Ha úgy gondolod, hogy a "tarsolyodban" lévő anyagokat szívesen megosztanád velünk, akor próbáld meg a megfelelő modulba feltölteni. Ha nem sikerül, küld el mail címemre!
Sajnos képeket nem biztos, hogy tudsz beilleszteni, de ha elküldöd, akkor azt is felteszem!
Márti
Mail:
Tanács regisztrációhoz:
- egyedi felhasználó nevet válassz!
- várd meg a visszaigazoló mailt
- ha nem sikerül belépned kérj jelszóemlékeztetőt
- nem én intézem, tőlem függetlenül működik
- újra próbáld meg
A Kompetencia alapú óvodai programcsomag az Óvodai nevelés országos alapprogramjának szellemiségében készült - az alapelvek, az óvodakép, a gyermekkép, a játékközpontúság, a szellemiség és a szemléletmód tekintetében. Ugyanakkor a XXI. század szellemiségének megfelelően a kompetencia, mint központi kategória hatja át az egész programcsomagot.
Az óvodapedagógián belül maga a programcsomag is új fogalom, mely kettős jelentéstartalommal bír. Egyrészt egyes elemei részenként illesztve is felhasználhatók szinte bármely legitim helyi nevelési programhoz, másrészt - nevének megfelelően - egészben is, komplexen és csomagként kezelve.
Az óvodai programfejlesztés területei
Óvoda-iskola átmenet - a fejlesztés első éve. Az átmenetek rendszerének felállításával ez a programcsomag az óvoda részéről olyan lehetőségeket kínál - ez részben maga a kompetencia alap -, amelyeket majdnem teljesen vagy kis átalakítással átvehetnek az iskolák. Az óvoda ily módon a maga részéről megteszi az átmenet megkönnyítéséhez vezető szemléleti és módszertani kezdő lépéseket.
Integráció, Inklúzió, differenciálás a fejlesztésmásodik szakasza
Elsősorban az inklúzión alapuló szemléletről van szó, amely azt a befogadó pedagógiát jelenti, amely szerint: mindenki más, a teljesen „átlagos" gyerek is.
Ezt pedig a differenciált bánásmóddal lehet a gyakorlat síkjára vinni.
Minden egyes gyerek „valahogy" és „valamikor" eléri az iskolára alkalmasságot, az iskolára készséget, csak másképpen, máskor, más ütemben, más megtámogatottságban, esetleg más - nem hétköznapi - iskolában.
Az egyes programcsomag-elemek ezért tartalmaznak több szinten és több úton elérhető célokat, feladatokat és módszertani elemeket, ezért kapcsolódik az egyes programcsomag részekhez szorosan a gyerek fejlődését nyomon követő elem.
Ily módon válnak egységessé, és függnek szorosan össze az óvoda-iskola átmenetet segítő részek és az inkluzív nevelésre hangsúlyt fektető részek a programcsomagon belül.
A fejlesztés harmadik szakasza a játék és az érzelmi, erkölcsi nevelés egységét,helyét,szerepét tisztázza, dolgozza fel a kompetencialapú óvodai nevelés tükrében.
Az egyes szakaszok csak a fejlesztési koncepció elméletében különülnek el egymástól, eredményeik, kapcsolódási pontjaik előkészítik a következő szakaszt. A pedagógiai gyakorlatban szerves egységet alkotnak. A három szakasz együttesen adja az óvodai nevelés teljes vertikumát.
Kompetencia alapú óvodai program
A kompetencia fogalma:
Az ismeret, képesség, attitűd szorosan összefonódó, egymástól el nem választható egysége.
Napjainkban fontos, a változó munkaerő-piaci igényekhez való alkalmazkodás. Nem követhető az eddigi modell, amikor a tanulási folyamat lezárult az iskolai tanulmányok befejezésével, és a megszerzett végzettséggel a nyugdíjba vonulásig eléldegélt az egyén.
A jövőben szükségessé válhat a módosítás, új készségek, képességek elsajátítása. Ez a követelmény fogalmazódik meg a Liszaboni határozatban, amely a tagállamok oktatási, képzési rendszerének átalakítását tűzte ki célul. E célok eléréséhez szükséges a hazai oktatás átalakítása olyan irányba, ahol a hangsúlya az alapkészségek és kulcskompetenciák fejlesztésére tevődik át. Csak így válhat képessé valaki az egész életen át tartó tanulásra.
Amikor kompetenciáról, kompetencia alapú nevelésről beszélünk fontos számunkra a gyermek hozzáállása, tanuláshoz való viszonya, motiváltsága. Az attitűd szerepe abban áll, hogy növeli az oktatás- nevelés hatékonyságát, előkészíti az élethosszig tartó tanulás folyamatát.
Programfejlesztés az alábbi területeken indult el:
óvodai nevelés
szociális és életviteli kompetenciák
szövegértési, - szövegalkotási képesség
életpályaépítési kompetenciák
számolási, matematikai képességek
IKT kompetencia (informatika és média ismeret)
Idegen nyelvi kompetencia
A HEFOP 3.1 keretén belül zajlópedagógiai fejlesztés a kompetenciát állítja az oktatás- nevelés középpontjába, minden közoktatásban részt vevő és életkorú gyermek számára.
A fejlesztés elsődleges célja, hogy az ismeretközpontú oktatásról a kompetenciára, az ismeret, attitűd képesség hármas egységére helyezi hangsúlyt, függetlenül attól, hogy az oktatás mely színteréről beszélünk.
A kompetenciaalapú oktatásban a gyermek életkori sajátosságai, képességei, fejlettsége az elsődleges tényező.
De hogyan értelmezhető ez az óvodai nevelésben?
A kompetencia alapú óvodai programcsomag az óvodai nevelés országos alapprogramjának szellemiségben készült, az óvodakép, játékosság, gyermekközpontúság tekintetében ugyanakkor a kompetencia áthatja az egész programcsomagot.
PROGRAMCSOMAG
Egy adott céllal létrejövő tanulási-tanítási folyamat megvalósítását szolgáló teljes eszközrendszer.
Magában foglalja a folyamat megtervezését, megszervezését és értékelését segítő eszközöket.
A programcsomag célkitűzése:
A magyar óvodák jó gyakorlatának megőrzése mellett ,az óvodpedagógiában fellelhető hiányok,esetleges ellentmondások feloldására törekszik a választott nevelési területek feldolgozásával,programcsomag ajánlásával.
A programcsomag elemei részenként is felhasználhatók, illesztve bármely helyi programhoz, illetve egészben komplexen is kezelhető.
A programcsomag tartalma
A programcsomag tartalma
I.Elméleti anyag
II. Komplex fejlesztési tématervek
III. A világ befogadásának elérhetősége(1-5)
(az kiegészítő segédletek folyamatosan jelentek meg, )
1.Zenevarázs
2.Bábjáték
3.Játszunk? Természetesen!
4.Kiegészítő segédlet
5.Néphagyomány
AElméleti anyag, egy helyzetképpel kezdődik. Ez egy dokumentumelemzés. A magyar óvodapedagógiát tekinti át a múlttal együtt, hiszen ekkor látjuk, hogy mi miért mikor és hogyan változott meg. Mit kell megőrizni és miben kell továbblépni.Az óvodapedagógia kidolgozatlan területei: az óvoda és iskola közti átmenet, azinkluzív pedagógia, valamint az érzelmi és erkölcsi nevelés kérdéskörei.
A gyermeknek joga van ahhoz, hogy megkapja a neki megfelelő gondoskodást és nevelést. Olyan rugalmas rendszerben fejlődhessen, amely igazodik egyéni szükségleteihez, életkori és egyéni sajátosságaihoz, fejlődési üteméhez. Óvodás életkorban a gyermek legelemibb pszichikus szükséglete, létformája a játék A játékon keresztül tapasztalja meg a körülötte lévő világ sokszínűségét, szerzi ismereteit, tanul, örömökhöz, sikerélményhez jut. A játék a gyermek számára a legfőbb élményforrás, ugyanakkor a személyiség fejlesztésének színtere, a tanulás, a készség- és képességfejlesztés leghatékonyabb módja.
A valódi tudás az, amit a gyermek maga fejt meg, cselekvésen keresztül sajátít el, majd képes alkalmazni képességei, készségei által. Ennek érdekében fontos, hogy minél több tapasztalathoz jusson, élményeket éljen át, és természetes kíváncsiságát kielégítse. Ezért a játékba integrált önkéntes és cselekvéses tanulás az óvodai tanulás útja. Az óvodában komplex nevelés folyik. A nevelési területek elméletileg differenciáltak, elkülönültek, a gyakorlatban azonban a tárgyi koncentráció elvének megfelelően egységet alkotnak.
A nevelési cél a gyermeki aktivitás, motiváltság, kíváncsiság ébrentartása és kielégítése, a kreativitás előtérbe helyezése és a kompetenciaérzés kialakítása, fenntartása.
Egyéni, differenciált bánásmód szükséges a személyes, bensőséges kapcsolat kialakításához, amely minden gyermeket megillet
A sajátos nevelési igényű gyermek is teljes értékű ember. Joga, hogy megfelelő, elfogadó, ugyanakkor fejlesztő hatású környezetben éljen, fejlődjön. A gyerekek őszintén elfogadják, tolerálják sajátos bánásmódot igénylő társaikat, a gyengébbekhez való közeledés és segítőkészség természetes számukra. Az óvodának olyan pedagógiai környezetet kell kialakítania, ahol a másság felé fordulás mindenki számára természetessé válik.
A pedagógiai fejlesztés feladata olyan választható témák (komplex fejlesztési tervenként), tevékenységi körök (játék, munka, tanulás), szervezeti keretek (frontális, csoportos, egyéni), differenciálási eljárások (szervezési módok és/vagy feladatrendszer) és munkaformák (frontális és csoportmunka, ezen belül homogén, illetve heterogén csoport, valamint egyénre szabott munka) ajánlása, amelyek a pedagógiai fejlesztés célját szolgálják.
A pedagógiai fejlesztés folyamatának jellemzője a komplexitás. . A képességfejlesztés az elsődleges, ennek szolgálatába állítottuk az összes nevelési területre kiterjedő, úgynevezett törzs- és kiegészítő anyagot. a külső világ tevékeny megismerését segítik, ezen belül a matematikai, az anyanyelvi, az irodalmi nevelést és a vizuális tartalmú tapasztalatokat erősítik. Kiegészítő anyag a Környezeti játékgyűjtemény, a Bábgyűjtemény, a Zenevarázs, és a Segédletek (Dramatikus elemeket tartalmazó játékok, Mozgásos játékok, Pedagógiai játékgyűjtemény, Játékajánló). A programcsomag anyaga bármikor továbbfejleszthető, folyamatosan alakítható, alkalmas az egész életen át tartó tanulás megalapozására, úgy, hogy figyelembe veszi az óvodáskorú gyermek életkori sajátosságait, főbb tevékenységi köreit.
A kompetencia alapú óvodai programcsomag hozadéka
a programcsomag használói körében
Mit jelent a kompetencia alapú óvodai programcsomag használata a szülők számára?
Biztosítékot kapnak a szülők arra vonatkozóan, hogy
-a program középpontjában a gyerekük áll;
-a boldog gyermekkort nem elvenni, hanem biztosítani kívánjuk a gyereke(i)k számára;
-a program alkalmazása során a gyermekük illeszthető lesz a következő oktatási folyamathoz, az iskolához;
-gyermekük komplex képességei fejleszthetők;
-figyelembe veszik a gyermeke(i) egyéni és életkori sajátosságait;
-értékelik gyermeke(i) azon tulajdonságait, amelyek csak rá jellemzőek;
-gyermekével megtanítják értékelni a másik gyerek másságát is;
-a hangsúly a különböző módszerekkel történő egyéni fejlesztésen van;
-gyermekük nevelő-fejlesztő intézménybe jár;
-a szabad játék megmarad a nevelés egyik eszközének;
-a program figyelembe veszi a szülők észrevételeit is.