mindenovi
mindenovi

 

 

 


 

 

 

 

  

 

 

 Ha gy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lv anyagokat szvesen megosztand velnk, akor prbld meg a megfelel modulba feltlteni. Ha nem sikerl, kld el mail cmemre!

Sajnos kpeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elkldd, akkor azt is felteszem! 

 Mrti

 

Mail: 

 

 Tancs regisztrcihoz:
- egyedi felhasznl nevet vlassz! 
- vrd meg a visszaigazol mailt
- ha nem sikerl belpned krj jelszemlkeztett
- nem n intzem, tlem fggetlenl mkdik 
- jra prbld meg

 

 

 

 

 

 

Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Beszlgessnk
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

Ennyien jrtak itt
Induls: 2008-07-23
 

Szvgyem:

n is rintett vagyok

Figyelj rjuk!!!!

 


 

 

 

 

Hasznos oldalak
 

 

 

 

Ha tetszik, tedd ki honlapodra!

 

 



     

 

Matematika
Matematika : Jtkban a matematika /3

Jtkban a matematika /3

  2008.08.30. 15:37

folytats

10. PAPUCSOS

Matematikai tartalom, kpessgfejleszts:

  • megfigyelkpessg fejlesztse

  • metakommunikci

  • azonossgok s klnbsgek felismerse

  • prosts, sszehasonlts,

  • vizulis emlkezet fejlesztse

  • percepci-fejleszts

A jtkhoz szksges eszkzk:
paprbl kszlt, klnfle formkkal dsztett papucsok a papucsok dsztsnek megfelelen ksztett dobkocka krtyk klnfle kpekkel /gymlcsk, llatok.../

A jtk menete
A gyerekek az asztalhoz lnek, melynek kzepre tesszk az sszekevert papucsokat. Rendraks lesz a jtkban rsztvev gyerekek feladata. Elszr minden jtkos kt dobkockval dob egyet-egyet. Ha sikerlt prt dobnia, akkor megtarthatja mind a kt papucsot, ha nem, akkor tetszs szerint a kettbl az egyiket. Amikor mindenki dobott a kt kockval, mr csak egy kockval folytatdik a jtk. Mindenki keresi a papucsa prjt. Ha megtallta maga el teszi, s jbl kt dobssal kezdhet.

Varicis lehetsgek:

  • jtszhatjk dobkocka nlkl, gy a prostst gyakorolhatjk jtkosan

  • prosthat kt csapat versenyszeren, vagy melyik csapat lesz az els, vagy meghatrozott id alatt melyik csapat prostja a legtbb papucsot

  • a dobkocks vltozatnl csak akkor teheti maga el a papucsot, ha a nla lv prjt dobta, a dobkockval.

  • papucs helyett gymlcsket, zldsgeket, llatokat, trgyakat prostunk

II. Eszkzk matematikja /tletek, mit, mire hasznlhatunk/

Gyufsdoboz

Barkcsols:

  • hzak, kzlekedsi eszkzk, bababtorok, kincsesldk stb. tervezse, elksztse.

ptsek szabadon:

  • magas-alacsony, keskeny-szles hzak

  • hossz s rvid vonat

  • keskeny t, szles t... stb.

ptsek msolssal:

  • trben megptett alakzatrl

  • skban brzolt alakzatrl

Mrsek:

  • kavicsokat, termnyeket /rizs, bab.../ tesznk bele, s megnzzk melyik a knnyebb, nehezebb, vagy ugyanolyan sly.

  • melyikben lehet tbb kavics, vagy melyik tlcn van tbb, kevesebb, ugyanannyi gyufsdoboz

  • tmegmrs, sok, de knny, pl. egyik dobozban mk van, a msikban srgabors

sszehasonltsok:

  • becslssel /melyik zacskban van tbb doboz/

  • prosts, szmlls, kis szm megnevezse

  • lefedsek: knyvek, szk lkje-terletmrs

  • hosszsgmrshez mrcnek: melyik sl a hosszabb, amelyik mell egy vonalba tbb gyufsdobozt tudtunk kirakni stb.

Versenyjtkok:

  • dobozpckl

  • fj

  • vrpt

  • toronypt

Sorszmnevek gyakorlshoz:

  • vedd fel a sorban a msodik, negyedik... dobozt, s nzd is meg mi van benne. Ez vajon kisebb a doboznl, vagy nagyobb /gomb, papr zsebkend, szalvta, gyngy.../

Nvutk gyakorlshoz:

  • hol a doboz... tedd a dobozt...

  • halmazkpzs, bonts

  • labirintusok ptse

Sl

  • mrsek: hosszsg, szlessg

  • mrsekhez mreszkzknt: bsg, magassg, mlysg, szlessg, hosszsg

  • sszehasonltsok

  • geometriai tapasztalatszerzs: skbeli alakzatok ltrehozsa

  • sszemrsek, pl. fldre dobok egyenknt kt-hrom slat, vajon melyik a leghosszabb, legrvidebb. Tvolra a sltl lefektetnk egy gyereket a sznyegre, vajon a sl, vagy a gyerek a hosszabb.

  • tvolsgmrs: milyen tvolsgra van a sznyeg a szekrnytl, 2 slnyi egysgre

  • egyenes s grbe vonalak ltrehozsa

  • nyitott s zrt vonalak

  • sorba rendezs

  • tapasztalatszerzs a darabszmok vltozsairl, hozztevs, elvevs, ugyanannyiv ttel

  • tbb, kevesebb, ugyanannyi, kis szmok megnevezse

  • t s sorszmnevek

  • vlogatsok, elrontott vlogats javtsa

  • hasonlsg, klnbzsg, azonossg

  • prosts

  • szimmetria

  • egyszer labirintusok ksztse

  • rendezs

  • sznvlogats

  • terletmrs, lefedsek

  • mi vltozott meg jtk

  • logikai mveletek gyakorlsa: lltsok, tagadsok

  • trbeli viszonyok gyakorlsa

  • sznvlogats, csoportosts

  • irnyok: milyen szn sl van a leghosszabb piros sl mellett jobbra, tedd a nyakadra azt a slat, amelyik a zldtl jobbra tallhat

III. A TERMSZET MATEMATIKJA

A H: megfigyeljk mekkora pelyhekben esik kis, nagy, egsz kicsi, azaz hdara

  • egyenesen hullik lefel, vagy a szl tbb irnyba is fjja, esetleg kavarja, vagy hordja a havat. A szavak jelentsrl is beszlgetnk.

  • hgoly ksztse, gurtssal nagyobbtsa, – hozztapad a h, ahol gurtjuk –

  • a kisebb, nagyobb golykbl hembert pthetnk, eltte ki kell vlogatni nagysg szerint, alulra kerl a legnagyobb... s gy tovbb

  • a megmaradt golykbl vagy tbb hembert ksztnk, melyeket a vgn sszehasonltunk, nagysg, kvrsg szerint, valamint melyik ll egyenesen, ferdn, a ferde merre dl.

  • gyakorolhatjuk a nvutkat a hemberhez viszonytva, ki hol ll...

  • mekkork vagyunk a hembernl ki alacsonyabb, ki magasabb, ugyanolyan magas

  • kszthetnk vrat szintn nagyra gurtott hgolybl

  • gurthatunk gy is golykat, hogy meghatrozzuk milyen nyomot hagyjon – kr, hromszg, tglalap, virg,

  • lehet jtszani a frissen esett hban „tallj meg” jtkot. Kt gyerek elindul a hban, s egy id utn a tbbiek a nyomokat kvetve megkeresik ket.

  • a hnyan mentek az ton... lbnyomok sztvlogatsa, sszehasonltsa, szmllsa

  • egy j nagy vdr havat bevisznk a csoportszobba, idnknt megnzzk mi trtnik vele, a teljes olvads utn rcsodlkozhatunk, milyen kevs vz lett belle, beszlhetnk a vz tisztasgrl, szennyezettsgrl

  • megfigyeljk a jgcsapokat, klnsen akkor rejt sok matematikai tartalmat, ha egyms mellett sok jgcsap van Ha ilyet ltunk, tantsuk meg a gyerekeket rcsodlkozni.

  • utna beszlgethetnk a hosszrl, ki tallja meg a leghosszabb, legrvidebb, legszebb jgcsapot. Helymeghatrozs, t s sorszmnevek gyakorlsa, trirnyok

  • olvadskor folyamatosan figyelhetjk rvidlsket, s azt, hogy vajon melyik olvad el elszr

  • geometriai formkat hozhatunk ltre vz segtsgvel, attl fggen milyen formba ntjk s fagyasztjuk meg a vizet

A FK: nem csak gynyrkdtetnek, hanem rengeteg matematikai tapasztalattal lthatjk el a gyerekeket, csak ki kell hasznlnunk a lehetsgeket.
Sta alkalmval, akr erdbe, akr fs krnyezetbe, akr egy olyan utcba, ahol van pr fa, mit is tehetnk.

  • fa al llva felnznk s megfigyeljk az gakat, vannak vkonyak, vastagok, s meg is saccoljuk melyikbl lehet tbb. Ez klnsen abban az idszakban lthat jl, amikor mg nincs a fkon levl. Az gakat azutn egymshoz is hasonltgathatjuk, st egy msik fhoz is.

  • fk hasonltsa nagysg szerint, gak sokasga szerint

  • melyiken van tbb levl, nagyobb levl, zldebb, srgbb... levl

  • melyik tereblyesebb, azaz melyiknek van nagyobb koronja /amelyik al tbb gyerek fr/

  • kerek, vagy hosszks a koronja

  • trzse vastag, keskeny, t tudja-e egy gyerek fogni, ha nem hnyan? Lemrhetjk sprgval is a trzset, s gy pontosan eldnthet a trzsvastagsg. Vajon mirt vastagabb a trzse kt azonos fajtj fa kzl az egyiknek? /a fa kort jelzi/

  • Melyik kertben, vagy az utca melyik feln van tbb, nagyobb fiatalabb, regebb kereklomb... fa?

  • a levl formja, /egy nagyobb levl van a szron, vagy tbb kisebb levl, pl. akc

  • kivlaszthatunk az vodhoz kzel egy ft, amelyet kineveznk a csoport fjnak, s azt folyamatosan egsz vben figyeljk.

  • megismerjk a nevt, s tnyeket llaptunk meg rla, nagysg, forma, koronja, trzsvastagsg...

  • clszer sszel kezdeni, s a leveleket nzni, ahogy sznesednek, s hullanak. Elszr a fn vannak, ksbb egy kevs a fldn is, majd egyre tbb a fldn, aztn a fn kevesebb, vgl mind lehullik a frl. Kzben ne felejtsk el felhvni a figyelmet a fa szpsgre, hasznos voltra, vsra. A sajt fnk alatt mg az irodalom, az nek kezdemnyezs is varzsosabb. A csoportszobban pedig lerajzolhatjuk, megfesthetjk

  • tlen az gait figyelhetjk, s azt, hogy pihen-e rajta madr, esetleg tehetnk r madretett, s ez jabb lehetsg a megfigyelsre.

  • tavasszal a rgyezst, a fa ledst figyelhetjk, s azt hogyan nnek a levelek, sttedik a sznk, s lesz bellk lombkorona. A szl hogyan fj, merre mozgatja a leveleket, ahhoz viszonytva, ahol llunk.

AZ VODA UTCJA

  • mibl van tbb:

  • hzbl, vagy fbl

  • magas, vagy alacsony hzbl, fbl

  • csaldi, vagy emeletes hzbl

  • kt hz sszehasonltsa brhol:

  • melyik magasabb alacsonyabb

  • tbb kevesebb ablak, kisebb vagy nagyobb ablak

  • keress ugyanolyan magas hzat, ez tle jobbra, vagy balra van,

  • kmnyek szma, sszehasonltsa

  • melyik hzba frne tbb ember, te melyikben laknl szvesebben, mirt

  • az vodnk, vagy a kivlasztott hz a magasabb, nagyobb, s melyikben tartzkodnak tbben,

  • kertsek hossza, magassga, oszlopaik formja...

  • kertek virgai, tbb-kevesebb ugyanannyi, hosszabb, rvidebb ugyanolyan hossz a szra, melyik sznbl van tbb, ez megszmllhat-e.

Felhasznlt irodalom

vodai nevels orszgos alapprogramja

Jean Piaget: Szimblumkpzs a gyermekkorban

Mrei Ferenc – V. Bint gnes: Gyermekllektan.
Gondolat Budapest. 1981.

Villnyi Gyrgyn: Jtk a matematika?
Trogat Kiad Budapest. 1993.

Kiss Tihamr: A gyermekek matematikai gondolkodsnak kialakulsa 2–7 letvekben.
Kiadja a Piaget Alaptvny, Budapest. 1995, Debrecen.

Zsmboki Krolyn – Horvthn Szigligeti Adl: Matematika kzzel, fejjel, szvvel.
FABULA Humn Szolgltat Bt. 1993.

Porkolbn Dr. Balogh Katalin: Kudarc nlkl az iskolban.
Alex-typo. 1992.

Bakonyi Anna: Irnyzatok, alternativits az vodai nevels terletn.
Trogat Kiad. 1995.

Tanulmnyok a kisgyermeknevelsrl
OKKER Oktatsi Iroda 1995.

Budapesti Nevel 1995/4

Jtkpszicholgia
Etvs Jzsef Knyvkiad 1997.

Pli Judit: A jtk, mint alapoz funkci.
Jtkfrum, 1991. Hajdbszrmny

 

Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    ✨ Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott – ismerd meg a „Megóvlak” címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG