Ha gy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lv anyagokat szvesen megosztand velnk, akor prbld meg a megfelel modulba feltlteni. Ha nem sikerl, kld el mail cmemre!
Sajnos kpeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elkldd, akkor azt is felteszem!
Mrti
Mail:
Tancs regisztrcihoz:
- egyedi felhasznl nevet vlassz!
- vrd meg a visszaigazol mailt
- ha nem sikerl belpned krj jelszemlkeztett
- nem n intzem, tlem fggetlenl mkdik
- jra prbld meg
Gyjtsn ssze rvid, rdekes, mks szavakat: pl: Marci, Berci, Karcsi, Tercsi, Ancsa, Jancsi, Bence Jenci, Ince, Vince, Lonci, Manci. De autmrkk felsorolsa is megteszi, ha mssal nem tudja rvenni gyermekt a gyakorlsra: Olvassa fel a 6-8 szbl ll szlncot s krje, hogy ismtelje el sorban, amit hallott. Ha jl megy, jhet a hosszabb lnc, ha tveszt, rvidtsen.
Szorztbls memria - sszekti a kellemeset a hasznossal.
Tltse le s nyomtassa ki ezt a lapot, s ragassza r egy kemnyebb paprra (hogy ne legyen tltsz). n le is szoktam laminlni, gy tartsabb. Vgja szt gy, hogy a mvelet s a kp legyen az egyik krtyn (1*6 mellette a pad kpe), a msik krtyn pedig az eredmny s a rm (6 - a parkban van egy pad) szerepeljen. gy 20 db krtyt kap. Keverje ssze, s kppel lefordtva tegye az sszes kpet az asztalra - valamilyen rendszer szerint (pl. 5*4-es sorokban). A krtykat prosval lehet felfordtani, gy kell megtallnia az sszetartoz prokat. A jtk addig tart, mg az sszes prt meg nem talltk.
J jtkot, kellemes egyttltet kvnok!
Azonos? Klnbz? Mirt fontos ez?!
Az azonossgok s klnbzsgek, az apr eltrsek felismerse a sikeres tanuls alapfelttele, klnsen az rs s olvass elsajttshoz nlklzhetetlen.
Az olvass tantsban az p, j lts elengedhetetlen felttel. Mivel az emberi tanuls nagy rszben a vizualitsra pl, e terlet fejlettsge kihat ms szellemi funkcikra is, s vgs soron a tanuls eredmnyessgt is jelentsen befolysolja.
Mirt kezelik az olvasstantst kiemelt fontossggal?
A tt nem csupn az, hogy v vgre megtanul-e a kis elss jl olvasni, vagy sem. (Br ez sem elhanyagolhat tnyez.) Ennl is fontosabb azonban az az rzs, amely a gyermek s az olvass kztt kialakul. Az olvassbl szrmaz sikerlmny felttele a ksbbi j tanulmnyi eredmnyeknek. Az olvassi igny kialakulsa teszi majd lehetv a tanuls nll formjt, amikor gyermeke sajt rdekldsnek, kvncsisgnak kielgtsre fog knyvet. Az els osztlyban mg nem igazn beszlhetnk az olvass szeretetrl, hiszen a a gyerekek tbbsgnek tudsa ezt mg nem teszi lehetv. Az olvass megkedveltetse a ksbbi vek feladata, els osztlyban a biztos alapok leraksa a cl.
Mi az olvass?
Az olvass megtanulsa tulajdonkppen egy jelrendszer megismersre pl, melynek elemei a betk, a hangok rott formi. A magyar abc 44 betje kzl szinte valamennyit aktvan hasznljuk a mindennapi letben. Nem knny ennyi bet felismerse, hangoztatsa, sszeolvassa. Az olvassnak alapfelttele a tiszta lts s az agy pontos, hibtlan mkdse, ami a jelrendszer felfogsbl, a memorizlsbl s az elhvsbl ll. Az olvasstants els lpse a betk megtantsa.
Milyen felttelei vannak a betk eredmnyes elsajttsnak?
Az p, megfelel rzkszervi mkds elengedhetetlen felttel. Ez biztostja ugyanis, hogy gyermeke el tudja sajttani a sorolvasshoz igazod egyenletes szemmozgst. Az olvass sikere a koncentrcin is mlik, olvass kzben ugyanis elkalandozhat a figyelem, ha az olvasott szveg nehz s rdektelen. Fontos tudnia, hogy a sznes brkra, kpekre, betkre jobban felfigyelnek a gyerekek. Az tlagostl eltr, vltozatos megjelentssel, jtkossggal, tletessggel a figyelem fennmaradst, tartssgt is biztosthatjuk.
A lts terletn jelentkez olvassi zavar fejlesztse
Azonossgok-klnbzsgek felismertetse
vodskortl lehet jtszani olyan jtkokat, melyek az azonossgokon, klnbzsgeken alapulnak. Ilyen pldul a gyngyfzs. Fzzn egy nyaklncot, mely klnbz szn golycskkbl ll, majd krje meg gyermekt, hogy ksztsen pontosan ugyanilyen lncot.
De ugyanezt a clt szolgljk - a szinte valamennyi gyermekjsgban megtallhat - "Keresd meg az 5 eltrst a kt kp kztt!" tpus rejtvnyek.
Gondjai vannak gyermeknek az egyes betk vagy szavak felismersvel?
Ez az n. Gestalt-lts, az alakszervezsi folyamat fejletlensgeibl addhat. Ezt fejlesztheti sszeraks-sztszedhets jtkokkal, mint pldul a kiraks kockk, vagy a puzzle-k. De kszthet hinyos rajzot is, gyermeke pedig rajzolja meg a hinyz rszeket.
Nem ismeri fel gyermeke a mr megtanult betket, szavakat, ha azok ms nagysgak vagy sznek?
Ez az alak- s formallandsg fejletlensgeibl addik. Ilyenkor nagyon hatkony, ha klnbz formkat (pl. hromszg) jrssal, futssal alaktanak ki. Rajzoljk a padlra az alakzatot (n szigetelszalaggal szoktam - tarts is s knnyen visszaszedhet, ha mr nincs szksg r), s mozogjk krbe. Ezutn kvetkezzk trgyak vlogatsa forma alapjn - pl. gyermeke vlogassa ki a logikai kszletbl a hromszgeket.
A betk, sztagok felcserlse, olvassban a szkz, rsban a szkz s a sorkz be nem tartsa a trszlels hinyossgaibl, a trbeli sszefggsek felfogsi nehzsgeibl addnak. Ilyenkor sokat segthet mozgsos jtkok, versek, mondkk lejtszsa. Pl.: "Elttem van szak, htam mgtt dl, balra a nap nyugszik, jobbrl pedig kl."
A d-b, d-p, betk gyakori sszetvesztse, a vzszintes-fggleges irny felcserlse, betk, szmok fordtott rsa, a visszafel olvasva is rtelmes szavak felcserlse (pl.: lt - tl) az irnytvesztsbl ered. Ebben az esetben nagyon fontos az irnyok tudatostsa. ptsenek kockkbl pldul egy hzat, mell egy ft. Hurkaplcra pedig ragasszanak paprbl egy kismadarat. Adjon utastsokat a kismadrnak (pl. Replj kismadr a hz el! - mg, fl, jobb oldalra, bal oldalra, a hz s a fa kz, a fa al... stb.), s gyermeke - aki a kismadr - hajtsa vgre.
A ltsi szlels fejlesztse a Varzsbet segtsgvel
Egyrtelm, hogy a ltssal szerzett informciknak milyen nagy jelentsgk van az olvass elsajttsban. A Varzsbet Dyslex jtka teljes egszben ennek a problmnak a kikszblsre kszlt. Az olvassi feladatokat a tantvnyaim sokkal szvesebben vgzik gy, mint amikor feladatlapon kapjk az olvassorokat. Specilisan, egynre szabottan kszlhetnek a gyakorlatok, hiszen be lehet lltani a szkszletet (mely betk kerljenek gyakorlsra), a fokozatot (az alacsonyabb betszmtl a nagyobb betszmig 9 fokozat ll rendelkezsre), st mg a bettpust is (vannak gyerekek, akik nmely bettpus olvassval knnyebben megbirkznak - s ha ezzel mr jl megy a gyakorlat, rtrhetnek a nehezebb tpus betk olvassra. St! Az elolvasott feladatlapokat ki is nyomtathatjk, gy ssze is lehet gyjteni egy mappban, s a mappnak nevet adni: Ezt mr el tudom olvasni.
Jtktlet otthonra
Irny-trsas
Most egy trsasjtkot ksztettnk nknek. Tltse le a jtktblt innen, majd nyomtassa ki, s ragassza fel egy kartonra. Szksg lesz mg bbukra s dobkockra.
A jtk menete: A kzps jtkmezn kell vezetni a bbukat a dobkocka szmnak megfelelen (ki mennyit dob, annyit lp elre). Ha egy mezre lpett, nzze meg, milyen formn ll. A kt oldals oszlopban keresse meg ugyanezt a jelet, nevezze meg a mellette lv kpet.
Kellemes egyttltet, j jtkot kvnok!
A tjkozds fontossga
Az iskolai kudarcokhoz vezet tanulsi nehzsgeket egyre nagyobb biztonsggal ismerik fel a pedaggusok. A tapasztalatok szerint az iskolai tanulst nehezt problmk korai jelei mr vodskorban is megmutatkoznak. Ezrt nagyon fontos a korai felismers, s ebben n is dnt szerepet jtszhat. Ma a tri tjkozds fejlesztsrl tudhat meg hasznos informcikat.
A dominancirl
A vilgon minden tizedik ember balkezes, ezen bell a frfiak arnya msflszerese a nknek.
A balkezessg a rgebbi korokban olyannyira htrnynak szmtott, hogy kirekeszts, vagy szlssges esetben akr mglyahall is jrt rte. Mivel a kzfelfogs toknak titullta, a gyerekek tiszttalan kezt htraktttk, gy knyszertve ket a jobb kz hasznlatra.
Pszicholgusok mr rgen rmutattak az tszoktats kros hatsaira, s szerencsre napjainkban vgre ez a jellemz llspont; aki balkezesnek szletett, az ma mr nyugodt szvvel maradhat balkezes, mindenfle negatv megklnbztets nlkl.
A jobb- vagy balkezessg anatmiai (orvosi) magyarzata: a kt agyflteke eltr dominancijn alapul: balkezesek esetben a jobb, mg a jobbkezeseknl a bal agyflteke az uralkod. Ezrt veszlyes az tszoktats, hiszen felbortja az eredeti dominancia-viszonyokat.
A jobb- vagy balkezessg nem jelent minsgi klnbsget a mindennapi letben: a balkezesek semmivel sem gyetlenebbek dominns (uralkod) kezkkel, s a ktbalkezes jelznek is csak annyiban van rtelme, hogy a rjuk knyszertett, jobbkezes vilgban, a jobb kzre igaztott trgyakkal valban bizonytalanabb benyomst kelthetnek.
A knyszeres tszoktats kimerltsget, rzelmi s beszdzavarokat okozhat, srl a gyermek trrzkel kpessge, fokozdik agresszivitsa, cskken az nbizalma!
A tanuls folyamatt a keresztezett dominancia neheztheti (pl. jobb kezes, bal szemes). Ugyanis a sajt testen val tjkozds gy problmss vlhat, pedig ez kpezi az alapjt a trbeli s idbeli tjkozdsnak, az irnyok skbeli szlelsnek.
Testsma
A tanulsi zavar gyakori tnete a bizonytalan testsma. Honnan ismerheti fel, hogy gyermeknek nincs megfelel kpe sajt testrl? Figyelje meg, hogy hogyan tud tjkozdni a testn! Tudja-e a bal lbt keresztezni a jobb fltt? Az ilyen problmval kzd gyermekek nem tudjk, milyen a karkulcsols, nem tudjk htukat homortani, dombortani.
Az olvassi problmk htterben gyakran a tri tjkozds zavara ll. A tri tjkozdsban pedig a sajt test a kiindulpont, a gyermek sajt trbeli helyzetnek tudatostsa teszi lehetv a fent-lent, jobb-bal irnyok megklnbztetst. Amennyiben ebben zavar keletkezik, nemcsak az olvassban, rsban jelentkezhetnek problmk, hanem a szmolsi mveletek elsajttsa is nehzsgbe tkzhet. Hiszen a gyerek szmols kzben irnyt tveszthet, s gy a vgeredmny mr nem lesz helyes.
A testsma fejlesztsnek els lpse az nmegfigyels. Ezeket a gyakorlatokat mr egsz korn el lehet kezdeni. Sok jtkot jtszhatnak a tkr eltt: pl. "Milyen vagyok?". Elszr a gyermek a sajt kls tulajdonsgait figyelje meg (hajszn, szemszn, nagysg), ezutn a ruhzatt. Majd a csald tbbi tagjt is vegyk szemgyre. Ha mr mindenki sorra kerlt, kezddhet a rendr jtk: adjon valakirl szemlylerst, s gyermeke ismerje fel, ki a keresett szemly. Ha kitallta, cserljenek szerepet. A jtk a megfigyelkpessg mellett a szkincset is fejleszti.
A ksbbiek folyamn megfigyelhetik az aprbb rszleteket is: mimikjukat, gesztusaikat. A mimikval a gyermekek megtanulhatjk alapvet rzelmek kifejezst (pl. szomorsg, vidmsg). Az arcjtkot lvezetesebb tehetik, ha szitucihoz kttten adjk el (pl.: ajndkot kap - rm, elveszett a jtk - szomorsg). Kpekrl is megprblhatjk felismerni az rzelmeket.
A testrszek funkcijnak tudatostsa
Az nmegfigyels utn kvetkezzk a testrszekhez kapcsold funkcik tudatostsa. Gyakran nzegetik a kzs fotkat? A gyermek nazonostsnak kialakulshoz ugyanis elengedhetetlenl fontos, hogy pontosan ismerje fel magt, tudatosuljanak benne a fejlds sorn vgbement vltozsok.
Nagyon fontos, hogy gyermeke tudatosan meglje testrszeinek ltezst, mozgst, szerept. Ezt segti, ha nyomatot ksztenek a csald minden tagjnak kezrl, lbrl. Ez is j alkalom a megfigyelsre, hiszen sszehasonlthatjk a lenyomatokat.
Nagyon szeretik tantvnyaim a testrszek tornja elnevezs jtkot: hajtsd elre a fejedet, emeld a karodat.. stb. De ugyanilyen npszer a mivel csinlom jtk: utnozzon egy egyszer testmozgst, s gyermeknek a feladata kitallni, hogy mit csinlt, s melyik testrszvel (pl. fogmoss - kz). A jtk kzben szrevtlenl gyarapodik gyermeknek a testrszekrl szerzett ismerete. Ha mr biztosan felismeri minden egyes testrszt, akkor gyakoroljk klnfle testhelyzetekben (hanyatt fekve, hason fekve, lve), vgl csukott szemmel is.
A koordinlt mozgs, valamint az egyensly fenntartsa szorosan kapcsoldik a testsma kialaktshoz. Elszr egyszerbb gyakorlatokat vgezzenek: pl. mrleglls - idre. rjk fl az eredmnyt, s msnap igyekezzen gyermeke egy kicsit tovbb megllni. Nehezthetik ms mdon is a feladatot: csukott szemmel is csinlja meg a gyakorlatot.
Ha ez mr nem okoz problmt gyermeknek, vgezzenek olyan egyenslyi gyakorlatokat, amelyek az egsz testet megmozgatjk. Gyakoroljk az egyenslyoz jrst: szigetel szalaggal hzzanak egy vonalat a padlra, s gyermeke prbljon gy vgighaladni rajta, hogy ne essk le rla. Amennyiben ezt mr nagyon gyesen tudja, neheztsk a feladatot: jrs kzben babzskot vigyen a fejn, ksbb pedig mg egy kanalat is a kezbe adhat, melyben egy tojs van.
Tri tjkozds fejlesztse
A biztosan kialakult testtudat a tri tjkozds alapja. A tri tjkozdsban ugyanis a sajt test a kiindulpont, gyermeknek sajt trbeli helyzetnek tudatostsa teszi lehetv a bal s jobb irnyok megklnbztetst. Nevezzk el a bal s jobb kezket. Mgpedig gy, hogy vgezzenek nhny guggolst a szobban - ettl felersdik a szvvers, s megrezheti gyermeke, hol is dobog a szve. gy teht a bal kz a szv keze. Majd jtsszk el a bemutatkozst, fogjanak kezet - gy lesz a jobb kz a bemutatkozs kz. Nevezzk meg, milyen trgyak vannak gyermeke bal oldaln, jobb oldaln.
Fontos, hogy a skban is jl tjkozdjon gyermeke. Ez segti el ugyanis, hogy az iskolai tanulmnyai sorn jl tjkozdjon a hrmas vonalkzben (elss, msodikos rsfzet ilyen vonalazs), ne tvessze ssze az egymstl csak irnykban klnbz betket: u-n, b-d-p .
Ennek egyik lehetsges mdja a tvirnyts jtk: az irnyt mondja a halads irnyt, az irnytott pedig teljesti az utastst. Pl. Lpj elre kettt! Jobbra egyet! stb. Ha a trben mr jl tjkozdik gyermeke, vegyenek el egy lapot, s rajzoljanak r egy virgot. Krje meg gyermekt, ha rajzoljon a virg fl egy pillangt, a jobb oldalra egy vzt, al egy pontot.
Ugyanezt a kpessget fejlesztheti azzal is, ha egy ngyzetrcsos paprra - kezdetben egyszer - formt rajzol X-ek segtsgvel, s megkri gyermekt, hogy msolja le ugyanezt. Aztn lehet egyre bonyolultabb, egyre absztraktabb formkkal prblkozni.
A tjkozds fejlesztse a Varzsbetvel
A skbeli tjkozdst kivlan lehet gyakorolni a "Merre mutat," nev jtkkal. Ennl a gyakorlatnl is be kell tartani azt a fontos szempontot, hogy az egyszerbbtl haladjanak a bonyolultabb fel. A belltsok menpontban elszr a fel-le irnyt gyakoroljk. Ha gyermeke sikeresen meg tudja klnbztetni ezeket, rtrhetnek a jobb - bal differencilsra. Ha ennek az ismerete is biztos, akkor btran nekivghatnak mind a ngy irny gyakorlsnak. Kell gyakorls, biztos tuds utn prblkozzanak meg a trkpsz nev programmal. Egy kis "autt" vezetve a trkpen meneklni kell a vontatk ell gy, hogy rmket kell gyjteni kzben. Az autt jobbra, balra, fel s le irnytva kell a pnztrba bedobni a zskmnyolt pnzt. Itt is tartsk be a fokozatossg elvt. A belltsok segtsgvel lehet egyszersteni a plyt, cskkenteni az ldzk szmt, sebessgt. Aztn aprnknt magasabb fokozatra kapcsolva egsz magas fokozatokig is el lehet jutni.
Jtktletek otthonra
Tltse le az albbi lapot innen s nyomtassa ki (Ha le tudja laminlni, tartsabb lesz). Szksg lesz mg korongokra is. (szmolkorongok 20-20 db) Kprabl
A jtkot ketten jtszhatjk: egyik a piros korong, msik a kk. A jtk mindig a start
mezıbıl indul. Itt kell „feltornyozni” egymsra a korongokat. A jtkosok felvltva adnak
utastst egymsnak, hogy merre, mennyit lpjen a msik (pl. jobb felsı sarok fel 3-at),
akinek oda kell lpnie, s meg kell neveznie a kpet (banda), nagyobbak le is rhatjk. Ha
helyesen oldotta meg a feladatot, rteheti a korongjt a kpre. A jtk addig tart, mg
valamennyi kpre korong nem kerl. Az gyız, akinek a jtk vgre tbb korongja lesz a
jtkmezın.
Fontos, hogy a tblnak ugyanazon az oldaln ljenek (teht mindenki elıtt egyenesen lljon
a START felirat)! Itt is fontos a fokozatossg: eleinte csak fel-le, majd jobbra-balra
lpegessenek, majd a jobb felsı, bal felsı, jobb als, bal als sarok fel. Vgl mr minden
irnyba gyakorolhatjk.
Nehezts: A tbla klnbzı oldalain foglaljanak helyet a jtkosok, gy mindenkinek
mshol lesz a fent s lent, a jobb s a bal!
Tartalmas egyttltet, j jtkot kvnok az egsz csaldnak!