Természetes anyagokból /1
2008.10.26. 10:23
Művészet gyerekeknek
Fényes ötletek oktatóknak
Kohl, MaryAnn - Gainer, Cindy: Good Earth Art. Environmental Art for Kids
(Bellingham, WA : Bright Ring, 1991)
Bevezető gondolatok és az 5. fejezet
Darvas Katalin fordítása
[A teljes fordítás Rich Text formátumban, tömörítve letölthető.]
Természetes anyagokból
Művészet gyerekeknek
Fényes ötletek oktatóknak
A KREATIVITÁS FEJLESZTÉSÉNEK 7 ELEME
- Az önbizalom fejlesztése
Méltányolja a gyerek ötleteit és erőfeszítéseit. Engedje meg a gyereknek, hogy megtapasztalja a megvalósítás örömeit úgy, hogy a kreativitásának időt és teret hagy, hogy kidolgozhassa az ötleteit. Így a fantázia is esélyt kaphat.
- A másképp gondolkodás elfogadása
Tudassa a gyerekkel, hogy jó dolog más utakon járni, elszakadni attól amit mások csinálnak és attól, ahogy azt csinálják.
- Felderítés - kutakodás és gondolkodás
Bátorítsa a gyereket a feladat átgondolására de először engedje meg, hogy kritika nélkül felfedezzen és tapasztaljon.
- Más ötletekkel való megismertetés
Az új tapasztalatokkal, kulturális eseményekkel, játékokkal és feladatokkal való találkozás fejleszti az eredeti gondolkodásmódot és a képzelőerőt. Gondoskodjon olyan alapanyagokról, amelyet a gyerek felfedezhet anélkül, hogy meghatározott végeredményt kapna.
- Tisztelet önmagunk és mások iránt
A gyereket arra kell bátorítani, hogy tisztelje a saját és a körülötte lévők ötleteit abból a célból, hogy új ötletek születhessenek. Ha a gyerek munkáját túl közelről szemléljük, versenyre buzdítjuk vagy korlátozzuk a döntéseit az akadályozhatja a kibontakozásban.
- Engedély a képzelet szabad szárnyalásához
Engedje meg a gyereknek, hogy a kritikától vagy az ellenőrzéstől való félelem nélkül szabadon magával ragadja a képzelete. Azok, akik a szabad képzelőerő birtokában nem érzik jól magukat a bőrükben, visszariadnak a kreativitástól. A fantázia érzése legyen pozitív élmény, és igen: legyen szórakoztató is!
- Újszerű gondolkodásra bíztatás
Bátorítsa az újszerű gondolkodást. Próbáljon ki új dolgokat. Kísérletezzen, fedezzen fel és kövessen el hibákat. A személyes hibákból való tanulás a legjobb amit egy tanár adhat a gyereknek. Bátorítsa a gyereket, hogy próbálja ki másféleképpen is, a járatlan úton, a bolondos vagy szokatlan ötleteket. Új felfedezések nap mint nap születhetnek!
BEVEZETÉS
Ki alkalmazhatja a Természetes anyagokból-t?
A Természetes anyagokból egy bármilyen korosztályhoz használható forrás, legyen idős vagy fiatal. A kisgyerekek felfedezik a feladatokat az életkor-ajánlástól függetlenül egészen addig míg kellő segítséget kapnak hozzá. A nagyobb gyerekek érettebbek és tapasztaltabbak de még a legalapvetőbb feladatokban is találhatnak kihívást és kísérletezni valót, még ha a javasolt életkor jóval fiatalabb is mint ők maguk.
A Természetes anyagokból-t felhasználó felnőtt segítheti a gyerekeket a rendelkezésre álló alapanyagoknak, és az egyéb körülményeknek megfelelő feladatok kiválasztásában, miközben ők maguk is élvezhetik a tevékenységeket. A szerzők élvezik!
És az alapanyagokkal való takarékoskodás?
Mindenkit bátorítunk a szükséges alapanyagok feleslegből való gyűjtésére vagy félrerakására és nem pedig a vásárlására. Bizonyos hozzávalók nem éppen környezetbarát anyagok, ezeknek a beszerzése nem tanácsolt. Mégis a maradék műanyagok, papírok, fóliák és más háztartásban található anyagok félretétele és felhasználása jobb mint ha egyszerűen a szemétbe dobnánk őket. A cél a rendelkezésre álló vagy maradék termékek és csomagolóanyagok felhasználása és nem pedig a beszerzésük.
Iskoláknak és irodáknak hatalmas mennyiségű olyan hulladéka van amit fel lehet használni ezekhez a feladatokhoz. (Az eredeti könyvben van egy lista az alapanyagokkal és a lehetséges beszerzési forrásokkal. Ezt adaptálni kellene.) A festéken és a ragasztón kívül semmit sem kell megvásárolnod a Természetes anyagokból feladataihoz.
Mi a különlegessége a Természetes anyagokból-nak?
A Természetes anyagokból alkotó feladatai lehetővé teszik, hogy a gyerekek megismerkedjenek a föld természetes adottságaival, a levelekkel, a kövekkel, a kagylókkal, a porral, a széllel, az esővel és a napsugárral. A gyerekek megtanulnak megfigyelni, alkotni és érintkezésben maradni a változó világgal. Kifejleszthetnek egy gondoskodó attitűdöt a földdel szemben azáltal, hogy megtanulják az újrafelhasználást: az anyagok hasznosítását ahelyett, hogy a szemétbe dobnák.
A gyermek művészetében a végtermék vagy az alkotófolyamat a lényeg?
A Természetes anyagokból a végtermék felöli aggodalmaskodás nélküli felfedezésre és alkotásra buzdítja a gyerekeket. A gyerek kísérletezik, téved, kipróbálja a saját ötleteit és élvezi az alkotófolyamat izgalmát. Nincs jó vagy rossz végeredménye a feladatoknak, csak az alkotás folyamatának az örömei.
A gyerekek maguktól automatikusan kifinomítják a munkájukat ha elegendő időt hagyunk a próbálkozásra és a tapasztalásra. A saját eredményeiket megítélik és továbbdolgoznak a céljaik elérése érdekében, gyakran hihetetlen vagy meglepő eredményekkel!
Próbálkozzon. Tapasztaljon. Alkosson. Élvezze minden egyes gyerek kreativitásának a szikráit.
MaryAnn-től -
"A képzelőerő sokkal fontosabb mint a tudás. Ahol a tudás korlátozott, a képzelőerő ott átöleli az egész univerzumot."
- Albert Einstein
Cindy-től
"A művészet nem egy alkotás hanem egy út."
- Albert Hubbard
|