok, szmsszekts jtkok, memorik, trsasjtkok, krtyajtkok, szkitalls s talls krdsek, mese, vers, nek, rajz, agyagozs, bbozs, npi jtkok stb.

Sajnos legtbbszr csak az iskolban derl ki, hogy a gyerek nem tud teljesteni. llandan korrepetlsra jr, ami ltalban igen csekly eredmnyt hoz, s az iskolai munkban egyre nagyobb lesz a lemaradsa. A tanulsi zavarokkal kzd gyereknl az rshoz, olvasshoz, szmolshoz szksges alapvet kszsgek nem alakultak ki, de mg ebben az idszakban sem ks, hogy minl jtkosabban, teht a gyerek bels ksztetst felhasznlva segtsnk.

Az iskola els kt osztlyban mr sokkal clzottabbnak kell lennie a fejlesztsnek, s a feladatlapok kifejezetten az rs, olvass s szmols elksztst segtik, de ugyangy, mint korbban, a terpia clja mindenkppen az alapfunkcik megfelel szintre emelse.

Amennyiben csak harmadik-negyedik osztlyban derl ki a tanulsi nehzsg, vagy a fejleszts ellenre sem rt el megfelel szintet a gyerek, mindenkppen szakemberhez kell fordulni. Az iskolban ekkor is sokat lehet mg segteni, de az letkor nvekedsvel egyre nehezebb a teljes siker elrse. Az idegrendszer kplkenysge cskken, a hinyz funkcik szenzitv peridustl egyre tvolabb kerlnk, gy a fejlesztst olyan technikk tantsval kell kiegszteni, amelyek az rs-, olvass- s szmolsbeli nehzsgeken segtenek. Fejleszts, segtsg harmadik-negyedik osztlytl kezdve:

rtelmetlen sztagok olvassa segt, hogy ne tallgasson, hanem sorban olvassa a betket.

Helyesrsi szablyokat tanultassunk meg, fogdzkat, sszefggseket adjunk.

Soha ne hagyjunk hibsan lert szt a fzetben, mg alhzva sem, csak kijavtva.

Rendszeresen rassunk rvid msolst, elszr csak szavakat, majd mondatokat.

A sz szerinti tanulsra (pl. vers) hagyjunk tbb idt.

Hasznljon a gyerek magnt a tanulshoz.

Az idegen nyelvek tanulsa igen nehz, de teljesen ne mondjunk le rla. A hang- s videokazettk a beszlt nyelv elsajttsban segtenek.

A szmtgp hasznlata, szvegszerkeszt s ms segdprogramok mr most sem elrhetetlen segt eszkzk.

A szmolsi nehzsgekkel kzd gyerekek kzl sokan nem az ujjukon, hanem a vonalzjukon szmolnak, de akr mutats ra szmlapjn is tudnak szmolni.

Ha lehet, tantsuk meg szorobnon szmolni a tanulsi zavarokkal kzd gyereket.

Diszkalklis dikunknak a dolgozatok alkalmval is engedjk meg segdeszkzk hasznlatt. Ha matematikai gondolkodst s nem szmolsi kpessgt nzzk, akr a szmolgp hasznlatt is engedlyezhetjk.

 

Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    ✨ Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott – ismerd meg a „Megóvlak” címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG