Ha gy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lv anyagokat szvesen megosztand velnk, akor prbld meg a megfelel modulba feltlteni. Ha nem sikerl, kld el mail cmemre!
Sajnos kpeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elkldd, akkor azt is felteszem!
Mrti
Mail:
Tancs regisztrcihoz:
- egyedi felhasznl nevet vlassz!
- vrd meg a visszaigazol mailt
- ha nem sikerl belpned krj jelszemlkeztett
- nem n intzem, tlem fggetlenl mkdik
- jra prbld meg
Ki kell alaktani a szem fixl mozgst, majd a folyamatos sorkvetst. Kpek olvassa mutatujjal kvetssel balrl-jobbra elsegti majdan az olvass, szmlls irnynak betartst.
- A bal s jobb oldal kialaktsa sajt testen, majd trben, vgl skban (ceruzs feladatok az irnyok gyakorlsra).
- Skbeli sorozatok rajzolsa
Vizulis fejleszts a Varzsbetvel
A Varzsbet Programcsald feladatai a vizulis tpus problmkkal kzd diszlexis gyermekek fejlesztsre a legalkalmasabbak. A finom rzkelsek, szlelsek megfigyeltetse itt mr az iskolskor gyermekek esetben a betk, szmok tjn trtnik. kezetek, irnyok, sorozatok gyakoroltathatk vele tbbek kzt. Memriajtkaival remekl lehet szrakozni, egyni idcscsokat fellltani.
Jtktlet
Szem-kz koordinci fejlesztse (dob-, s halszjtkok)
1.Vrostrom: res konzervdobozokbl, gymlcsleves dobozokbl vrat ptnk, majd labdagurtssal vagy babzskkal megclozva ledntjk. Szmlljuk a tallatokat.
2.Clz dobs: dobd meg a sorban pl. az almaleves, szileves dts dobozt!
3.Labdatgets, pattogtats jtkok (fldre, falra).
4.Falapocskkbl vagy flbe vgott parafa dugkbl a bcss halszathoz hasonl jtkot ksztnk. Egy gyes apuka a gyermekkel egytt barkcsolva U alak szget verjen bele az egyik oldalba, akr halacska alakra is formzhatjk, festhetik. Az aljra pontszmokat is lehet rni. Egy fardra madzagot erstnk, s a vgre kampt tesznk. A „halacskkat” egy lavr vzbe tesszk, s kezddhet a horgszs. A szmok ellenben jutalmakat is fel lehet ajnlani.
Kellemes idtltst!
A csnya rs, s a helyesrs nehzsgei
A tanulsi kpessgek hinyban szenved gyerekek szmra a betk helyes lersa ltalban nehezebb, mint az olvass. Egy slyos diszlexis-diszgrfis gyermek szmra az rs-helyesrsi zavarok lekzdse sokkal nehezebb feladat, mint az olvass elsajttsa.
Az rshoz szksges kpessgek
Az vodskorban fejldik a gyermekek finommozgsa, rajzol, sznez, rmozdulata, kialakul a helyes ceruzafogs. Fontos vodai feladat a ltsi, hallsi figyelem, differencils, emlkezet, sorrendisg fejlesztse, a mozgsgyests, a sajt testen, trben, skban, a paprlapon val tjkozds kialaktsa.
Az els osztlyba lp gyermeknek, a felsorolt kpessgek birtokban tkletesen kell rnia a betelemeket, betket, betkapcsolsokat. Ha viszont valamelyik kpessg mg nem alakult ki, hinyzik, akkor ez a feladat nehzsget fog jelenteni a gyermeknek.
Ha mr kialakult az olvass s a helyesrs zavara, akkor az erre irnyul terpinak is ki kell egszlnie a vizulis, akusztikus s motoros kpessgek fejlesztsvel.
Optikai gyakorlatok
Megfigyelsi gyakorlatok: trgyak megfigyelse s elmondsa emlkezetbl, kpek leutnzsa, megtekintse majd emlkezetbl val elmondsa, hibs formk, sznek felismerse. Betkkel val jtk lehet, hogy a gyermek bekarikzza (nyomozza) az ltalunk meghatrozott bett, majd a vgn megszmllja, mennyit tallt egy adott szvegben.
A szemgyakorlatok: mozg trgyak szemmel kvetse, zseblmpa jtk (kvesd a szemeddel a fnyt!).
Akusztikai gyakorlatok
Klnfle trgyak, hangszerek hangjnak megfigyeltetse. Ezt kveten jtkosan bekttt szemmel hallgatzs, majd megnevezs vagy rmutats, hogy mit hallottak. A krnyez vilgunk hangjaival trtn hallsjtkok (hangkazettkrl), emberek, llatok, jrmvek, a termszet hangjainak felismerse.
Megklnbztetsi, sorozatmemria gyakorlatok: tbb trgy, hangszer hangjt szlaltatjuk meg egyms utn, majd ha mind elhangzott, akkor kell a gyermeknek megneveznie (megmutatnia) ket az elhangzs sorrendjben.
Motorikus gyakorlatok
Ezekben a feladatokban a testmozgs kap szerepet. A legfontosabbak az rs, olvass gyengesgben szenvedknl a folyamatosan egy bizonyos irnyba halad gyakorlatok, balra, jobbra, felfel, lefel. A ritmika, a tnc, mozgsi jtkok, utnz gyakorlatok sznesthetik a motorikus gyakorlatokat.
A diszgrfis gyermekek rsa
Az rshoz szksges kszsgek hinyban a gyermek gondokkal kzd. Nem tudja lemsolni a kvnt formt (betelem, bet), ellenkez irnyba, fordtva rja, nem tudja a vonalakat keresztezni. Kptelen a szablyos forma kvetsre, nem tallja a megfelel vonalkzt (nem veszi szre, hogy az egyik vonal vastagabb). Nem tudja megjegyezni a bet formjt, kapcsoldst, a betk sorrendjt felcserli.
Memriaproblma esetn diktls utn kptelen felidzni a betket, illetve a betk szavakban lv sorrendjt, betkihagyssal vagy betoldssal r. A hallsi s ltsi szlels problmi miatt rosszul kapcsolja a betket (fnt vagy lent kts, o-a -), kezeteket nem rzkel, nem hasznlja az idtartam szablyait, rvid-hossz magnhangzk (pont vagy vessz), mssalhangzk (kettzs).
Magasabb vfolyamon a tanul rsa annyira elnagyolt, felismerhetetlen, olvashatatlan, hogy joggal mondjk r a „macskakapars” jelzt.
Az rskszsg fejlesztse
A diszgrfis gyermekek rst nem lehet csak msolssal korriglni. Fontos a diktls, melynek sokig nagyon egyszer szinten kell mozognia: betk, sztagok s rvid szavak tollbamondsval, a betformk, kapcsolsok alapos megfigyeltetsvel, emlkezetbe vssvel. Ksbb hasznosak a kpekrl trtn sz ill. mondatfogalmazsok, mondatbefejezsek.
A helyesrsi kszsg fejlesztse
A helyesrsi hibk vonatkozsban a magnhangzk s mssalhangzk idtartama, a szavak egybe- s klnrsa, zngs-zngtlen prok (p-b t-d ty-gy k-g sz-z s-zs f-v) lersa tern a legmakacsabbak a tvesztsek. Ezek az akusztikus figyelem, differencil kpessg s emlkezet, az alaktagols, ritmus (hangokat, sztaghatrokat nem hallja) hibira utal jelek. Fontos a kpessgfejleszts!
Gyakori hibk a toldalkok helytelen alkalmazsa, elhagysa is. Nagyfok figyelmet kell szentelnnk a mondatok helyesrsnak, hiszen a diszgrfis gyerekek figyelmen kvl hagyjk a mondatkezd nagybetket, s a mondatvgi rsjeleket. Rendszerint tvesztenek a „Mskpp halljuk, mskpp rjuk” tpus feladatokban, valamint a ’j’ ktfle jellsnl, utbbinl nagy szksg van az emlkez-tehetsgre.
A fogalmazsi kszsget rontja a rossz szvegemlkezet. A beszdkszsg, a szkincs fejlesztsvel prhuzamosan mindig le is kell rattatnunk a gyjttt szavakat (azonos mondatrszek, szfajok gyjtse kpekrl, krdsek segtsgvel, rokonrtelm szavak, ellenttek gyjtse, ffogalom al rendelsek, csoportostsok). Mondatokat, szveget alkottatunk esemnykpekrl.
A Varzsbet fejleszti a helyesrst
A programcsald segti a helyesrsi nehzsgekkel kzd gyermekeket. A sztagolst, a mondatok szavakra tagolst, a helyes kezethasznlatot mind-mind lehet vele gyakorolni.
A betk elmlytstl a szalkotsokig, sszeolvassig, az olvass tempjnak fejlesztsig sokfle lehetsg ll a gyermekek szmra. A szkincs bvtsre, a vizulis szlels, differencils, memria fejlesztsre szmtalan feladattpus tallhat a programban. Mindig j, mindig ms a feladat, sznesek, ltvnyosak a kpei. beren tartja a figyelmet jutalmaz rendszere.
Az idtartamok, a helyesrs alkalmazsnak gyakorlsra a Varzsbet tbbfle lehetsget knl a gyermekeknek. Elgondolkodhatnak, jtszadozhatnak a helyesrssal pl. a Hibajavts, Dyslex s az kezetek cm feladatokban. A helyes vlaszokat megjutalmazza a program, gy sztnzi a gyerekeket az nellenrzsre, a hibk kijavtsra.
Jtktlet
Pozitrk utnzsa
Aranyos kis dalos utnzjtkokat ajnlank.
A dalocska szvege: „ronnak volt ht fia, ht fia, ht fia volt ronnak. Soha mst nem tettek, csak mindig gy tettek…”s itt a vezet mutat egy figurt, amit a tbbieknek utnozniuk kell. Ez lehet fl lbon ugrls, keresztbe tett lbbal ugrls, guggolgats, szamrfl mutogats, fej, kz, lbrzs, stb.
Egy msik taln ismert dalocska: „Elre a jobb kezed, utna htra, elre a jobb kezed, utna rzzad, utna ugi-bugi, utna forgs, tapsolj egyet pajts!” s ezt is lehet folytatni a msik kz, majd a lb, fl, s akr brmely pros testrsz felsorlsval, kivl a jobb s baloldal gyakorlsra.
Amit az n kis tantvnyaim nagyon szeretnek: „Billegesd az ujjad, billegesd az ujjad, billegesd az ujjad, s mr megynk is tovbb! Msikat is hozz… Karodat is hozz… Msikat is hozz… Lbadat is hozz… Msikat is hozz… Fejedet is hozz… s mr nem megynk tovbb.”
Nagyokat kacagnak egyms mozdulatain, de fknt rajtam, ahogy egytt mozgok velk.
J mkzst, mozgsgyakorlatokat kvnok!
Iskola-elkszts jtkosan
A nagycsoportos vodai foglalkozsok felksztik a gyermekeket az iskolra. Akinek nem elg a csoportos tevkenysg, aki tbb odafigyelst, egyni bnsmdot ignyel, hogy kellkppen fejldni tudjon, annak ajnlott klnfoglalkozsokon is rszt venni, illetve otthon is rdemes odafigyelni a jtkra.
Tri tjkozds fejlesztse
Az els osztlyos gyermekeknek tisztban kell lennik a jobb s a bal, valamint az alatt, fltt, kztt, mgtt, mellett, eltt viszonyfogalmakkal. Ezeket ismernik kell a sajt testkn, a trben elhelyezett a trgyak esetben, s skban a feladatlapokon is.
Tri tjkozds fejlesztse sajt testen, sajt testbl kiindulva
A gyerekeknek elszr sajt testhatraikkal, sajt testrszeikkel kell tisztban lennik ahhoz, hogy megrtsk a jobb-bal irnyokat, s azt papron (skban) is felismerjk s alkalmazzk.
Ezt leginkbb mozgsos jtkokkal fejleszthetjk. Jtsszunk a testrszeik (fej, nyak, vll, trzs, ht, has, mell, derk, lbak-karok, majd ksbb: csukl, knyk, tenyr, kzfej, trd, comb, boka, sarok, talp) utastsra trtn megmutatsval, majd fordtsuk meg a jtkot, mi mutassunk r, s a gyermek nevezze meg elszr sajt testn, majd ms testn is a rszeket.
Ezutn kvetkezik a sajt testbl kiindulva a tri irnyok fejlesztse kezdetben csak az alatt, fltt, mgtt, kztt s a mellett irnyokat gyakoroljuk. Pl. Nzz felfel, fordulj gyorsan a htad mg, nzz a lbad el!
Hasznlhatunk labdt is: Emeld a labdt a fejed fl, add t a labdt egyik kezedbl a msikba, tedd a labdt a kt sszezrt sarkad mg, bokd el, tedd a labdt az egyik majd a msik vlladra, llj terpeszbe, tedd a labdt a kt lbad kz, trden menj gy vgig, hogy a labdt e fejed fltt tartod, s mindkt kezeddel fogod!
Amg mg nem ismerik fel biztosan melyik a jobb-bal kezk, addig a jobb kezket megjellhetjk egy kis szalaggal, vagy a bal kezk fejre egy kis szvecskt rajzolunk.
Tri tjkozds fejlesztse a trben kis trgyakkal
Ebben a szakaszban a sajt testbl indulunk ki, majd elvonatkoztatunk, s kis trgyakat viszonytunk egymshoz. Kezdetben hasznljuk itt is mg a kis szalagot vagy a szvecskt.
Elszr sajt testkn kell a jobb-bal irnyokat felismerni. Olyan feladatokat adhatunk, hogy emeld fel a bal kezed, mutasd meg a jobb lbad, fogd meg a bal kezeddel a jobb bokdat, vedd a labdt a jobb kezedbe, tedd a labdt magad mell a fldre a bal kezed felli oldalra! Nagyon sokat segt a szalag (szvecske) hasznlata abban is, hogy felismerjk trsaik jobb-bal kezt, akkor is, ha egyms mellett llnak, akkor is, ha szemben vannak egymssal. (Az a kisgyermek, aki, ha az desanyja lel vele szembe, s megkri arra, hogy mutassa meg elbb melyik a sajt jobb keze, majd melyik a vele szemben l desanya jobb keze, s hatrozottan rmutat, az a kisgyermek mr kialakult testsmval, biztos tri tjkozdssal rendelkezik. Termszetesen egy hossz folyamat eredmnye, s az iskolskor kezdetre kell kialakulnia.
A kvetkez lps, mikor mr egy kisaut, vagy egy baba lesz a kiindulpont, s ehhez viszonytva kell kis korongokat, golycskkat pakolni: Tedd az aut el a golyt, tedd az autra a golyt, tedd az aut fl a levegbe a golyt, tedd az autt kt goly kz, tedd az aut mell a bal oldalra (a bal kezed felli oldalra, melyik is a bal kezed?) a golyt!.. Ksbb mr ezekre a segtsgekre (fl a levegbe, melyik is a bal kezed) mr nem lesz szksg. Mindig krdezznk vissza a jtkos fejleszts sorn a gyerekektl: Hov tetted a golyt? Hol van goly? Vedd el onnan a golyt! Honnan vetted el a golyt? Ez a foglalkozsnak egy nagyon fontos rsze, mellyel gyakoroltatunk, ellenrznk, s gyakoroljuk a nyelvtanilag helyes kifejezseket.
Tri irnyok felismerse a skban
Ez a fejleszts utols, legelvontabb szakasza. Ahhoz, hogy a b-d, p-b betket, a 6-9 szmokat meg tudjk a gyerekek egymstl klnbztetni, hogy rs kzben kpesek legyenek a vonalkzben tjkozdni, tisztban kell lennik a papron is a tri irnyokkal.
Rajzos szinten trtnik a fejleszts: Rajzolj a lap kzepre egy hzat, a hz fl (pontosan a hz teteje fl) egy napot, a hz mell jobb oldalra, (jobb kezed felli oldalra) egy szl virgot, a hz al fvet, a napocska mell, baloldalra egy felht! Ennek a rajzolsnak termszetesen szmtalan vltozata lehetsges. Egszen odig el tudunk jutni a gyerekekkel, hogy kpesek lesznek egy rlapon felismerni azt, hogy hol van a kzepe, a bal als-jobb fels sarka!
A balrl-jobbra val haladsi irny kialaktsa
Amikor olvasunk, amikor runk, akkor balrl haladunk jobbra. Olvassi, rsi problmk irnytvesztsbl is addhatnak. Ilyenkor elfordulhat, hogy gyermeknk azt olvassa a kp helyett, hogy pk, l helyett l.
Ezrt nagyon fontos, hogy nagycsoportban figyelmet fordtsunk a balrl-jobbra val haladsi irny kialaktsra, megtantsuk a gyermekeknek, hol kezddik-vgzdik a sor, mi a sor eleje, kzepe, vge.
“Sorolvasssal”: Az asztalon klnbz trgyakat helyeznk el egy sorba, s megkrjk, hogy az elejtl a vgig (ezt kzmozdulattal is segtjk, rmutatunk az elsre, s vgighzzuk keznket az egsz soron, az utolsnl is megllunk egy pillanatra) mondja el, miket raktunk le sorba egyms utn. Kezdetben krhetjk, hogy ahogy halad, mindegyikre mutasson r. gy rgztjk nla a haladsi irnyt.
Sorkirakssal: Tbb kis trgyat odaksztnk az asztalra, s arra krjk, rakja ket gy sorba, ahogyan mondjuk: Els legyen, a sor elejn lljon a kk goly, utna a bka, stb. a vgn a kacsa. (Ne emlkezetbl kelljen kirakni, hanem folyamatosan rakhassa, mg mondjuk.) “Olvasd el”, hogyan raktad ket egyms utn! Melyikkel kezdted? Melyik kvetkezik utna? Melyik az utols, a sor vgn ll? Nzd csak meg az egeret! Mutass r! Mi jn az egr utn? Nzd mg mindig az egeret! Mi van az egr eltt? A bka mi utn kvetkezik? Keresd meg a nyuszit! Melyik kt jtk kztt van a nyuszi? (Apr figurk, kis jtkok nagyon jl hasznlhatak.)
Kpkiraks, kpolvass
Ugyanazokat a jtkokat vgigjtszhatjuk kis kpecskkkel is, mint amiket a trgyakkal, a lnyeg a balrl jobbra trtn kpek egyms utni megnevezse.
Ha tbb sorba rakjuk a kpeket, gyeljnk, hogy mindig visszatrjen a kz a sor elejre, baloldalra. Nehogy a sor vgn visszaforduljon a gyermek, s visszafel olvasson.
Szmllssal: Korongokat rakunk sorba, s megkrjk, hogy szmolja meg. Nem mutatjuk, csak megkrjk, hogy kezdje az elejn. Itt mr alkalmaznia kell a balrl-jobbra val haladsi irnyt. Ezt a fajta feladatot felhasznlhatjuk a sorszmnevek gyakorlsra is: Mutasd meg melyik az els? Az utols hnyadik a sorban? Eleinte kzsen szmoljunk, gy tantsuk meg neki a sorszmneveket: Gyere, keressk meg egytt melyik az tdik! (Eleinte csak 6-8 korong legyen sszesen a sorban.)
”Fessk egytt a kertst!”: Nagyon jl hasznlhatak az rszer boltokban kaphat sznes plcikk. Elkezdek egy mintt: piros-kk, piros-kk, piros-kk, s megkrem, folytassa tovbb, most mr neki kell e minta szerint tovbb festenie a kertst! Nehezthetjk gy is, hogy hrom szn vltakozik, illetve kt egyforma, s egy msik szn. Miutn kirakta, olvassa el a sort, majd krdezzk meg tle melyik az els, az utols, mi jn a piros utn, mi van a zld eltt, mi van a kk s a srga kztt, stb.
Rajzoljunk sort! Elrajzolok egy sormintt (kocka-hromszg, vagy virg-gomba-nap, s ezeket kell neki folytatnia tovbb. Itt gyakoroltathatjuk a folyamatos haladsi irnyt oly mdon is, hogy mikor a sor vgre r, akkor a kvetkez sort is a bal szln kell neki kezdenie, s gy kell majd szveget is olvasni!
Irnygyakorlatok a Varzsbetvel
Mint mr emltettem, az olvass, szmols helyes irnynak kialaktshoz a gyermeknek fontos tudnia, hogy a lapon hol van a fnt, lent, bal, jobb irny. Sajnos a diszlexis problmkkal kszkd gyerekek az iskolskor kezdetre mg nem tudjk kszsgszinten alkalmazni ezeket. A Varzsbet Trkpsz, Szlnc, Hol van? Merre mutat? cm feladatai segtenek jtkosan elsajttani, elmlyteni a skbeli irnyokat. Nagy segtsget nyjt az irnytvesztssel kszkd diszlexis gyermeknek nsegt mdon fejldni, a jutalmazssal kitartsra, szrevtlen tanulsra sztnz.
A programcsald Bbel tagja segti a helyesrsi nehzsgekkel kzd gyermekeket. A sztagolst, a mondatok szavakra tagolst, a helyes kezethasznlatot mind-mind lehet vele gyakorolni.
A fejleszt foglalkozsokat is ki lehet egszteni a program nyjtotta vltozatos szanyag segtsgvel. Ha pp a magnhangzk idtartamt gyakoroljuk a foglalkozsokon, akkor a szbeli, tapssal ksrt titkos nyelven eljtszott bevezet utn megoldhatunk kezetptl feladatokat papron is, de a szmtgpes programmal is. Ez utbbi elnye a szinte vgtelen varici, s a gp ellenrz funkcija. Ha hibsan tette a szra a gyermek az kezetet, nem lp tovbb, javtsa ktelez, nem lehet tsiklani a kvetkez szra, csak a helyes megoldst kveten. A munkafzetben vagy a papron, amit maga tltget a gyermek, gond nlkl tovbblp a hibs feladaton, szre sem veszi, hogy hibzott. Ha a javtst nem kzsen vgzik a fejlesztvel, akkor abbl a gyermek szinte semmit sem tanul. A Varzsbetvel tbbszr prblkozhat, illetve a kpre kattintva elolvashatja a helyesen rt szt, amit aztn mr is el tud ltni a megfelel kezettel. A magnhangzk helyesrsnak gyakorlsra az kezetptl jtk az egyik legalkalmasabb eszkz.
Jtktlet
Kp-szolvass balrl-jobbra, klnbz irnyokban, s szvillm kicsit mskpp
Az albbi jtkot ovisok kpekkel, iskolsok szavakkal jtszhatjk. Az n tantvnyaim imdjk.
A gyerekek el tesznk egy paprlapon tblzatosan elrendezett kpeket vagy szavakat. Elszr soronknt balrl jobbra haladva megnevezzk, elolvassuk az sszes kpet, szt. Ezutn a gyermekek az ujjukat a bal fels sarokban lv ablakhoz helyezik, s megnevezik az ott lv kpet vagy szt. Egyms utn, sorban fognak olvasni, n mondom az olvass irnyt. Olvasd el az alatta lvt, kvetkez olvas a jobbra, aztn az alatta, balra, fltte lvt, s gy haladunk az ltalam bemondott irnyoknak megfelelen ssze-vissza a paprlapon, mg vissza nem terelem ket a legels brhoz, szhoz.
Iskolsoknl nagyszer gyakorlsi lehetsg betdifferencilsokra is, olyan szavakat runk fel, amelyek knnyen tveszthet betkbl llnak.
A szvillm egy versenyfeladat, pontgyjt jtk. ra vgi levezet jtknak kivl. A laprl mondok egy szt, amelyikk a leghamarabb rbk, s mondja, hogy: „Itt van!”, az kap korongot. A jtk vgn megszmoljuk, ki volt a leggyesebb sztall. Egy minta szkszletet elksztettnk nnek. A pdf formtum jtkot innen tltheti le: http://www.varazsbetu.hu/betudiffpdf.htm
A szmolsi zavar, diszkalkulia
A matematikai, szmolsi kpessgek zavara egy sszetett tnetegyttes. Sok-sok kpessg gyengesge, hinya idzi el. Gyakran jr egytt az olvass-rs terletn mutatkoz zavarokkal. A slyos diszkalkulis tnetek kre kiegszlhet a beszd- s nyelvfejlds zavaraival is.
Az rzkels-szlels folyamatnak srlse
Az akusztikus rzkels zavara okozhatja a 6-7, 7-4 szmnevek sszetvesztst, a zngs-zngtlen hangok, vagy a rvid-hossz mssalhangzk megklnbztetsnek nehzsgt.
A ltsi rzkels zavara a 6-9 szmjegyek keveredst, az olvassban a p-b-d betk helytelen felismerst idzheti el.
A ltsi szlels, a tri, skbeli tjkozds zavara miatt sszetvesztheti a nagy rott E bett s a 3-as szmjegyet, az olvassban gyenge tanul a nyomtatott kisbetket csereberlheti, ilyen a t-f betk. Hibs lehet a szmok s mveletek elhelyezse a ngyzethls fzetben.
A mozgsfejlds zavarai
Egyarnt megfigyelhet rszkpessg-gyenge gyerekeknl a nagymozgsok gyetlensge, valamint a finommozgs alacsonyabb szintje. Ebbl addan a szmjegyrs s a betrs is rendezetlen, csnya.
A mozgs-beszd sszehangolt mkdsnek fejletlensge miatt a megszmlls s a sztagols neheztett.
A jobb s baloldal sszekeveredik. Hossz ideig nem tisztzott, hogy jobb vagy balkezes-e a gyermek, gyakran vltogatja a kezt a ceruzafogsnl.
A figyelem, emlkezet, gondolkods gyengesgei
A diszkalkulis, diszlexis gyerekek figyelme sztszrt, rvid ideig kpes koncentrlni, figyelemmegosztsa alacsony szint, fradkony.
Az emlkezeti funkcik hallsi s ltsi szinten is fejlesztsre szorulnak. Az emlkezs srlse miatt egy kt-hrom mondatbl ll mesre val visszaemlkezs is nehzsget okozhat, illetve a matematikban a szveges feladatokban lv adatok vagy egy kplet, megoldsi menet megjegyzse sem lehetsges.
A rvid tv emlkezet hinyossgai miatt egy rsbeli mveletvgzskor a maradk fejben tartsa lehetetlen feladat a gyermek szmra. (Az ujjn mutathatja, vagy lejegyezheti korrekciknt)
Az utnmond emlkezet srlsekor a diszkalkulis gyermek kt szmot sem kpes visszamondani. Ha a sorozat, a rendezs kpessge rintett, akkor a szmsorok kpzse (nvekv, cskken), akr egyesvel szmlls is gondot okozhat, olvassnl a betsorrend megtartsa, felidzse neheztett.
Az egyes szmolsi lpsek megtartsra pldul a tzes tlpses sszeadsnl lenne nagy szksg. A sorrendisg kpessge a szmegyenesen val tjkozdshoz, a szmszomszdok ismerethez elengedhetetlen. Olvass-rsnl a hangok-betk sorrendje is szigoran meghatrozott. Szmok, betk kihagysa, felcserlse, megfordtsai fordulnak el hibs mkds esetn.
A gondolkodst vizsglva azt tapasztaljuk, hogy neheztett a fogalmak kialakulsa, a szimblumok felismerse, tartalmi azonostsa, az elvonatkoztats folyamata. Nehzsget okoz a gyermek szmra egy szmjegy, egy matematikai jel, egy bet, illetve egy kezeti jel azonostsa.
Az analzis-szintzis gondolkodsi mveletnek srlsekor egy egyszer, lert sszeads elvgzse is nehz, mert a szmokat szmjegyekre kell bontani, mveleti jeleket kell megllaptani, majd szintzissel a mveleti irnyt, szmolsi technikt kijellni.
Olvassnl ugyanakkor problmt okoz a sztagokra, hangokra bonts, illetve ezek sszeillesztse.
Az analgis gondolkods minden tantsi-tanulsi folyamathoz nlklzhetetlen. Nlkle nincs szablyalkots, matematikai s nyelvtani egyarnt.