mindenovi
mindenovi

 

 

 


 

 

 

 

  

 

 

 Ha gy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lv anyagokat szvesen megosztand velnk, akor prbld meg a megfelel modulba feltlteni. Ha nem sikerl, kld el mail cmemre!

Sajnos kpeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elkldd, akkor azt is felteszem! 

 Mrti

 

Mail: 

 

 Tancs regisztrcihoz:
- egyedi felhasznl nevet vlassz! 
- vrd meg a visszaigazol mailt
- ha nem sikerl belpned krj jelszemlkeztett
- nem n intzem, tlem fggetlenl mkdik 
- jra prbld meg

 

 

 

 

 

 

Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Beszlgessnk
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

Ennyien jrtak itt
Induls: 2008-07-23
 

Szvgyem:

n is rintett vagyok

Figyelj rjuk!!!!

 


 

 

 

 

Hasznos oldalak
 

 

 

 

Ha tetszik, tedd ki honlapodra!

 

 



     

 

Integrlt nevels
Integrlt nevels : Diszlexia /4

Diszlexia /4

  2009.08.17. 11:02


A szvegrts nehzsgei

Az orszgos mrsek bizonytjk, hogy a tanulk jelents hnyada nem rti az olvasott szveget. Komoly problmt jelent szmukra a szveg bels sszefggseinek, tartalmi lnyegnek megllaptsa, a szvegbl kvetkeztetsek levonsa.

Informcis trsadalmunk kihvsai

Aki a mai vltozkony, rohamosan fejld vilgunkban fenn akar maradni, annak szksge van az nll ismeretszerzshez, hatkony tanulshoz nlklzhetetlen kommunikcis felkszltsgre. Tjkozdsi, knyvtr-, internet-hasznlati gyakorlottsgra kell szert tennie. Nem elssorban a lexiklis tudst kell gyaraptani, hanem olyan ismeretekkel kell rendelkezni, hogy a szmra szksges informcikat meg tudja tallni.

 A megszerzend ismeretek leginkbb nyelvi, szveges vagy vizulis kifejezsformban ltenek testet. Megfelel szint olvassi kpessgre, szvegrtsre szksg van az informcik megtallshoz, feldolgozshoz.

A technikailag jl olvask

Ha az els osztlyos gyerekek az olvass technikjt jl elsajttottk, akkor a hangos olvassnl dicsretet kapnak, hiszen folykonyan olvasnak, tempjuk gyors vagy megfelel. Amikor az olvasottak tartalmra lennnk kvncsiak, akkor viszont tbbknl kiderl, hogy szinte semmit sem tudnak abbl visszaadni. A feltett krdsekre nem tudnak vlaszolni, olvassuk ahhoz hasonlt, amikor egy idegen nyelvet nem ismer ember olvasna fel, mondjuk nmetl egy szveget. Elolvasni kpes, de termszetesen azt, hogy mit is olvasott, nem tudja.

A szvegrts kpessge

Ahhoz, hogy a gyerek rtse is, amit olvas, minden egyes sznak jelentssel kell brnia, s azokat be is kell tudnia pteni a szveg egszbe. A kvetkeztetsek, lnyegkiemels hinya miatt elmarad a megrts, egy-egy szra emlkezhetnek, de az sszefggsek, idrendisg hinya miatt a tartalom pontos felidzse nem jn ltre.

A szvegrts elvlaszthatatlan a szvegalkotstl, azzal egytt fejldik. A szszerkezetek alkotsa, a mondatszerkesztsek, a mondatok szvegg fzse szban is nehzsget jelent egyes gyerekeknek. A szveg befogadshoz szvegalkotsnak kell kapcsoldnia, a megrts sznvonala szbeli vagy rsbeli szvegek feldolgozsakor derl ki.

A szvegrts fontossga

Megfelel tempj rt olvassra van szksg akkor is, ha hagyomnyos, nyomtatott dokumentumbl, s akkor is, ha a szmtgp kpernyjn lthat anyagbl szerzi a tanul az informcikat. A dikok egyre inkbb vlasztjk ezt az utat, s termszetes mdon hasznljk az j eszkzrendszert.

Az elektronikus informciszerzs mellett a tuds nagyobb rsze azrt tovbbra is a hagyomnyos dokumentumok tjn kommunikldik, gy a knyvek szerepe nem csorbulhat a tanulk eszkztrban. Sajnos egyre kevesebben olvasnak, (nem csak a gyerekek), pedig igazi irodalmi lmnyeket a knyvek ltal szerezhetnnek az emberek. A megfelel szint olvass nemcsak az nll ismeretszerzs nlklzhetetlen eszkze, hanem egyttal utat jelent a szpirodalmi alkotsok befogadshoz, az rtktadsban, a szemlyisgfejlesztsben s az rzelmi let gazdagtsban is meghatroz szerepet tlt be.

Szvegrts az iskolai gyakorlatban

Az als tagozatban mr megkezddik a hzi olvasmnyok elksztse (folyamatolvass), az olvasottakra val rkrdezsekkel, az olvasmnyokrl val beszlgetssel, beszmoltatssal, rsbeli feladatok megoldsval. Ezen kvl hangslyoss vlik az olvasmnylmny (Mirt tetszett?) megosztsa trsakkal, az azonos tmj olvasmnyok sszehasonltsa, mesetmrts, mesebvts, befejezs illesztse meshez stb.

A fels tagozaton s kzpfokon az irodalomolvass clul tzi a mvek bemutatst, magyarzatt, megrtsnek tudatos elksztst (szkincsbvts, kor, szerzi letrajz momentumai, korstlus), a m-, ill. szvegkzpontsgot, az „elidzs” kvetelmnyt. Fontoss vlik a m s az olvas rzelmi s gondolati kapcsolatnak megteremtse, a cselekmny, a szereplk, az erklcsi krdsek, az emberi kapcsolatok, llekbrzols megjelentsnek megfigyelse.

Diszlexis tanulk szvegrtsi problmi

Az olvass zavarnak kimutatsakor mindig elvgzik a szakemberek a szvegrts vizsglatt is. Termszetesen a rszkpessg-zavar a szvegrtsi nehzsgben is megmutatkozik.

 A hangos olvass tbb gyermek esetben csak slyosbtja a problmt, hiszen a betkihagysok, -betoldsok, a hangcserk, sztagmegfordtsok is neheztik a megrtst. Egsz ms szavakat tallgatnak ki, mint ami le van rva.

 A trbeli s idbeli tjkozds zavara, az ok-, okozati viszonyok, az egymsutnisg, sorrendisg problmi, a toldalkok nem megfelel rtelmezsei miatt is neheztett a szvegek megrtse.

 Vannak olyan gyerekek, akik magukban olvasva jobban megrtik a szveget, ket a hangos olvass, esetleg a trsak eltti megszlals miatti szorongs htrltatja.

Fejlesztsi lehetsgek

Meixner Ildik Jtkhz c. tanknyvcsaldjban nagy hangslyt fektet a sz-, szszerkezet-, mondat-, szveg megrtsre. Rengeteg kppel segti a gyerekek szkincsnek bvlst, az olvass megrtst. Alaposan differencilja a betket, mind vizulisan, mind akusztikusan, a tvesztsi lehetsgeket maximlisan igyekszik kiszrni.  A megrtst segtik a szavak-kpekkel val egyeztetsnek feladatai, memriajtkai, rajzols, sznezs, kzgyessget is fejleszt nyirbls, gyermekkzpont munkafzetei.

Jmagam rtelmileg srlt gyerekek tantsban is eredmnyesen tudom hasznlni. Lassabb temben, de megtanthatak ltala a tanulsban akadlyozott gyerekek is rten olvasni. A rszkpessg-, illetve beszdgyengesg tneteit mutat gyermekeknek diszlexia-megelz szerepe miatt pedig szerintem a legjobb.

Magasabb osztlyfokon  a diszlexia terpis foglalkozsok mindennapos feladata a szkincsbvts (ffogalom al rendelsekkel, sszetett szavak kpzsvel, szgyjtsekkel, szintzis feladatokkal, stb.). Gyakoroljuk a szvegek aprlkos feldolgozst (szmagyarzatok, bekezdsenknti visszakrdezsek, lnyegkiemels alhzssal, jegyzetels tantsa, sszegzsek). Nem csak az olvasott szvegek megrtse, hanem a hallottak megrtse, illetve a kpekrl val szbeli szvegalkots is rsze a terpinak.

Jl hasznlhat Meixner Ildik: n is tudok olvasni ktktetes tanknyve.

A Varzsbet a szvegrts fejlesztsben is nagy segtsg

A Varzsbet programcsald a gyakorlatok szles skljt nyjtja a szvegrts fejlesztshez is. A betkkel val jtkos fejlesztsre a Betkirak az els lloms, a szavak kiraksval, rtelmezsvel, kppel egyeztetsvel segti a megrtst. Az Anagramma a szkincs bvtsben nyjt nagy segtsget (szkirak feladatok, betfelesleg, bethiny, idtartam, sztagols, szavak, mondatok megrtsnek fejlesztse, memriafejleszts, irnyjtkok).

A mondatok olvasshoz, sszefggsek felfedezshez ajnlom a Bbel programot (jtk a betkkel, szavakkal, szszerkezetek-, mondatok szintje, szkincsbvts ffogalom al rendelssel).

A program vltozatos, kimerthetetlen feladatzne, sznes, megrtst szolgl kpei, dicsr, jutalmaz mdszere megunhatatlann teszi a tanulk szmra a feladatvgzst. A jtk kzben javul a tanulk szvegrtsi kpessge.

Jtktlet

Mondatok sszeraksa trtnett:

Egy szg miatt a patk elveszett.
A patk miatt a l elveszett.
A l miatt a lovas elveszett.
A lovas miatt a csata elveszett.
A csata miatt az orszg elveszett.
Mskor verd be jl a patkszeget! 

rjk fel ennek az angol kis gyermekversiknek a mondatait kln-kln paprcskokra, keverjk ssze, s az idrendi sorrendre vigyzva lltsa ssze a gyermek. Ha elkszlt, olvassa fel hangosan, aztn prblja emlkezetbl elmondani, majd lerni.

Brmilyen trtnet alkalmas erre a feladatra, csak arra kell gyelni, hogy benne a mondatok szigor idrendben vagy logikai sorrendben lljanak.

Kellemes idtltst!

Iskola-elkszts jtkosan

Kedves Dancza Edit!

A nagycsoportos vodai foglalkozsok felksztik a gyermekeket az iskolra. Akinek nem elg a csoportos tevkenysg, aki tbb odafigyelst, egyni bnsmdot ignyel, hogy kellkppen fejldni tudjon, annak ajnlott klnfoglalkozsokon is rszt venni, illetve otthon is rdemes odafigyelni a jtkra.

 Tri tjkozds fejlesztse

Az els osztlyos gyermekeknek tisztban kell lennik a jobb s a bal, valamint az alatt, fltt, kztt, mgtt, mellett, eltt viszonyfogalmakkal. Ezeket ismernik kell a sajt testkn, a trben elhelyezett a trgyak esetben, s skban a feladatlapokon is.

Tri tjkozds fejlesztse sajt testen, sajt testbl kiindulva

A gyerekeknek elszr sajt testhatraikkal, sajt testrszeikkel kell tisztban lennik ahhoz, hogy megrtsk a jobb-bal irnyokat, s azt papron (skban) is felismerjk s alkalmazzk.

Ezt leginkbb mozgsos jtkokkal fejleszthetjk. Jtsszunk a testrszeik (fej, nyak, vll, trzs, ht, has, mell, derk, lbak-karok, majd ksbb: csukl, knyk, tenyr, kzfej, trd, comb, boka, sarok, talp) utastsra trtn megmutatsval, majd fordtsuk meg a jtkot, mi mutassunk r, s a gyermek nevezze meg elszr sajt testn, majd ms testn is a rszeket.

Ezutn kvetkezik a sajt testbl kiindulva a tri irnyok fejlesztse kezdetben csak az alatt, fltt, mgtt, kztt s a mellett irnyokat gyakoroljuk. Pl. Nzz felfel, fordulj gyorsan a htad mg, nzz a lbad el!
Hasznlhatunk labdt is: Emeld a labdt a fejed fl, add t a labdt egyik kezedbl a msikba, tedd a labdt a kt sszezrt sarkad mg, bokd el, tedd a labdt az egyik majd a msik vlladra, llj terpeszbe, tedd a labdt a kt lbad kz, trden menj gy vgig, hogy a labdt e fejed fltt tartod, s mindkt kezeddel fogod!

Amg mg nem ismerik fel biztosan melyik a jobb-bal kezk, addig a jobb kezket megjellhetjk egy kis szalaggal, vagy a bal kezk fejre egy kis szvecskt rajzolunk.

Tri tjkozds fejlesztse a trben kis trgyakkal

Ebben a szakaszban a sajt testbl indulunk ki, majd elvonatkoztatunk, s kis trgyakat viszonytunk egymshoz. Kezdetben hasznljuk itt is mg a kis szalagot vagy a szvecskt.

Elszr sajt testkn kell a jobb-bal irnyokat felismerni. Olyan feladatokat adhatunk, hogy emeld fel a bal kezed, mutasd meg a jobb lbad, fogd meg a bal kezeddel a jobb bokdat, vedd a labdt a jobb kezedbe, tedd a labdt magad mell a fldre a bal kezed felli oldalra! Nagyon sokat segt a szalag (szvecske) hasznlata abban is, hogy felismerjk trsaik jobb-bal kezt, akkor is, ha egyms mellett llnak, akkor is, ha szemben vannak egymssal. (Az a kisgyermek, aki, ha az desanyja lel vele szembe, s megkri arra, hogy mutassa meg elbb melyik a sajt jobb keze, majd melyik a vele szemben l desanya jobb keze, s hatrozottan rmutat, az a kisgyermek mr kialakult testsmval, biztos tri tjkozdssal rendelkezik. Termszetesen egy hossz folyamat eredmnye, s az iskolskor kezdetre kell kialakulnia.

A kvetkez lps, mikor mr egy kisaut, vagy egy baba lesz a kiindulpont, s ehhez viszonytva kell kis korongokat, golycskkat pakolni: Tedd az aut el a golyt, tedd az autra a golyt, tedd az aut fl a levegbe a golyt, tedd az autt kt goly kz, tedd az aut mell a bal oldalra (a bal kezed felli oldalra, melyik is a bal kezed?) a golyt!.. Ksbb mr ezekre a segtsgekre (fl a levegbe, melyik is a bal kezed) mr nem lesz szksg. Mindig krdezznk vissza a jtkos fejleszts sorn a gyerekektl: Hov tetted a golyt? Hol van goly? Vedd el onnan a golyt! Honnan vetted el a golyt? Ez a foglalkozsnak egy nagyon fontos rsze, mellyel gyakoroltatunk, ellenrznk, s gyakoroljuk a nyelvtanilag helyes kifejezseket.

Tri irnyok felismerse a skban

Ez a fejleszts utols, legelvontabb szakasza. Ahhoz, hogy a b-d, p-b betket, a 6-9 szmokat meg tudjk a gyerekek egymstl klnbztetni, hogy rs kzben kpesek legyenek a vonalkzben tjkozdni, tisztban kell lennik a papron is a tri irnyokkal.
Rajzos szinten trtnik a fejleszts: Rajzolj a lap kzepre egy hzat, a hz fl (pontosan a hz teteje fl) egy napot, a hz mell jobb oldalra, (jobb kezed felli oldalra) egy szl virgot, a hz al fvet, a napocska mell, baloldalra egy felht! Ennek a rajzolsnak termszetesen szmtalan vltozata lehetsges. Egszen odig el tudunk jutni a gyerekekkel, hogy kpesek lesznek egy rlapon felismerni azt, hogy hol van a kzepe, a bal als-jobb fels sarka!


A balrl-jobbra val haladsi irny kialaktsa

Amikor olvasunk, amikor runk, akkor balrl haladunk jobbra. Olvassi, rsi problmk irnytvesztsbl is addhatnak. Ilyenkor elfordulhat, hogy gyermeknk azt olvassa a kp helyett, hogy pk, l helyett l.
Ezrt nagyon fontos, hogy nagycsoportban figyelmet fordtsunk a balrl-jobbra val haladsi irny kialaktsra, megtantsuk a gyermekeknek, hol kezddik-vgzdik a sor, mi a sor eleje, kzepe, vge.

“Sorolvasssal”: Az asztalon klnbz trgyakat helyeznk el egy sorba, s megkrjk, hogy az elejtl a vgig (ezt kzmozdulattal is segtjk, rmutatunk az elsre, s vgighzzuk keznket az egsz soron, az utolsnl is megllunk egy pillanatra) mondja el, miket raktunk le sorba egyms utn. Kezdetben krhetjk, hogy ahogy halad, mindegyikre mutasson r. gy rgztjk nla a haladsi irnyt.

Sorkirakssal: Tbb kis trgyat odaksztnk az asztalra, s arra krjk, rakja ket gy sorba, ahogyan mondjuk: Els legyen, a sor elejn lljon a kk goly, utna a bka, stb. a vgn a kacsa. (Ne emlkezetbl kelljen kirakni, hanem folyamatosan rakhassa, mg mondjuk.) “Olvasd el”, hogyan raktad ket egyms utn! Melyikkel kezdted? Melyik kvetkezik utna? Melyik az utols, a sor vgn ll? Nzd csak meg az egeret! Mutass r! Mi jn az egr utn? Nzd mg mindig az egeret! Mi van az egr eltt? A bka mi utn kvetkezik? Keresd meg a nyuszit! Melyik kt jtk kztt van a nyuszi? (Apr figurk, kis jtkok nagyon jl hasznlhatak.)

Kpkiraks, kpolvass
Ugyanazokat a jtkokat vgigjtszhatjuk kis kpecskkkel is, mint amiket a trgyakkal, a lnyeg a balrl jobbra trtn kpek egyms utni megnevezse.
Ha tbb sorba rakjuk a kpeket, gyeljnk, hogy mindig visszatrjen a kz a sor elejre, baloldalra. Nehogy a sor vgn visszaforduljon a gyermek, s visszafel olvasson.

Szmllssal: Korongokat rakunk sorba, s megkrjk, hogy szmolja meg. Nem mutatjuk, csak megkrjk, hogy kezdje az elejn. Itt mr alkalmaznia kell a balrl-jobbra val haladsi irnyt. Ezt a fajta feladatot felhasznlhatjuk a sorszmnevek gyakorlsra is: Mutasd meg melyik az els? Az utols hnyadik a sorban? Eleinte kzsen szmoljunk, gy tantsuk meg neki a sorszmneveket: Gyere, keressk meg egytt melyik az tdik! (Eleinte csak 6-8 korong legyen sszesen a sorban.)

”Fessk egytt a kertst!”: Nagyon jl hasznlhatak az rszer boltokban kaphat sznes plcikk. Elkezdek egy mintt: piros-kk, piros-kk, piros-kk, s megkrem, folytassa tovbb, most mr neki kell e minta szerint tovbb festenie a kertst! Nehezthetjk gy is, hogy hrom szn vltakozik, illetve kt egyforma, s egy msik szn. Miutn kirakta, olvassa el a sort, majd krdezzk meg tle melyik az els, az utols, mi jn a piros utn, mi van a zld eltt, mi van a kk s a srga kztt, stb.

Rajzoljunk sort! Elrajzolok egy sormintt (kocka-hromszg, vagy virg-gomba-nap, s ezeket kell neki folytatnia tovbb. Itt gyakoroltathatjuk a folyamatos haladsi irnyt oly mdon is, hogy mikor a sor vgre r, akkor a kvetkez sort is a bal szln kell neki kezdenie, s gy kell majd szveget is olvasni!

Irnygyakorlatok a Varzsbetvel

Mint mr emltettem, az olvass, szmols helyes irnynak kialaktshoz a gyermeknek fontos tudnia, hogy a lapon hol van a fnt, lent, bal, jobb irny. Sajnos a diszlexis problmkkal kszkd gyerekek az iskolskor kezdetre mg nem tudjk kszsgszinten alkalmazni ezeket. A Varzsbet Trkpsz, Szlnc, Hol van? Merre mutat? cm feladatai segtenek jtkosan elsajttani, elmlyteni a skbeli irnyokat. Nagy segtsget nyjt az irnytvesztssel kszkd diszlexis gyermeknek nsegt mdon fejldni, a jutalmazssal kitartsra, szrevtlen tanulsra sztnz.

A programcsald Bbel tagja segti a helyesrsi nehzsgekkel kzd gyermekeket. A sztagolst, a mondatok szavakra tagolst, a helyes kezethasznlatot mind-mind lehet vele gyakorolni.

 A fejleszt foglalkozsokat is ki lehet egszteni a program nyjtotta vltozatos szanyag segtsgvel. Ha pp a magnhangzk idtartamt gyakoroljuk a foglalkozsokon, akkor a  szbeli, tapssal ksrt titkos nyelven eljtszott bevezet utn megoldhatunk kezetptl feladatokat papron is, de a szmtgpes programmal is. Ez utbbi elnye a szinte vgtelen varici, s a gp ellenrz funkcija. Ha hibsan tette a szra a gyermek az kezetet, nem lp tovbb, javtsa ktelez, nem lehet tsiklani a kvetkez szra, csak a helyes megoldst kveten. A munkafzetben vagy a papron, amit maga tltget a gyermek, gond nlkl tovbblp a hibs feladaton, szre sem veszi, hogy hibzott. Ha a javtst nem kzsen vgzik a fejlesztvel, akkor abbl a gyermek szinte semmit sem tanul. A Varzsbetvel tbbszr prblkozhat, illetve a k pre kattintva elolvashatja a helyesen rt szt, amit aztn mr is el tud ltni a megfelel kezettel. A magnhangzk helyesrsnak gyakorlsra az kezetptl jtk az egyik legalkalmasabb eszkz.

Jtktlet

Kp-szolvass balrl-jobbra, klnbz irnyokban, s szvillm kicsit mskpp

Az albbi jtkot ovisok kpekkel, iskolsok szavakkal jtszhatjk. Az n tantvnyaim imdjk.
A gyerekek el tesznk egy paprlapon tblzatosan elrendezett kpeket vagy szavakat. Elszr soronknt balrl jobbra haladva megnevezzk, elolvassuk az sszes kpet, szt. Ezutn a gyermekek az ujjukat a bal fels sarokban lv ablakhoz helyezik, s megnevezik az ott lv kpet vagy szt. Egyms utn, sorban fognak olvasni, n mondom az olvass irnyt. Olvasd el az alatta lvt, kvetkez olvas a jobbra, aztn az alatta, balra, fltte lvt, s gy haladunk az ltalam bemondott irnyoknak megfelelen ssze-vissza a paprlapon, mg vissza nem terelem ket a legels brhoz, szhoz.
Iskolsoknl nagyszer gyakorlsi lehetsg betdifferencilsokra is, olyan szavakat runk fel, amelyek knnyen tveszthet betkbl llnak.
A szvillm egy versenyfeladat, pontgyjt jtk. ra vgi levezet jtknak kivl. A laprl mondok egy szt, amelyikk a leghamarabb rbk, s mo ndja, hogy: „Itt van!”, az kap korongot. A jtk vgn megszmoljuk, ki volt a leggyesebb sztall. Egy minta szkszletet elksztettnk nnek. A pdf formtum jtkot innen tltheti le: http://www.varazsbetu.hu/betudiffpdf.htm

J szrakozst a jtkokhoz!

 

 

 

Kpessgfejleszts nyron is

Az vodai tanvnek vge, a nagycsoportosok elballagtak, szre vrja ket az iskolapad. A nyri pihens kzben jtkos kpessgfejlesztssel kszthetik fel gyermekeiket az iskolra.

 

A hinyos kpessgek

Az iskolba indul kisgyermekek egy rsznl gyakran retlenek azok a funkcik, amelyek a biztonsgos, rmteli tanuls felttelei. Kialakulatlan a trben val tjkozdsuk, nincsenek tisztban az irnyok jelentsvel (bal-jobb, lent-fent, alatt-fltt, kztt stb.). Nehezen kapcsoljk ssze a kz s a szem mozgst, tkrkppel brzolnak, fordtva raknak ki klnfle alakzatokat, fordtva hzzk meg a vonalakat. Ugyangy kialakulatlan mg nluk a dominns kz hasznlata is. Kzgyessgk, rajzkszsgk fejletlen, vonalvezetsk gyetlen. Beszdkben gyakran felcserlik a sztagokat, szkincsk szegnyes. Elfordul, hogy a szthz hibs toldalkot illesztenek. Nehezen fejezik ki magukat, nem beszlnek sszefgg mondatokban. Ritmusrzkk bizonytalan. Nehezen szlelik a hossz s rvid hangokat, sztaghatrokat. Nem tudjk elklnteni egymstl a zngs s zngtlen mssalhangzkat. Nem halljk ki a hangok egymsutnjt a szavakban. Figyelmk csapong, nehezen sszpontostanak a ltottakra, hallottakra. Kevs kitartsuk van az iskolarettsg szempontjbl.

 

 A kpessgfejleszts fontossga

A kpessgfejleszts fontos dolog, az olvass s az rs sikeres elsajttshoz vezet. A gyermekek sokirny kpessge, rzelmi lete s beszdkszsge csak a szleikkel val szoros kapcsolatban fejldhet, teljesedhet ki. A feladatok vgzse nem pusztn passzv cselekvst kvn a kisgyermektl, hanem lland szbeli megnyilatkozst is. Ehhez azonban arra van szksg, hogy a szl segtsen gyermeknek a feladatok rtelmezsben, ellenrzsben.  A feladatmegoldsok sorn kzsen eltlttt id jz beszlgetsekre, meslsekre nyjt alkalmat.

 

A sikeres iskolakezdshez nlklzhetetlen kpessgek fejlesztse

A bal-jobb megtantsa, a trbeli tjkozds fejlesztse: ezek a gyakorlatok a betk alakjnak biztos felismerst alapozzk meg. Fontos kialaktanunk az irnyokat sajt testen, trben, majd skban is. A tkrkp elvvel tantjuk trben s skban egyarnt az irnyokat, a kis szv lapon val elhelyezse rajzolskor a bal oldalt mutatja. A szl, ha szemben ll gyermekvel, mindig tkrkpet mutasson!

 

A hallsi figyelem fejlesztse: fbl, fmbl, vegbl kszlt trgyak hangjt kell felismerni, megneveztetni is, majd jtszhatunk a furulya hangjval (magas-mly, hossz-rvid hangok). Soralkotsok hangokbl. A rvid-hossz hangok megfigyeltetse a betk hosszsgnak jellst kszti el. Jtktlet: Ha rvid hangot hall a gyermek, ugrik egyet, ha hossz hangot, helybe fut.

A hangok helynek kihallsa a szavakban nlklzhetetlen ahhoz, hogy a gyermek majd helyesen rja le a hangoknak megfelel betk sorrendjt. Hangkeres jtkok a sz elejn, vgn, kzepn (Hol hallod?).

 

Ritmusrzk fejlesztse: a sztagols megalapozsa trtnhet tapsolssal, plcika-trdelssel.  Elszr jl ritmizlhat verseket ksrjnk tapssal, dobbantssal, ritmushangszerekkel.

Ksbb jhet a szavak lesztagolsa, hny sztagbl ll tpus jtkok. Jtktlet: trjk a plcikt annyi darabra, ahny sztagbl ll a sz!

 

Zngs-zngtlen rzkeltets: a torokra helyezett kzzel rzkeltetjk, hogy egy adott (nmagban ejtett mssalhangz!!) hang morgs vagy nem morgs. Vigyzzunk, ne ejtsnk hozz magnhangzt! Nem „p” vagy „b”, hanem „p” s „b” hangrl legyen sz.

A magyar nyelvben a zngs-zngtlen hangoknak jelentsmdost szerepk van, gy nem mindegy, hogy „msz” vagy „mz” vagy „sz” vagy „z” kifejezst hasznlunk, runk egy szvegben. Ha „flrehallja”, rosszul rzkeli ezt a gyermek, akkor a zngtlen prjt rhatja le.

 

Vonalvezetsi gyakorlatok: az rmozgshoz a szem-kz sszehangolt mkdsre van szksg. Ha valamilyen brt akarunk msoltatni, mindig elszr a levegben, nagy karmozdulatokkal kszljnk fel, aztn mutatujjal az asztallapjn kvessk le a formt, ksbb elrajzolt lapon vastag ceruzval, zsrkrtval msoltassunk, aztn megprblkozhat a gyermek az nll alaktssal, egyre kisebb alakban, majd vonalkzben. Cl a btor, lendletes, irnyismeret vonalvezets. Fontos, hogy a gyermek mondja is egytt velnk a vonalvezets irnyt rajzols kzben (felfel, lefel, ferdn, egyenesen).

Vzszintes irny vonalvezetsnl kveteljk meg a balrl jobbra, fgglegesnl a fntrl lefel halad irnytartst!

 

Beszdfejleszts: „Krdezz-felelek!” jtkok. Kpekrl krdez a szl, a gyermek toldalkokkal elltott szavakkal vlaszol. Gyakorolhatjuk vele a nvutk hasznlatt s a nyelvtani szerkezeteket.

 Esemnykpek segtsgvel trtneteket tallhatunk ki, adjunk nevet a szereplknek, grgessk tovbb az esemnyeket, lehetsgeket vessnk fl, amelyekre a gyermek talljon ki befejezseket.

Lehetleg minl tbbet mesljnk gyermekeinknek akr knyvbl vagy anlkl, s a gyermek is kapjon lehetsget beszlgetsre, meslsre!

 

 

 

 

 

A Varzsbet kpessgfejleszt szerepe

A Varzsbet programcsald elssorban iskolskor gyermekeknek ajnlott, de a nagycsoportosok is tallhatnak mr benne kpessgfejleszt feladatokat! Ha a gyermek rdekldst mutat a betk, szmok vilga irnt, akkor spontn, jtkos tanulst is eredmnyezhet hasznlata.

 Kpessgfejleszt funkcija megnyilvnul a memriajtkokban, az irnygyakorlatokban, a soralkotsi, sztagolst elsegt feladataiban.

 A szkincs bvtsre a legkivlbb. Fogalmakat lehet ltala kpek segtsgvel tudatostani, szavakat csoportostani ffogalom al rendelsekkel.

 Az egrhasznlat sorn fejldik a szem-kz koordinci, a kzgyessg is. A vizulis kpessgek minden terlete aktivizldik hasznlata sorn.

 

Jtktlet

Kzgyessg-fejleszt paprhajtogatsok

 

Itt a j id, minl tbbet legynk a szabadban, ha az idnk engedi! A gyerekek legtermszetesebb mozgs-gyestje a szabadtri jtkok hasznlata, a homokozs, sarazs, ugrls, futkoss, labdzs, fra mszs.

 Hajtogathatunk paprreplt, kszthetnk paprsrknyt, ha pp a vzparton vagyunk, vagy csak az udvari medencben jtszik gyermeknk, remekl elszrakozhat egy sajt kszts hajtogatott paprcsnakkal is. Lehet kszteni egsz flottt, kisebb-nagyobb hajkat, ezeket lehet sznezni, festegetni, nagyobbaknak feliratozni. Hogy ne kapjon gyermeknk napszrst, a fejre paprcskt is kszthetnk! J

 

Kellemes csaldi egyttlteket kvnok!

 

 

 

Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    ✨ Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott – ismerd meg a „Megóvlak” címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG