mindenovi
mindenovi

 

 

 


 

 

 

 

  

 

 

 Ha gy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lv anyagokat szvesen megosztand velnk, akor prbld meg a megfelel modulba feltlteni. Ha nem sikerl, kld el mail cmemre!

Sajnos kpeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elkldd, akkor azt is felteszem! 

 Mrti

 

Mail: 

 

 Tancs regisztrcihoz:
- egyedi felhasznl nevet vlassz! 
- vrd meg a visszaigazol mailt
- ha nem sikerl belpned krj jelszemlkeztett
- nem n intzem, tlem fggetlenl mkdik 
- jra prbld meg

 

 

 

 

 

 

Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Beszlgessnk
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 

 

 

Ennyien jrtak itt
Induls: 2008-07-23
 

Szvgyem:

n is rintett vagyok

Figyelj rjuk!!!!

 


 

 

 

 

Hasznos oldalak
 

 

 

 

Ha tetszik, tedd ki honlapodra!

 

 



     

 

Integrlt nevels
Integrlt nevels : Diszlexia /12

Diszlexia /12

  2009.08.17. 11:47


Szlnc:

Gyjtsn ssze rvid, rdekes, mks szavakat: pl: Marci, Berci, Karcsi, Tercsi, Ancsa, Jancsi, Bence Jenci, Ince, Vince, Lonci, Manci. De autmrkk felsorolsa is megteszi, ha mssal nem tudja rvenni gyermekt a gyakorlsra: Olvassa fel a 6-8 szbl ll szlncot s krje, hogy ismtelje el sorban, amit hallott. Ha jl megy, jhet a hosszabb lnc, ha tveszt, rvidtsen.

Szorztbls memria - sszekti a kellemeset a hasznossal.

Tltse le s nyomtassa ki ezt a lapot, s ragassza r egy kemnyebb paprra (hogy ne legyen tltsz). n le is szoktam laminlni, gy tartsabb. Vgja szt gy, hogy a mvelet s a kp legyen az egyik krtyn (1*6 mellette a pad kpe), a msik krtyn pedig az eredmny s a rm (6 - a parkban van egy pad) szerepeljen. gy 20 db krtyt kap. Keverje ssze, s kppel lefordtva tegye az sszes kpet az asztalra - valamilyen rendszer szerint (pl. 5*4-es sorokban). A krtykat prosval lehet felfordtani, gy kell megtallnia az sszetartoz prokat. A jtk addig tart, mg az sszes prt meg nem talltk.

J jtkot, kellemes egyttltet kvnok!

Azonos? Klnbz? Mirt fontos ez?!

Az azonossgok s klnbzsgek, az apr eltrsek felismerse a sikeres tanuls alapfelttele, klnsen az rs s olvass elsajttshoz nlklzhetetlen.

Az olvass tantsban az p, j lts elengedhetetlen felttel. Mivel az emberi tanuls nagy rszben a vizualitsra pl, e terlet fejlettsge kihat ms szellemi funkcikra is, s vgs soron a tanuls eredmnyessgt is jelentsen befolysolja.

Mirt kezelik az olvasstantst kiemelt fontossggal?

A tt nem csupn az, hogy v vgre megtanul-e a kis elss jl olvasni, vagy sem. (Br ez sem elhanyagolhat tnyez.) Ennl is fontosabb azonban az az rzs, amely a gyermek s az olvass kztt kialakul. Az olvassbl szrmaz sikerlmny felttele a ksbbi j tanulmnyi eredmnyeknek. Az olvassi igny kialakulsa teszi majd lehetv a tanuls nll formjt, amikor gyermeke sajt rdekldsnek, kvncsisgnak kielgtsre fog knyvet. Az els osztlyban mg nem igazn beszlhetnk az olvass szeretetrl, hiszen a a gyerekek tbbsgnek tudsa ezt mg nem teszi lehetv. Az olvass megkedveltetse a ksbbi vek feladata, els osztlyban a biztos alapok leraksa a cl.

Mi az olvass?

Az olvass megtanulsa tulajdonkppen egy jelrendszer megismersre pl, melynek elemei a betk, a hangok rott formi. A magyar abc 44 betje kzl szinte valamennyit aktvan hasznljuk a mindennapi letben. Nem knny ennyi bet felismerse, hangoztatsa, sszeolvassa. Az olvassnak alapfelttele a tiszta lts s az agy pontos, hibtlan mkdse, ami a jelrendszer felfogsbl, a memorizlsbl s az elhvsbl ll. Az olvasstants els lpse a betk megtantsa.

Milyen felttelei vannak a betk eredmnyes elsajttsnak?

Az p, megfelel rzkszervi mkds elengedhetetlen felttel. Ez biztostja ugyanis, hogy gyermeke el tudja sajttani a sorolvasshoz igazod egyenletes szemmozgst. Az olvass sikere a koncentrcin is mlik, olvass kzben ugyanis elkalandozhat a figyelem, ha az olvasott szveg nehz s rdektelen. Fontos tudnia, hogy a sznes brkra, kpekre, betkre jobban felfigyelnek a gyerekek. Az tlagostl eltr, vltozatos megjelentssel, jtkossggal, tletessggel a figyelem fennmaradst, tartssgt is biztosthatjuk.

A lts terletn jelentkez olvassi zavar fejlesztse

Azonossgok-klnbzsgek felismertetse

vodskortl lehet jtszani olyan jtkokat, melyek az azonossgokon, klnbzsgeken alapulnak. Ilyen pldul a gyngyfzs. Fzzn egy nyaklncot, mely klnbz szn golycskkbl ll, majd krje meg gyermekt, hogy ksztsen pontosan ugyanilyen lncot.

De ugyanezt a clt szolgljk - a szinte valamennyi gyermekjsgban megtallhat - "Keresd meg az 5 eltrst a kt kp kztt!" tpus rejtvnyek.

 

Gondjai vannak gyermeknek az egyes betk vagy szavak felismersvel?

Ez az n. Gestalt-lts, az alakszervezsi folyamat fejletlensgeibl addhat. Ezt fejlesztheti sszeraks-sztszedhets jtkokkal, mint pldul a kiraks kockk, vagy a puzzle-k. De kszthet hinyos rajzot is, gyermeke pedig rajzolja meg a hinyz rszeket.

 

Nem ismeri fel gyermeke a mr megtanult betket, szavakat, ha azok ms nagysgak vagy sznek?

Ez az alak- s formallandsg fejletlensgeibl addik. Ilyenkor nagyon hatkony, ha klnbz formkat (pl. hromszg) jrssal, futssal alaktanak ki. Rajzoljk a padlra az alakzatot (n szigetelszalaggal szoktam - tarts is s knnyen visszaszedhet, ha mr nincs szksg r), s mozogjk krbe. Ezutn kvetkezzk trgyak vlogatsa forma alapjn - pl. gyermeke vlogassa ki a logikai kszletbl a hromszgeket.

 

A betk, sztagok felcserlse, olvassban a szkz, rsban a szkz s a sorkz be nem tartsa a trszlels hinyossgaibl, a trbeli sszefggsek felfogsi nehzsgeibl addnak. Ilyenkor sokat segthet mozgsos jtkok, versek, mondkk lejtszsa. Pl.: "Elttem van szak, htam mgtt dl, balra a nap nyugszik, jobbrl pedig kl."

 

A d-b, d-p, betk gyakori sszetvesztse, a vzszintes-fggleges irny felcserlse, betk, szmok fordtott rsa, a visszafel olvasva is rtelmes szavak felcserlse (pl.: lt - tl) az irnytvesztsbl ered. Ebben az esetben nagyon fontos az irnyok tudatostsa. ptsenek kockkbl pldul egy hzat, mell egy ft. Hurkaplcra pedig ragasszanak paprbl egy kismadarat. Adjon utastsokat a kismadrnak (pl. Replj kismadr a hz el! - mg, fl,  jobb oldalra, bal oldalra, a hz s a fa kz, a fa al... stb.), s gyermeke - aki a kismadr - hajtsa vgre.

A ltsi szlels fejlesztse a Varzsbet segtsgvel

Egyrtelm, hogy a ltssal szerzett informciknak milyen nagy jelentsgk van az olvass elsajttsban. A Varzsbet Dyslex jtka teljes egszben ennek a problmnak a kikszblsre kszlt. Az olvassi feladatokat a tantvnyaim sokkal szvesebben vgzik gy, mint amikor feladatlapon kapjk az olvassorokat. Specilisan, egynre szabottan kszlhetnek a gyakorlatok, hiszen be lehet lltani a szkszletet (mely betk kerljenek gyakorlsra), a fokozatot (az alacsonyabb betszmtl a nagyobb betszmig 9 fokozat ll rendelkezsre), st mg a bettpust is (vannak gyerekek, akik nmely bettpus olvassval knnyebben megbirkznak - s ha ezzel mr jl megy a gyakorlat, rtrhetnek a nehezebb tpus betk olvassra. St! Az elolvasott feladatlapokat ki is nyomtathatjk, gy ssze is lehet gyjteni egy mappban, s a mappnak nevet adni: Ezt mr el tudom olvasni.

Jtktlet otthonra

Irny-trsas

Most egy trsasjtkot ksztettnk nknek. Tltse le a jtktblt innen, majd nyomtassa ki, s ragassza fel egy kartonra. Szksg lesz mg bbukra s dobkockra.

A jtk menete: A kzps jtkmezn kell vezetni a bbukat a dobkocka szmnak megfelelen (ki mennyit dob, annyit lp elre). Ha egy mezre lpett, nzze meg, milyen formn ll. A kt oldals oszlopban keresse meg ugyanezt a jelet, nevezze meg a mellette lv kpet.

Kellemes egyttltet, j jtkot kvnok!

A tjkozds fontossga

Az iskolai kudarcokhoz vezet tanulsi nehzsgeket egyre nagyobb biztonsggal ismerik fel a pedaggusok. A tapasztalatok szerint az iskolai tanulst nehezt problmk korai jelei mr vodskorban is megmutatkoznak. Ezrt nagyon fontos a korai felismers, s ebben n is dnt szerepet jtszhat. Ma a tri tjkozds fejlesztsrl tudhat meg hasznos informcikat.

 A dominancirl

A vilgon minden tizedik ember balkezes, ezen bell a frfiak arnya msflszerese a nknek.

A balkezessg a rgebbi korokban olyannyira htrnynak szmtott, hogy kirekeszts, vagy szlssges esetben akr mglyahall is jrt rte. Mivel a kzfelfogs toknak titullta, a gyerekek „tiszttalan” kezt htraktttk, gy knyszertve ket a jobb kz hasznlatra.

Pszicholgusok mr rgen rmutattak az tszoktats kros hatsaira, s szerencsre napjainkban vgre ez a jellemz llspont; aki balkezesnek szletett, az ma mr nyugodt szvvel maradhat balkezes, mindenfle negatv megklnbztets nlkl.

A jobb- vagy balkezessg anatmiai (orvosi) magyarzata: a kt agyflteke eltr dominancijn alapul: balkezesek esetben a jobb, mg a jobbkezeseknl a bal agyflteke az uralkod. Ezrt veszlyes az tszoktats, hiszen felbortja az eredeti dominancia-viszonyokat.

A jobb- vagy balkezessg nem jelent minsgi klnbsget a mindennapi letben: a balkezesek semmivel sem gyetlenebbek dominns („uralkod”) kezkkel, s a ktbalkezes jelznek is csak annyiban van rtelme, hogy a rjuk knyszertett, jobbkezes vilgban, a jobb kzre igaztott trgyakkal valban bizonytalanabb benyomst kelthetnek.
A knyszeres tszoktats kimerltsget, rzelmi s beszdzavarokat okozhat, srl a gyermek trrzkel kpessge, fokozdik agresszivitsa, cskken az nbizalma!

A tanuls folyamatt a keresztezett dominancia neheztheti (pl. jobb kezes, bal szemes). Ugyanis a sajt testen val tjkozds gy problmss vlhat, pedig ez kpezi az alapjt a trbeli s idbeli tjkozdsnak, az irnyok skbeli szlelsnek.

Testsma

A tanulsi zavar gyakori tnete a bizonytalan testsma. Honnan ismerheti fel, hogy gyermeknek nincs megfelel kpe sajt testrl? Figyelje meg, hogy hogyan tud tjkozdni a testn! Tudja-e a bal lbt keresztezni a jobb fltt? Az ilyen problmval kzd gyermekek nem tudjk, milyen a karkulcsols, nem tudjk htukat homortani, dombortani.

Az olvassi problmk htterben gyakran a tri tjkozds zavara ll. A tri tjkozdsban pedig a sajt test a kiindulpont, a gyermek sajt trbeli helyzetnek tudatostsa teszi lehetv a fent-lent, jobb-bal irnyok megklnbztetst. Amennyiben ebben zavar keletkezik, nemcsak az olvassban, rsban jelentkezhetnek problmk, hanem a szmolsi mveletek elsajttsa is nehzsgbe tkzhet. Hiszen a gyerek szmols kzben irnyt tveszthet, s gy a vgeredmny mr nem lesz helyes.

A testsma fejlesztsnek els lpse az nmegfigyels. Ezeket a gyakorlatokat mr egsz korn el lehet kezdeni. Sok jtkot jtszhatnak a tkr eltt: pl. "Milyen vagyok?". Elszr a gyermek a sajt kls tulajdonsgait figyelje meg (hajszn, szemszn, nagysg), ezutn a ruhzatt. Majd a csald tbbi tagjt is vegyk szemgyre. Ha mr mindenki sorra kerlt, kezddhet a rendr jtk: adjon valakirl szemlylerst, s gyermeke ismerje fel, ki a keresett szemly. Ha kitallta, cserljenek szerepet. A jtk a megfigyelkpessg mellett a szkincset is fejleszti.

A ksbbiek folyamn megfigyelhetik az aprbb rszleteket is: mimikjukat, gesztusaikat. A mimikval a gyermekek megtanulhatjk alapvet rzelmek kifejezst (pl. szomorsg, vidmsg). Az arcjtkot lvezetesebb tehetik, ha szitucihoz kttten adjk el (pl.: ajndkot kap - rm, elveszett a jtk - szomorsg). Kpekrl is megprblhatjk felismerni az rzelmeket.

A testrszek funkcijnak tudatostsa

Az nmegfigyels utn kvetkezzk a testrszekhez kapcsold funkcik tudatostsa. Gyakran nzegetik a kzs fotkat? A gyermek nazonostsnak kialakulshoz ugyanis elengedhetetlenl fontos, hogy pontosan ismerje fel magt, tudatosuljanak benne a fejlds sorn vgbement vltozsok.

Nagyon fontos, hogy gyermeke tudatosan meglje testrszeinek ltezst, mozgst, szerept. Ezt segti, ha nyomatot ksztenek a csald minden tagjnak kezrl, lbrl. Ez is j alkalom a megfigyelsre, hiszen sszehasonlthatjk a lenyomatokat.

Nagyon szeretik tantvnyaim a testrszek tornja elnevezs jtkot: hajtsd elre a fejedet, emeld a karodat.. stb. De ugyanilyen npszer a mivel csinlom jtk: utnozzon egy egyszer testmozgst, s gyermeknek a feladata kitallni, hogy mit csinlt, s melyik testrszvel (pl. fogmoss - kz). A jtk kzben szrevtlenl gyarapodik gyermeknek a testrszekrl szerzett ismerete. Ha mr biztosan felismeri minden egyes testrszt, akkor gyakoroljk klnfle testhelyzetekben (hanyatt fekve, hason fekve, lve), vgl csukott szemmel is.

A koordinlt mozgs, valamint az egyensly fenntartsa szorosan kapcsoldik a testsma kialaktshoz. Elszr egyszerbb gyakorlatokat vgezzenek: pl. mrleglls - idre. rjk fl az eredmnyt, s msnap igyekezzen gyermeke egy kicsit tovbb megllni. Nehezthetik ms mdon is a feladatot: csukott szemmel is csinlja meg a gyakorlatot.

Ha ez mr nem okoz problmt gyermeknek, vgezzenek olyan egyenslyi gyakorlatokat, amelyek az egsz testet megmozgatjk. Gyakoroljk az egyenslyoz jrst: szigetel szalaggal hzzanak egy vonalat a padlra, s gyermeke prbljon gy vgighaladni rajta, hogy ne essk le rla. Amennyiben ezt mr nagyon gyesen tudja, neheztsk a feladatot: jrs kzben babzskot vigyen a fejn, ksbb pedig mg egy kanalat is a kezbe adhat, melyben egy tojs van.

Tri tjkozds fejlesztse

A biztosan kialakult testtudat a tri tjkozds alapja. A tri tjkozdsban ugyanis a sajt test a kiindulpont, gyermeknek sajt trbeli helyzetnek tudatostsa teszi lehetv a bal s jobb irnyok megklnbztetst. Nevezzk el a bal s jobb kezket. Mgpedig gy, hogy vgezzenek nhny guggolst a szobban - ettl felersdik a szvvers, s megrezheti gyermeke, hol is dobog a szve. gy teht a bal kz a szv keze. Majd jtsszk el a bemutatkozst, fogjanak kezet - gy lesz a jobb kz a bemutatkozs kz. Nevezzk meg, milyen trgyak vannak gyermeke bal oldaln, jobb oldaln.

Fontos, hogy a skban is jl tjkozdjon gyermeke. Ez segti el ugyanis, hogy az iskolai tanulmnyai sorn jl tjkozdjon a hrmas vonalkzben (elss, msodikos rsfzet ilyen vonalazs), ne tvessze ssze az egymstl csak irnykban klnbz betket: u-n, b-d-p .

Ennek egyik lehetsges mdja a tvirnyts jtk: az irnyt mondja a halads irnyt, az irnytott pedig teljesti az utastst. Pl. Lpj elre kettt! Jobbra egyet! stb. Ha a trben mr jl tjkozdik gyermeke, vegyenek el egy lapot, s rajzoljanak r egy virgot. Krje meg gyermekt, ha rajzoljon a virg fl egy pillangt, a jobb oldalra egy vzt, al egy pontot.

Ugyanezt a kpessget fejlesztheti azzal is, ha egy ngyzetrcsos paprra - kezdetben egyszer - formt rajzol X-ek segtsgvel, s megkri gyermekt, hogy msolja le ugyanezt. Aztn lehet egyre bonyolultabb, egyre absztraktabb formkkal prblkozni.

 A tjkozds fejlesztse a Varzsbetvel

A skbeli tjkozdst kivlan lehet gyakorolni a "Merre mutat," nev jtkkal. Ennl a gyakorlatnl is be kell tartani azt a fontos szempontot, hogy az egyszerbbtl haladjanak a bonyolultabb fel. A belltsok menpontban elszr a fel-le irnyt gyakoroljk. Ha gyermeke sikeresen meg tudja klnbztetni ezeket, rtrhetnek a jobb - bal differencilsra. Ha ennek az ismerete is biztos, akkor btran nekivghatnak mind a ngy irny gyakorlsnak. Kell gyakorls, biztos tuds utn prblkozzanak meg a trkpsz nev programmal. Egy kis "autt" vezetve a trkpen meneklni kell a vontatk ell gy, hogy rmket kell gyjteni kzben. Az autt jobbra, balra, fel s le irnytva kell a pnztrba bedobni a zskmnyolt pnzt. Itt is tartsk be a fokozatossg elvt. A belltsok segtsgvel lehet egyszersteni a plyt, cskkenteni az ldzk szmt, sebessgt. Aztn aprnknt magasabb fokozatra kapcsolva egsz magas fokozatokig is el lehet jutni.

Jtktletek otthonra

Tltse le az albbi lapot innen s nyomtassa ki (Ha le tudja laminlni, tartsabb lesz). Szksg lesz mg korongokra is. (szmolkorongok 20-20 db) Kprabl

A jtkot ketten jtszhatjk: egyik a piros korong, msik a kk. A jtk mindig a start

mezıbıl indul. Itt kell „feltornyozni” egymsra a korongokat. A jtkosok felvltva adnak

utastst egymsnak, hogy merre, mennyit lpjen a msik (pl. jobb felsı sarok fel 3-at),

akinek oda kell lpnie, s meg kell neveznie a kpet (banda), nagyobbak le is rhatjk. Ha

helyesen oldotta meg a feladatot, rteheti a korongjt a kpre. A jtk addig tart, mg

valamennyi kpre korong nem kerl. Az gyız, akinek a jtk vgre tbb korongja lesz a

jtkmezın.

Fontos, hogy a tblnak ugyanazon az oldaln ljenek (teht mindenki elıtt egyenesen lljon

a START felirat)! Itt is fontos a fokozatossg: eleinte csak fel-le, majd jobbra-balra

lpegessenek, majd a jobb felsı, bal felsı, jobb als, bal als sarok fel. Vgl mr minden

irnyba gyakorolhatjk.

Nehezts: A tbla klnbzı oldalain foglaljanak helyet a jtkosok, gy mindenkinek

mshol lesz a fent s lent, a jobb s a bal!

Tartalmas egyttltet, j jtkot kvnok az egsz csaldnak!

 

Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    ✨ Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott – ismerd meg a „Megóvlak” címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG