mindenovi
mindenovi

 

 

 


 

 

 

 

  

 

 

 Ha gy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lv anyagokat szvesen megosztand velnk, akor prbld meg a megfelel modulba feltlteni. Ha nem sikerl, kld el mail cmemre!

Sajnos kpeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elkldd, akkor azt is felteszem! 

 Mrti

 

Mail: 

 

 Tancs regisztrcihoz:
- egyedi felhasznl nevet vlassz! 
- vrd meg a visszaigazol mailt
- ha nem sikerl belpned krj jelszemlkeztett
- nem n intzem, tlem fggetlenl mkdik 
- jra prbld meg

 

 

 

 

 

 

Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Beszlgessnk
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

Ennyien jrtak itt
Induls: 2008-07-23
 

Szvgyem:

n is rintett vagyok

Figyelj rjuk!!!!

 


 

 

 

 

Hasznos oldalak
 

 

 

 

Ha tetszik, tedd ki honlapodra!

 

 



     

 

Matematika
Matematika : Jtkban a matematika /1

Jtkban a matematika /1

  2008.08.30. 15:35

A kls vilg tevkeny megismerse sorn szerezhet matematika tartalm tapasztalatok, jtkok az vodai nevelsben. Szevernyi Andrsn – Istvnffy Gabriella

Szevernyi Andrsn – Istvnffy Gabriella

Jtkban a matematika

A kls vilg tevkeny megismerse sorn szerezhet matematika tartalm tapasztalatok, jtkok az vodai nevelsben.


Tartalom

1. A kls vilg tevkeny megismerse
2. Az rtelmi nevels vodskori jellemzi
3. Gondolkods fejldse a tevkenysgek fonaln
4. A gyermek tja a valsg megismershez: amelyben l, a JTK
5. Az vodai tevkenysgek matematikja
6. Jtkok a kls vilg tevkeny megismershez

  • A tevkenysgek matematikja

  • Az eszkzk matematikja

  • A termszet matematikja

Felhasznlt irodalom


„Az let legsibb, legigazibb foglalata a termszet.
A fejldshez maga a termszet adja meg a megfelel alapokat s feltteleket.” (O. Decroly)

Az vodai nevels orszgos alapprogramja, a kls vilg tevkeny megismerse 3. pontjban az albbiakat rja.
„ A krnyezet megismerse sorn matematikai tartalm tapasztalatoknak, ismereteknek is birtokba jut a gyermek. Felismeri a mennyisgi, alaki, nagysgbeli s tri viszonyokat: alakul tlkpessge, fejldik tr-, sk- s mennyisgszemllete”

2. Az rtelmi nevels vodskori jellemzi:

A krnyez vilg megismerse, birtokbavtele a gyermekeknl igen korn jelentkez vgy. ptennk kell termszetes kvncsisgukra, rdekldskre.
Az vodba kerl gyermek mr rendelkezik bizonyos tapasztalatokkal, ezek olyan lmnyek, amelyek tnyeket s viszonyokat tkrznek. / Apa magasabb, mint anya. A testvremnek kevesebb babja van, mint nekem. Az n hajam hosszabb, mint Kat.../

A matematika nagyon absztrakt, de ppen ez a f tudomnyos rtke, erssge, mert ez azt jelenti, hogy nagyon sokfle konkrt jelensg kzs lnyegt srti magba. Az rtelmi fejlds folyamatban a matematikai nevelsnek – a gondolkods fejlesztse s a valsg mennyisgi s formai viszonyainak megismerse rvn – van nagy szerepe.

A gyermek fejlettsghez mrt rdekes feladat, problmahelyzet felkelti az rdekldst, mozgstja tallkonysgt. A mozgs, a jtkokkal val tevs-vevs kiemelked szerepet jtszik a matematikai tapasztalatszerzsben.

Varga Tams fogalmazta meg az albbiakat: ha eszttikai lmnyeken keresztl ismeri meg a kisgyermek a geometriai jelensgeket, ha a jtkain keresztl engedjk, hogy matematikt is tanuljon az vods gyermek, akkor nem lesz idegen tle ez a vilg.

Minl tbbet lt, l meg a gyermek, annl tbb lehetsge van a krnyezeti relcik s hatsok reproduklsra. Fontos, hogy a gyermek meg akarja ismerni, a felntt meg akarja ismertetni a vilgot, s a megismers folyamatban tanuljon lnk rtelmi, rzelmi s akarati megnyilvnulsokat.
Nagyon szerencss llektani helyzetben van az vodapedaggus, hiszen a gyermekekvel megegyez motivcis bzison nyugszanak ksztetseik. A gyerek meg akarja ismerni, az vn meg akarja ismertetni a vilgot.

3. Gondolkods fejldse a tevkenysgek fonaln:

A gyermeki szemlyisg kibontakoztatsa az vodai nevels komplex felfogst figyelembe vve a cselekvs s gondolkods, – az rzelem s gondolkods – az ismeretszerzs s gondolkods sszefggseinek pontos ismerett felttelezi az vodapedaggus rszrl.

Az vodai ismeretszerzs, a gondolkods fejlesztse csakis az vodapedaggus – gyermek s a gyermek – gyermek kztti trsas kapcsolatok pozitv rzelmi tltsnek lgkrben valsthat meg.

Az rzelemmel teltett, jtkos, kpzeletgazdag gondolkods fejldse, olyan matematikai tapasztalatok nyjtsval realizlhat, ami az vodskor gyermek sajtos ignyeinek, fejldsi temnek legjobban megfelel. A gondolkodst legfkpp a cselekvs mozgstja, a cselekvs llandan hat, relis tmenetet valst meg a trgyakkal vgzett cselekvsek skjrl, az intellektulis tevkenysgek skjra.

A tapasztalat, a tevkenysg nyjtotta lmny s a gondolkods sszefggsei vilgosan lttatjk, hogy a gyermekek cselekvs, nll tevkenysg kzben tanulnak meg ltni, figyelni, feladatokat megoldani, gondolkodni.

A kls vilg tevkeny megismerse, a termszeti, emberi, trgyi krnyezetben val eligazods az ezzel sszefgg tapasztalatszerzsbl, ismeretszerzsbl ll.
E folyamatba kell begyazni a gondolkods fejlesztst, vagyis a gyermekek krnyezetbl kell kiemelni a tjkozds, az ismeretszerzs kzvetlenl rzkelhet tartalmt. E kzvetlenl szerezhet tartalom ms sszel, ms tlen, tavasszal, s nyron tartalmban s vltozsban egyarnt. Teht, ahogy a gyermekeknl egyes trgy emlkkpe bergzdtt, ms helyzetben, ms vltozatban is felhasznlhat ismeretanyagg vlik, ugyangy a kls vilg tevkeny megismerse kzben a gondolkods fejldse azt jelenti, hogy a gyerekek kpess vlnak a vltozsokkal jr rzkleti rzkelhet sszefggsek felfogsra, s elsajttjk azokat a fogalmakat, amelyekkel az rzkelhet folyamatokat kifejezhetik.

A gyermek kezdemnyez, felfedez megnyilvnulsait rt, elfogad, megerst vodapedaggus sokat tehet a gondolkodsfejleszts rdekben. Megersthetjk a gyermekekben azt az rzst, hogy bzzon nmagban, hogy btran kezdemnyezzen, s keressen j utakat, klnbz lehetsgek kzl megfelel megoldsokat vlasszon.

A gondolkodsfejlds egyik forrsa az rzelmi tapasztals, a msik a mozgsfejlds. Mindannyian tudjuk, hogy a mozgsok eredmnyeknt ltrejtt szlels rme, a mozgs ismtlsre sztnzi a gyermekeket, mg az ismtld rzkel mozgs elvezet a begyakorolt legclszerbb mozdulathoz, melyeknek nyoma az agyban rzkelsi mozgs smaknt rgzlnek, s melyek alapjt kpezik a tapasztalatok, gondolkodss fejldsben. Gyakorlssal leegyszersdnek a mozgssorok, s ez mr tudst jelent a gyermek szmra.

Az vodai nevels szles tevkenysg bzison nyugszik. A sokfajta tevkenysg szksgessgt az a pedaggiai-pszicholgiai tny indokolja, mely szerint egyedl a tevkenysgben val aktv rszvtel kpes lnyegi s tarts vltozst ltrehozni a szemlyisgben.

4. A gyermek tja a valsg megismershez: amelyben l, a JTK

A pszicholgia a jtkot – 7 ves kor eltt – letmdnak, viselkedsmdnak, elsdleges letkategrinak tekinti s nem csupn egy tevkenysgnek a tbbi kzt.
A gyermek ebben az letkorban tanul meg hatkonyan mozogni, szrevenni, krdezni, gondolkodni, kifejezni magt... Ez a tanulsi folyamat szinte teljes egszben a jtkban tall kzvett kzegre.

A gondolkods kialakulsa s fejldse a tevkenysgek fonaln, azon bell a jtk fejldsnek folyamn halad.

A jtk fontos mdszere az vodskor gyermek nevelsnek. Ez az idszak kevsb a tudatos tanulsbl ll, st tbbnyire kzvetlenl nem lthat mdon megy vgbe.

Az vodban meg kell ersteni a gyerekek motivcis bzist, s rzelmeik stabilizcijval kell ket nyitott tenni a vilg irnt. A jtkkal teremtjk meg adekvtan a gyermek s krnyezete kzti egyttmkdst, a krnyezet megismerst, ezltal szocilis s rtelmi kpessgeinek fejldst.

A szleskr cselekvsre, manipulcira, jtkra orientlt vodai nevelsi folyamat vezethet csak a motivlt tanulshoz, a vilg irnt rdekld s szenvedlyesen megismerni akar gyermeki belltdshoz.

Mindez nem jelenti azt, hogy az vodban ugyanolyan jelentsge van a gyermekek ismereteinek rendezsre, azok bvtsre s e folyamatban a megismer kpessgek tervszer, szndkos fejlesztsre, a gondolkodsi mveletek, a gondolkods tudatos fejlesztsre mint az iskolban.

Lnyeges, hogy a tanulsi folyamat legyen annyira rdekes, mint egy j jtk, a gyermek nkntelenl csodlkozzk r a vilg dolgaira, jelensgeire s ezltal tapadjon meg benne az ismeretanyag.

A gyermek tja teht a valsg megismershez, amelyben l a JTK.
A jtk a legfbb szemlyisgfejleszt lehetsg, hisz minden tanulsi tartalom megjelenik benne, az ismeret, a jrtassg, a kszsg, melyek eredmnyeknt fejldnek a kpessgek s a viselkeds. Vannak olyan jtkok, amelyek szinte magukban hordozzk a problmt, s mr trgyi mivoltukban is tjkozdsra, valamely megolds elgondolsra ksztetik a gyermeket. A kiscsoportban oly jellemz a jtknak, mint eszkznek kiprblsa sorn, mibenltnek, mirevalsgnak kiprblsa kapcsn nagyrszt prba-szerencse megismerssel tallkozunk, melyet egy fontos, llektanilag magasabb fok mentlis tevkenysgforma kvet. A tevkenysg fejleszt hatsa abban van, hogy maga csinlhatja, maga prblhatja ki, sajt tapasztalatot szerezhet. Semmi nem olyan fejleszt hats, mint a sajt tapasztalat, amiben benne foglaltatik a negatv tapasztalatok szemlyisgpt hatsa is.

A gyermek a krnyezeti valsgrl szerzett elsdleges informciit is jtkosan, a szimbolikus s szerepjtkaiban dolgozza fel. A jtkba integrlt tevkenysgek sorn a verblis, motoros, szocilis tanuls biztostott vlik. A matematikai jtkok tevkenysgbe gyazdsa nemcsak az rdekldst, a figyelem nvjt emeli, hanem az intellektulis teljestmnyt is. Ezrt is fontos, hogy a gyermek a megismer folyamatok kzben nkntelenl rcsodlkozzk a vilg jabb s jabb dolgaira, jelensgeire, s az rdeklds vltsa ki belle a szndkos megismerst.

A megismersi folyamat egyes fzisai, az rzkelstl a gondolkodsig hosszas talakulson mennek vgbe. A mozgsba, cselekvsbe gyazott rzkels, szlels, kpzelet, emlkezet alakulsn keresztl jut el a gyermek a gondolkodsig. Termszetesen a gondolkods is klnbz fzisokon keresztl fejldik.

Mieltt azonban valamire tantani szeretnnk, elbb fel kell fedeznnk, mit tud arrl, s ahhoz igaztva fejleszthetjk kszsgeit, kpessgeit. rdemes azt is szem eltt tartani, hogy a pozitv motivcit a cselekvsi lehetsg megteremtse jelenti.

5. Az vodai tevkenysgek matematikja

A tevkenysgek matematikjnl alapvetsek:

  • egyszer feladatok megoldsra alkalmas tevkenysgek / pl. szalvtahajtogats/

  • jtkos problmaszer feladat /rendraks a babakonyhban/

  • versenyfeladat – versenybe gyazott problmaszer feladat – /keresstek meg.../

  • gyakorlati cl feladat – gyakorlati cl problmaszer feladat – /szi levlsprs, belefr-e ez a kupac levl a talicskba/

A tevkenysgek matematikjnak pldi az nekes jtkok tmakrben. A dalos jtkok, egyszer npi jtkok, kiszmolk, mondkk kztt rdemes krlnzni. Nagyon sok matematikai viszonyt tallunk, ami felhasznlhat kzvetett mdon. Ebben a tevkenysgben azt keressk meg, hogy mit tudunk bepteni egy-egy dalos jtkbl a matematikai tartalmak kz. /Ehhez ad segtsget az 1. sz. Keress s tallj meg! cm jtk/

Ajnlatos elemzsi krdsek nmagunk szmra

  • A tevkenysgek, helyzetek, eljrsok sszefggse a gyermekek aktivitsval, hangulatval, rdekldsvel.

  • A tevkenysgek, eljrsok megoszlsa az ltaluk kivlasztott pszichikus folyamatok sszefggse.

  • A motivl helyzetek, eszkzk sszefggse a gondolkods fejlesztsben.

Tulajdonkppen az sszes vodai tevkenysgforma gazdagon hordozza magban a matematikai tapasztalatszerzs formit. A spontn tapasztalatszerzsen tl a jtk mrhetetlenl nagy eszkztrat knl a matematikai tapasztalatok megszerzsre. Nincs is mindig szksg mestersges eszkzkre. A gmbly, szgletes, egyenes formk kivlogatsa, illetve magnak e tulajdonsgnak szrevetetse knny feladat a meglv jtkeszkzk tudatos felhasznlsval. A babakonyha kistnyr kszletei adjk, pl. a prosts lehetsgt, a tbb – kevesebb – ugyanannyi fogalmnak megrtst. Az ptkockk eleve adjk a tri viszonyok, magas alacsony, ugyanolyan magas relcijnak kigyakorlst...

A felhasznlt eszkzknl, vagyis az eszkzk matematikjnl az vodapedaggus az albbi szempontokat mindig vegye figyelembe:

  • jszersg

  • manipullhatsg

  • sznessg

  • kombinlhatsg

  • sszetettsg, komplexits

  • problmaszituciban betlttt szerep

 

Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    ✨ Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott – ismerd meg a „Megóvlak” címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG